شماره ۱۸۶۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
تا انتخابات

توصیه کدخدایی به هیأت‌های اجرایی انتخابات برای بررسی صلاحیت‌ها
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی آغاز شده است. اعضای هیأت‌های اجرایی باید در بررسی سوابق و صلاحیت داوطلبان دقت کافی داشته باشند، مبادا حق مردم و داوطلبان تضییع شود. شورای نگهبان هم براساس قانون و در فرصت مقرر به شکایت داوطلبان رسیدگی خواهد کرد.»

میرلوحی: حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در ثبت‌نام داوطلبان مجلس کمرنگ بود
یک فعال سیاسی با بیان اینکه دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور کمرنگی در فرآیند ثبت‌نام‌های مجلس داشتند، تصریح کرد: «هرچه افراد معتبرتر و دارای سرمایه اجتماعی بیشتری در مجلس حضور پیدا کنند، آن مجلس کارآمدتر خواهد بود.» محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «فضای انتخاباتی در دوران ثبت‌نام‌ها مقداری سرد بود»، اظهار کرد: «گرچه از حیث عدد ظاهرا تعداد داوطلبان حضور در مجلس شورای اسلامی بیش‌ از دوره‌های پیش است؛ اما چهره‌های شناخته‌شده دو جناح سیاسی کشور،‌ هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان در این مرحله حضور کمرنگی داشتند.»  میرلوحی در ارتباط با این موضوع که کدام یک از جناح‌های سیاسی می‌توانند کرسی‌های بیشتری در مجلس به دست آورند، گفت: «این موضوع خیلی مبهم است. اصل صلاحیت‌ها که هنوز معلوم نیست. امیدواریم شورای ‌نگهبان تغییری در رویکردهایش بدهد.» او ادامه داد: «جواز ورود اصولگرایان از قبل برای انتخابات صادرشده است و دغدغه‌ای ندارند، اما اصلاح‌طلبان دغدغه دارند که سه ماه مانده به انتخابات موقعیت‌شان چگونه می‌شود. اصللاح‌طلبان نمی‌دانند آیا جواز ورود به انتخابات را دارند یا ردمی‌شوند؟»

تاج‌زاده:  هرگز انتخابات را رها نمی‌کنیم اما...
به گزارش ایسنا، سیدمصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب صبح جمعه در بیست‌وهفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه «در وضع بسیار دشوار، پیچیده و بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم، کشور و مردم شدیدا از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و تحریم‌ها روزبه‌روز فشار بیشتری وارد می‌کنند»، به اعتراضات آبان ماه امسال اشاره کرد و  خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب یا کمیسیونی برای تحقیق و تفحص درباره حوادث آبان ماه ۹۸ شد. او در ادامه با طرح این پرسش که اگر سیاست‌ورزی ممکن است، آیا اصلاحات هم ممکن است؟ گفت: «اگرچه این موضوع روزبه‌روز دشوارتر و تا حدودی ناممکن‌تر می‌شود، اما همچنان امکان آن وجود دارد؛ مادامی که اصلاح‌طلبان بتوانند به‌عنوان جریانی سیاسی تشکیلات خود را داشته باشند، در انتخابات شرکت‌کنند و صلاحیت نامزدهای آنها تأیید شود، مستقل از اینکه مردم به آنها رأی بدهند یا خیر، برنامه‌های خود را برای برون‌رفت از مشکلات جامعه عرضه کنند، اصلاحات به لحاظ نظری ممکن است، اما از نظر عملی با مشکلاتی مواجه است.» او در پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی آیا انتخابات ممکن است و می‌توان به آن دل بست و در آن مشارکت فعال کرد؟ با تأکید بر اینکه انتخابات نهاد بی‌بدیلی برای حاکمیت مردم در عرصه سرنوشت است، گفت: «هنوز بشر هیچ نهادی را مهم‌تر از انتخابات برای حاکم‌کردن مردم بر سرنوشت کشورشان پیدا نکرده و باوجود تمام پیشرفت‌های دموکراتیک در کشورهای مختلف دنیا، همچنان چشم‌ها به سمت انتخابات‌ است.»


تعداد بازدید :  243