شماره ۱۸۳۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
عاقبت متفاوت دو مبارز

37‌سال پیش در چنین روزی، برابر 11 نوامبر 1982 میلادی، یعنی حدودا پنج ماه پس از حمله اسراییل به جنوب لبنان، یک پژوی 504 سفید رنگ با گذر از پست‌های ایست بازرسی وارد مقر اشغالگران در شهر صور شد و با انفجاری شدید 140 نظامی را از پا درآورد. هدایتگر این خودروی بمب‌گذاری‌شده کسی نبود جز احمدجعفر قصیر، جوان 19ساله لبنانی که با حرکت شهادت‌طلبانه خود وحشتی عظیم در دل متجاوزان ایجاد کرد و موجب تسریع عقب‌نشینی این رژیم از جنوب بیروت و نهایتا سایر مناطق اشغالی شد. بعدها سیدحسن نصراله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، احمد قصیر را که به نوعی از پیشگامان عملیات‌های شهادت‌طلبانه بر ضد اشغالگران بود، امیر الاستشهادیون لقب داد و به این ترتیب از مقام بلند این شهید تجلیل کرد.
چریک محبوب رسانه‌های جهان
11 نوامبر‌ سال 2004 میلادی یعنی درست در بیست‌ودومین سالروز شهادت احمد قصیر، یکی از سابقون جبهه مقاومت روی در نقاب خاک کشید، اما هرگز آن تجلیلی که مردم کوچه و بازار از احمد قصیر به عمل آوردند، برای او تکرار نشد، هرچند در ظاهر نام او بسیار پرآوازه‌تر از امیر الاستشهادیون بود و کارنامه‌اش لبریز از طراحی و فرماندهی عملیات‌های متعدد بر ضد اشغالگران. صحبت از یاسر عرفات معروف به ابوعمار، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین و بنیانگذار جنبش فتح است که در تاریخ یادشده پس از طی یک دوره بیماری سخت در 75 سالگی درگذشت. عرفات که حرکت خود در برابر اشغالگران فلسطین را از اوایل دهه 60 میلادی در کویت و با تاسیس سازمان فتح آغازکرد، خیلی زود به نماینده و زبان گویای ملت مظلوم فلسطین تبدیل شد. درواقع سخنرانی‌های پرشور، چشمان نافذی که بعضا پشت یک عینک تیره پنهان بود و چفیه‌ای که دیگر به یک نماد تبدیل شده بود، عرفات را به شخصیت موردعلاقه رسانه‌های جهان تبدیل کرده بود.
مبارز دیروز و سازشکار امروز
سال 1974 میلادی عرفات چنان وجهه‌ای یافته بود که حتی برای سخنرانی به سازمان ملل متحد دعوت شد و همان جا سخنرانی معروف خود را که از جهانیان می‌خواست اجازه ندهند مجبور به استفاده بیشتر از خشونت شود، ایراد کرد. اما از جایی به بعد زندگی سیاسی عرفات مملو از اشتباهات سیاسی مرگبار است که با حمایت از صدام در جریان حمله ارتش بعث عراق به کویت کلید خورد و عاقبت به انعقاد پیمان‌های بی‌خاصیت صلح با اسراییل در جریان کنفرانس صلح اسلو و کمپ دیوید 2 منتهی شد. او به همین خاطر در ‌سال 1994 جایزه صلح نوبل را مشترکا با اسحاق رابین و شیمون پرز دریافت کرد، هرچند بهای گزاف آن افتادن از چشم مسلمانان منطقه بود. چند‌ سال پس از مرگ عرفات آزمایشگاهی در سوییس بر وجود ماده رادیو اکتیو پولونیوم در بقایای جسد او صحه گذاشت. در پی اعلام این خبر جنبش فتح، تل‌آویو را مسئول ترور بنیانگذار خود معرفی کرد تا معلوم شود او فقط تاریخ مصرفش تمام شده بود.
منابع: «ساختار سیاسی-اجتماعی لبنان» نشر سنا و وبگاه دیپلماسی ایرانی


تعداد بازدید :  237