شماره ۱۸۳۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری از کشف یک میدان بزرگ نفتی در خوزستان خبر داد:
اکتشاف گنج 320‌هزار‌میلیارد تومانی
میدان نفتی کشف‌شده، دومین میدان نفتی بزرگ ایران است

شهروند| کشف یک میدان بزرگ نفتی در ایران خبرساز شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری، از اکتشاف یک میدان نفتی جدید خبر داده است که از بستان تا امیدیه خوزستان وسعت دارد. این میدان نفتی پس از میدان نفتی اهواز بزرگترین میدان نفتی ایران است. ارزش این میدان نفتی عظیم چیزی معادل یک‌سوم ذخایر نفتی اثبات‌شده ایران است و بنا به گفته رئیس‌جمهوری می‌تواند 320‌هزار‌میلیارد تومان به درآمد نفتی ایران اضافه کند.
درست در روزهایی که رسانه‌های جهان خبرهای متعددی درباره تحریم بخش‌های مختلف اقتصاد ایران منتشر می‌کنند، دیروز خبر میدان نفتی تازه کشف‌شده ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که به یزد سفر کرده بود، یک خبر تازه برای ایرانی‌ها داشت و آن کشف میدان عظیم نفتی در خوزستان است که میزان ذخایر نفتی اثبات‌شده ایران را بیش از 30‌درصد افزایش می‌دهد. ایران هم‌اکنون حدود 150‌میلیارد بشکه ذخیره اثبات‌شده نفتی در اختیار دارد. این میدان جدید نفتی با 53‌میلیارد بشکه ذخیره نفتی پس از میدان نفتی اهواز که ۶۵‌میلیارد بشکه ذخیره نفت دارد، بزرگترین میدان نفتی ایران است.
میدان نفتی جدید وسعتی حدود  2400 کیلومتر مربع و 80 متر عمق دارد. مدیران اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفته‌اند که تلاش برای اکتشاف این میدان نفتی از ‌سال 95 شروع شده بود.  
طبق اعلام روحانی میدان نفتی کشف‌شده می‌تواند 53‌میلیارد بشکه نفتی برای کشورمان به ارمغان بیاورد. البته آنچه در این میدان نفتی اهمیت دارد، ضریب و نحوه بازیافت است؛ چون هنوز مشخص نیست از 53‌میلیارد بشکه چه مقدار از آن قابل استخراج و فروش است.
طبق گفته‌های روحانی اگر ضریب بازیافت این میدان 10‌درصد باشد؛ یعنی 320‌هزار‌میلیارد به درآمد کشور اضافه می‌شود و اگر هم ضریب بازیافت بیشتر باشد، درآمد نفتی ایران افزایش پیدا خواهد کرد.
سرمایه‌گذاری پاشنه آشیل صنعت نفت ایران
نرسی قربان، کارشناس انرژی، درباره اهمیت میدان نفتی کشف‌شده به «شهروند» می‌گوید: «این میدان با توجه به عمق و وسعتش اهمیت زیادی برای کشور ما دارد. این میدان اگر توسعه پیدا کند، در طول مدت عمر خود 320‌هزار‌میلیارد به درآمد کشور اضافه می‌کند. البته برداشت برخی از این میزان درآمد اشتباه است؛ چون فکر می‌کنند این عدد برای هر‌ سال است در حالی که پیش‌بینی‌ها از میزان درآمدی که یک میدان نفتی به کشور اضافه می‌کند، درآمدی است که در طول مدت عمرش دارد؛ نه این‌که سالانه این میزان درآمد داشته باشد.»
او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه در شرایط فعلی ما حتی 20‌میلیارد دلار هم درآمد نفتی نداریم، اگر این میدان نفتی در واقعیت این میزان به درآمد نفتی کشور اضافه بکند، اتفاق بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای است. ضمن اینکه در حال حاضر ذخایر نفتی ما حدود 150‌میلیارد بشکه است و اگر این میدان بتواند 53‌میلیارد بشکه نفتی برای کشورمان به ارمغان بیاورد؛ یعنی به خودی خود یک‌سوم به کل ذخایرمان اضافه می‌کند.»
قربان تأکید می‌کند: «با این حال باید به این نکته توجه کرد که افزایش درآمد نفتی ما به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد و ما در حال حاضر میدان‌های نفتی کشف‌شده‌ای داریم که از آنها بهره‌برداری نشده است. بنابراین اینکه میدان جدید چقدر بتواند به درآمد نفتی ما اضافه کند، ارتباط مستقیم به میزان استخراج آن هم دارد.»
قربان با اشاره به اینکه برای استخراج از میدان نفتی کشف‌شده به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی نیاز داریم، ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه در دوران سخت تحریم به سر می‌بریم، باید به دنبال حل مشکلاتی که بر سر استخراج از میادین نفتی وجود دارند، باشیم. برای استخراج از میدان نفتی کشف‌شده به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی نیاز داریم. شاید بتوان تکنولوژی را خریداری کرد اما در زمینه سرمایه‌گذاری به‌شدت مشکل داریم و در حال حاضر حتی کوچک‌ترین شرکت‌های خارجی هم در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و خودمان هم که توانایی تأمین این سرمایه را نداریم.»
این تحلیلگر انرژی همچنین توضیح می‌دهد: «البته با توجه به اینکه استخراج از میادین نفتی حداقل تا 5‌ سال به طول می‌کشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که تا آن زمان مشکلات تحریم دست از سر کشورمان بردارد و بتوانیم بشکه‌های نفت‌مان را بفروشیم. با تمام این تفاسیر همین که می‌توانیم به ذخایر نفتی‌مان بیفزاییم، خوشحال‌کننده است و با توجه به این‌که دنیا در آینده نزدیکی با مشکل کمبود نفت روبه‌رو خواهد شد، ما به اندازه کافی ذخایر نفتی داریم و می‌توانیم بهترین بهره‌برداری را از این ذخایر داشته باشیم.»


تعداد بازدید :  121