شماره ۱۸۲۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
فینالیست‌شدن پرسپولیس راهی برای فرار استقلال از پلی‌آف
چگونه فوتبال باشگاهی ایران از عربستان سبقت گرفت؟

شهروند| دیروز که رنکینگ جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شد،‌ شاید برای خیلی‌ها جالب شد که بدانند چرا ایران پنجمین لیگ کل قاره آسیا و دومین کشور منطقه غرب آسیا است یا چرا ذوب‌آهن بهترین باشگاه ایران معرفی شده است. حتی‌ خیلی‌ها بر این باور هستند که سهمیه ایران براساس این آمار در لیگ قهرمانان افزایش خواهد یافت که در این گزارش تمام این مسائل را بررسی کرده‌ایم.
حذف عملکرد تیم‌های ملی
ملاک فقط نتایج باشگاه‌هاست
مکانیزم تعیین رنکینگ باشگاهی و لیگ فوتبال کشورهای مختلف از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال‌های اخیر با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است؛ مثلا چند ‌سال قبل 50‌درصد امتیاز کشورها براساس نتایج تیم‌های ملی داده می‌شد و سپس این سهمیه به 30 و 10‌درصد رسید. شرایط خوب تیم‌ملی ایران در رنکینگ آسیا و فیفا هم همواره به کمک فوتبال ایران برای سهمیه‌بندی لیگ قهرمانان آسیا می‌آمد؛ منتها با تصمیم AFC از‌ سال گذشته به صورت رسمی امتیازات تیم‌های ملی در تعیین امتیاز کشورها حذف شد و ملاک کنفدراسیون به در نظر گرفتن صددرصد نتایج نمایندگان کشورهای مختلف در قهرمانان آسیا  تغییر کرد.
امتیازاتی که ایران را به رتبه پنجم رساند
بررسی آمار ارایه‌شده در بخش AFC RANKING سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به خوبی مشخص می‌کند که چرا ایران پنجمین لیگ قاره کهن و دومین لیگ غرب آسیا شده است. در تازه‌ترین رنکینگی که دیروز اعلام شد، ایران با 83.735 امتیاز در رتبه پنجم قرار گرفته است. مجموع امتیازات جمع‌آوری‌شده در ‌سال 2016 توسط باشگاه‌های ایرانی 13 امتیاز بوده و در سال‌های 2017، 2018 و 2019 به ترتیب 16.20، 18.850 و 11.500 بوده و ایران را به امتیاز 59.550 رسانده است. فینالیست‌شدن پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا البته کمک زیادی به امتیاز ایران کرد و در ‌سال 2018 بعد از قطر که 19.850 امتیاز در آسیا گرفت، ایران با 18.850 در رده دوم قرار گرفت. کنفدراسیون فوتبال آسیا البته بخش دیگری از امتیازدهی خود را برمبنای صعود تیم‌های باشگاهی از مراحل حذفی در نظر می‌گیرد و درنهایت ایران توانسته است از صددرصد امتیازات، 83.735 امتیاز را در این بازه زمانی کسب کند و در رتبه پنجم قاره قرار بگیرد.
چرا ذوب‌ آهن بهترین شد؟!
ذوب‌ آهن الان بهترین باشگاه ایرانی معرفی شده است. با در نظر گرفتن مکانیزم در نظر گرفتن صددرصدی نتایجی که نمایندگان کشورها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا می‌گیرند، مشخص می‌شود که تنها دلیل کسب این جایگاه توسط ذوب ‌آهن به خاطر نتایجی است که آنها در لیگ قهرمانان آسیا 2019 گرفتند. آنها تنها نماینده ایران بودند که توانستند به مرحله حذفی صعود کنند و بیشترین امتیاز را کسب کردند؛ به همین دلیل بهترین تیم ایران و دهمین تیم برتر آسیا معرفی شده‌اند.
عربستان و امارات پایین‌تر از ایران
نکته بسیار جالب رنکینگ این است که چین با سرمایه‌گذاری عظیم و نتایجی که باشگاه‌هایش در لیگ قهرمان کسب کرده است، توانسته صددرصد امتیازات را  کسب کند که آماری خیره‌کننده است. قطر با 92.078 امتیاز صعودی قابل توجه داشته و‌ ژاپن با 89.993 و کره‌جنوبی با 88.094 امتیاز رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.  ایران هم همان‌طور که اشاره شد در رتبه پنجم و سپس کشورهای عربستان، امارات،‌ تایلند، عراق و ازبکستان در ادامه جدول نام‌شان به چشم می‌خورد.
ابهام در موضوع افزایش سهمیه ایران
از روز گذشته که رنکینگ بهترین‌ تیم‌های باشگاهی و لیگ‌های قاره آسیا از سوی AFC اعلام شد،‌ برخی رسانه‌ها اعلام کردند که با توجه به این امتیازات و وضع جدول،‌ سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا فصل جدید 3+1 خواهد شد. طبق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها دو کشور برتر غرب و دو کشور برتر شرق آسیا سهمیه 3+1 می‌گیرند و به همین ترتیب خیلی‌ها بر این باور هستند که امسال با افزایش سهمیه مستقیم ایران،‌ تیم استقلال هم به صورت مستقیم به گروه‌بندی لیگ قهرمانان اضافه می‌شود و تنها شهر خودرو مشهد راهی مسابقات پلی‌آف می‌شود؛ منتها به نظر می‌رسد که این مسأله قطعی نیست.
سهمیه ایران 2+2 می‌ماند؟
کنفدراسیون فوتبال آسیا هر دو‌ سال یک‌بار سهمیه‌بندی لیگ قهرمانان آسیا را انجام می‌دهد و تا روز گذشته هم هیچ نامه رسمی مبنی بر تغییر سهمیه ایران از 2+2 به 3+1 به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ارسال نشده بود. پس از آنجا که تنها یک‌ سال است سهمیه‌بندی جدید مشخص شده است،‌ احتمال دارد که در این فصل هم سهمیه ایران همان 2+2 بماند و از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2021 سهمیه‌بندی جدید مشخص شود. پس برای افزایش سهمیه نمایندگان ایران در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان حتما باید نتایج قابل قبولی بگیرند وگرنه این امکان وجود دارد که حتی سهمیه 2+2 ایران هم کاهش پیدا کند. اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا به هر دلیلی (احتمال آن خیلی کم خواهد بود) بخواهد براساس رنکینگ جدید به کشورها سهمیه بدهد،‌ شرایط به نفع ایران به شکلی که اشاره شد، تغییر خواهد کرد.

 


تعداد بازدید :  498