شماره ۱۸۳۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
ذره‌بین

کلاهبرداری میلیاردی از مالکان «بنز» و «بی‌ام‌و»
شهروند| مرد تبهکاری که سوژه‌های خود را از کانال تلگرامی هواداران بنز انتخاب کرده بود، با  ۲۰۰‌میلیارد ریال کلاهبرداری از مالباختگان به آخر خط رسید.ابتدای مهر ماه امسال تعدادی از شهروندان به مراجع انتظامی و قضائی مراجعه و از فردی به جرم کلاهبرداری و فروش مال غیرشکایت کردند. پرونده‌های تشکیل‌شده از سوی شعبه ۱۰بازپرسی ناحیه ۵ تهران برای دستگیری متهم در اختیار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی قرار گرفت.مالباختگان در اظهارات مشابهی بیان داشتند فرد یادشده با استفاده از کانال تلگرامی هواداران بنز، کسب‌وکار خود را تبلیغ‌می‌کرد و به بهانه خرید قطعات خودروهای بنز و بی‌ام‌و از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و گرجستان بالغ بر ۲۰۰‌میلیارد ریال از آنان دریافت کرده و در مواردی حتی خودروهای امانی مالباختگان را فروخته است.کارآگاهان با دستور قضائی برای دستگیری متهم به محل کار او مراجعه کردند و در بررسی‌های پلیسی مشخص شد متهم از محل کارش گریخته است، به این ترتیب محل کسب با دستور قضائی پلمپ شد.
در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی، کارآگاهان موفق شدند مخفیگاه متهم را در شهر پرند شناسایی و پس از مراقبت‌های ویژه پلیسی او را با دستور قضائی در ۱۲ آبان ماه دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به اداره چهارم پلیس آگاهی منتقل کنند.
متهم پرونده  که 38 ساله، دیپلمه و متاهل است، در تحقیقات اولیه به جرم ارتکابی اعتراف و اظهار کرد که سابقه‌دار است و تاکنون دو مرتبه به زندان رفته، به همین دلیل با نام جعلی به بهانه خریدوفروش خودرو و قطعات یدکی از مالباختگان کلاهبرداری می‌کرده است.
در دادخواست یکی از شکات آمده متهم متعهد شده بود در قبال دریافت مبلغ قابل توجهی از او یک خودرو ۲۰۶ به مالباخته تحویل بدهد، ولی از لحظه واریز وجه، متهم فراری شده و پاسخگوی تلفن‌ها نبوده است.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت با اعلام این خبر گفت: «کارشناسان ارزش ریالی کلاهبرداری را ۲۰۰‌میلیارد ریال برآورد کرده‌اند. تاکنون ۱۵ نفر از مالباختگان، متهم را شناسایی کرده‌اند و او با دستور قضائی برای تکمیل تحقیقات و شناسایی سایر مالباختگان در اختیار پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارد.

کشف 30 تصادف ساختگی
شهروند| دو متهم حرفه‌ای با ایجاد 30 تصادف ساختگی از شهروندان کلاهبرداری می‌کردند. در پي وقوع چند تصادف ساختگی مشابه در حوزه پليس راه منطقه حسن‌آباد که منجر به پرداخت خسارت از سوي شهروندان (مقصران حادثه) شده بود، پليس راهور منطقه به بررسي موضوع پرداخت.
تحقیقات اولیه پلیس راهور حکایت از ساختگی‌بودن این تصادف‌ها داشت. پرونده از سوي دادگاه حسن‌آباد برای شناسایی عامل یا عاملان تصادف‌های ساختگی به پایگاه نهم ارجاع شد.
با دریافت شکایت، تیمی از ماموران پایگاه نهم به محل‌های تصادف مراجعه کردند و مشخص شد راننده يک دستگاه پژو پارس تصادفی در میادین و تقاطع‌ها به نحوی می‌ایستد یا حرکت می‌کند که درنهایت منجر به وقوع تصادف با خودروی شهروندان می‌شود.
در تحقیقات پلیسی به دست آمد متهم به تنهایی یا با همراهی فرد دیگری با خودروی تصادفی بر سر راه سایر شهروندان قرارگرفته و با ضربه‌زدن به سایر خودروها مدعی‌می‌شد مقصر حادثه آنها بوده‌اند و با بیان اینکه از شهرستان به تهران آمده و فرصت تعمیر خودرو را ندارد، با دریافت 500‌هزار الی یک‌میلیون تومان محل را ترک و در محل دیگری این کار را تکرار می‌کرده است.در تحقیقات میدانی، تصویر واضحی از راننده خودرو به دست آمد و مخفیگاه او در محله حسن‌آباد شناسایی شد. با هماهنگی‌های قضائی متهم در مخفیگاهش دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به پایگاه نهم پلیس آگاهی منتقل شد.رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی پایتخت با اعلام این خبر گفت: «متهم در بازجویی‌های اولیه اظهار داشت، فرد دیگری که مالک خودرو است، متهم اصلي پرونده است و وجوه دریافتی از تصادف ساختگی را به حساب او واریز می‌کرد. با شناسایی مالک خودرو، مخفیگاه متهم اصلی پرونده در حسن‌آباد شهرری شناسایی شد و ماموران موفق شدند او را در مخفیگاهش دستگیر کنند.»متهمان به 30 فقره تصادف ساختگی با همکاری یکدیگر اعتراف‌کرده‌ و تاکنون 25 نفر از مالباختگان نیز شناسایی شده‌اند. مالباختگان در اظهارات مشابهی عنوان کردند متهم اصلی پرونده با نشان‌دادن خالکوبی روی بدنش که نوشته بود من از مرگ نمی‌ترسم، از آنها مبالغی اخاذی کرده است.


تعداد بازدید :  256