شماره ۱۸۶۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
آمریکا مانع صدور بیانیه آثار منفی تحریم بر کمک‌های بشردوستانه شد

هیأت آمریکایی در سی‌وسومین‌ کنفرانس‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر، مانع تصویب بند پیشنهادی‌ ایران درباره آثار ‏منفی تحریم‌ها بر ارایه کمک‌های بشردوستانه به انسان‌های متأثر از بلایای طبیعی‌ شد‎.
به گزارش اداره‌ کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در جریان برگزاری‌ سی‌وسومین‌ کنفرانس‌ بین‌المللی ‏صلیب‌ سرخ و هلال احمر، هیأت آمریکایی به همراه هیأت‌های کانادا و انگلیس با تصویب بند پیشنهادی‌ کشورمان‌ درباره آثار ‏منفی تحریم‌ها بر ارایه کمک‌های بشردوستانه به انسان‌های متأثر از بلایای طبیعی‌ مخالفت کردند‎.
اسماعیل بقایی‌هامانه، سفیر و رئیس هیأت ایران در این کنفرانس، در واکنش به اقدام هیأت آمریکایی گفت: «مخالفت ‏علنی آمریکا با ابراز نگرانی کنفرانس درباره آثار منفی تحریم‌ها بر امور بشردوستانه، به روشنی دروغ بودن ادعاهای این ‏کشور را مبنی بر مستثنی بودن موضوعات بشردوستانه از شمول تحریم‌ها ثابت کرد. این درحالی است که تعداد قابل توجهی از ‏کشورها از ایده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده بودند.»
بقایی‌هامانه تأکید کرد: «تحریم‌های یکجانبه آمریکا ناقض اصول بنیادین بشردوستانه و حقوق بشر است.»
سی‌وسومین کنفرانس بین المللی‌صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در هفته جاری با حضور نمایندگان دولت‌ها، نهضت‌های ملی‌ صلیب ‏سرخ و هلال‌احمر و سازمان مردم نهاد در ژنو برگزار شد. تبعات منفی تحریم بر کارکرد مستقلانه و انسان‌دوستانه نهادهای ‏بشردوستانه ازجمله مواردی بود که صریحا در سخنان مقام‌های فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ ازجمله رئیس کمیسیون ‏جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به آن تأکید شده است‎.


تعداد بازدید :  214