شماره ۱۸۶۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
دلجویی علی شمخانی از خانواده جانباختگان اعتراضات اخیر

دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی صبح پنجشنبه با سفر به شهرستان‌های غرب استان تهران با خانواده جانباختگان حوادث آبان‌ماه ‌سال‌جاری دیدار کرد.
دریابان شمخانی در این دیدار‌ها ضمن دلجویی از خانواده جانباختگان از عزم مسئولان نظام برای ترمیم سریع خسارت‌ها و کاهش آلام خانواده‌ محترم شهدا و جانباختگان حوادث اخیر خبر داد و تأکید کرد: «لازم است از همه ظرفیت‌های ملی برای تسریع در انجام این وظیفه ملی استفاده شود.»
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: «بیش از ۸۵‌درصد از جانباختگان رخداد‌های اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند و به صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیرسازمانی کشته شده‌اند؛ لذا اجرای پروژه کشته‌سازی از سوی معاندین در این منطقه قطعی است.»
شمخانی با بیان اینکه رسیدگی به این امور برعهده کمیته‌های ویژه با مسئولیت استانداران گذاشته شده است، گفت: «استانداران سراسر کشور با توجه به مطالبه جدی مقام معظم رهبری و تدابیر اعلام‌شده ایشان و همچنین اختیارات ویژه‌ای که از طرف رئیس‌جمهوری محترم به آنها واگذار شده، می‌بایست با اقدامات جهادی، ضمن رسیدگی سریع به وضع خانواده شهدا و جانباختگان، با برنامه‌ای دقیق و هماهنگ نسبت به جبران و ترمیم خسارت‌های واردشده به مردم اقدام کنند.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار با خانواده مرحوم امیررضا عبداللهی، ضمن عرض تسلیت به خانواده این مرحوم گفت: «ما از جنس شما هستیم. ما خادم مردم هستیم. متأسفانه اتفاق تلخی برای کشور ما رخ داد. اعتراض مردم نسبت به مسائل معیشتی امری طبیعی و پذیرفته‌شده است. کسی مخالف این نیست که مردم انتقادات خود را به اشکال مختلف بیان کنند. متأسفانه بعضی عناصر بیگانه و موج‌سوار که ضدملت و استقلال ایران هستند، از اعتراضات مردم سوءاستفاده کردند.» شمخانی در دیدار با این خانواده مرحوم گفت:«اتفاقا ایشان همشهری ما هم هستند. خدمت شما رسیدم که تسلیت بگویم و ابراز همدردی کنم».
شمخانی در دیدار با خانواده مرحوم امام‌قلی نیز خطاب به خانواده او گفت: «دشمنان می‌خواهند  بگویند که جمهوری اسلامی ایران با مردمش خوب نیست. نیت آنها، تضعیف ملت ایران است.» مرحوم سیدجلیل امام‌قلی اصلا در جریان اعتراضات نبوده است. دوساعت اضافه‌کار در محل کارش می‌ماند و اصلا در خیابانی که اعتراضات بوده، حضور نداشته است.
شمخانی ضمن دلجویی از خانواده این جانباخته اظهار کرد: «گویا مرحوم امام‌قلی از خیابان دیگری می‌گذشته اما متأسفانه مورد اصابت قرار گرفته است. حتما باید پیگیری کرد که مرحوم امام‌قلی توسط چه کسانی به قتل رسیده است. با توجه به بی‌گناهی ایشان، قطعا از طرف استانداری و فرمانداری به شما رجوع خواهیم کرد. من خدمت شما رسیدم که فقط تسلیت بگویم. فرمانده‌های سپاه هم ارتباط خود را با شما حفظ کرده‌اند. آنها نمی‌گذارند زندگی شما دچار مشکلات بیشتری شود».  مرحوم امام‌قلی در منطقه محروم سرآسیاب ملارد ساکن و کارگر ساختمانی بوده، روز شنبه ۲۶ آبان‌ماه درحاشیه تجمعات اعتراضی کشته شده است. حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نیز روز پنجشنبه در سخنانی توضیحاتی درباره کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ارایه کرد. دادستان کل کشور گفت: «ما در میدان ۷۲ تن قم، از یک ماشین پژو ۸۴ اسلحه شکاری با گلوله‌های خاص آن در بحبوحه همین حوادث کشف کردیم تعدادی از کشته‌شده‌هایی که ما در سراسر کشور داریم، با همین اسلحه‌های شکاری است.»
او درخصوص اعتراضات اخیر خاطرنشان کرد: «در اغتشاشات، حوادث و وقایع این‌چنینی مسئولان انتظامی و امنیتی وظیفه دارند امنیت را به جامعه برگردانند. ممکن است در میدان اغتشاشات افرادی بی‌گناه بازداشت شوند. ما به دنبال این بودیم که افراد بی‌گناه از گناهکاران به سرعت تفکیک شوند.» دادستان کل کشور تأکید کرد: «بحث اعتراض از اغتشاش جداست. مردم حق دارند که اعتراض کنند. »
منتظری درخصوص این مسأله که گفته می‌شود افزایش قیمت بنزین در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه تصمیم‌گیری شده است، تصریح کرد: «اینکه در شورای‌عالی اقتصاد موضوع بنزین و افزایش قیمت بنزین مطرح شد، به این صورت نبود که در حوزه صلاحیت و اختیارات این شورا باشد. قانون چهار‌سال پیش از آن تصویب شده بود و مسئول اجرای آن هم دولت است.»


تعداد بازدید :  180