شماره ۱۸۶۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
دیپلماسی

سخنگوی وزارت امورخارجه: آلمان به جای اتخاذ مواضع مغرضانه، رعایت مبانی اولیه حقوق بشری را در دستورکار قرار دهد
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان تأکید کرد: «از برلین انتظار می‌رود به جای اتخاذ مواضع غیرحرفه‌ای و مغرضانه، رعایت مبانی اولیه حقوق بشری را با چشمانی باز، فراگیر و مبتنی بر رویکرد بی‌طرفانه در دستورکار قرار دهد.»
موسوی تصریح کرد: «افکار عمومی جهان هنوز تسلیح‌کننده دیکتاتور سابق عراق به سلاح‌های شیمیایی را که بر سر همین شهروندان ایرانی و همسایگان عراقی‌شان در خلال جنگ تحمیلی می‌بارید، از یاد نبرده‌اند. همچنین سرکوب معترضان را از سوی پلیس آلمان در جریان برخورد با اعتراض‌کنندگان نشست سران گروه ۲۰ در تیر ۹۶ در ‌هامبورگ یا گسیل سلاح به منطقه غرب آسیا از سوی برخی کشورهای اروپایی که تنها نتیجه آن ارتکاب جنایات جنگی و بروز موج ویرانی و کشتار مردم خصوصا زنان و کودکان بی‌دفاع ازجمله در یمن بود، به خاطر دارند.» موسوی در پایان با تأکید بر اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران برای شنیدن نظرها و دیدگاه‌های مختلف مردم خود خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران در ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در کشور قطعا صف دشمنان و عاملان کشتار مردم بی‌گناه و حامیان خارجی آنها را از دیدگاه‌های معترض جدا می‌داند و با توجه به نتایج بررسی‌ها و تحقیقات، تصمیمات لازم را در راستای احترام به حقوق مردم ایران و تأمین امنیت پایدار اتخاذ خواهد کرد.»

رفع اتهام دادگاه فدرال آمریکا از دو متهم دیگر در پرونده مسعود سلیمانی
دادگاه فدرال آمریکا از دو متهم دیگر در پرونده مسعود سلیمانی رفع اتهام کرد. به گزارش ایسنا، دادستان‌های فدرال در آمریکا برای دو نفر دیگر، در جریان تبادل زندانیان میان دولت آمریکا و ایران رفع اتهام کردند. دادگاه فدرال در ایالت آتلانتای آمریکا، روز چهارشنبه، دو پرونده تخطی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای محبوبه قائدی و مریم جزایری، مختومه کرد. هر دو این افراد، متهمان دیگر در پرونده مسعود سلیمانی، دانشمند سلول‌های بنیادین ایرانی بودند که به اتهام ترتیب‌دادن صدور فاکتورهای رشد انسان به کشور خود، ‌سال گذشته در آمریکا بازداشت شد. جزایری در پرواز‌ سال 2016 در آتلانتا بازداشت شد. و قائدی که آن موقع محقق دانشگاه یل بود، به کمک به ترتیب دادن انتقال این مواد بیولوژیکی متهم شده بود. در گزارش یک صفحه‌ای دادگاه درباره این رفع اتهام انجام‌شده از این دو نفر از دانش‌آموزان قبلی سلیمانی، دادستان‌ها درباره مختومه‌کردن این پرونده، با صراحت توضیح ندادند و تنها گفتند این کار «مطابق عدالت است.» همچنین در اظهاریه جداگانه‌ای که روز شنبه بایگانی شد، گفته شده است که پرونده او «بر اساس منافع قابل‌ملاحظه آمریکا در سیاست خارجی» مختومه می‌شود. به تازگی دکتر سلیمانی دانشمند ایرانی بازداشتی در آمریکا با تلاش‌های وزارت خارجه آزاد شده است که در مقابل آزادی زندانی آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود، این اتفاق محقق شد. پس از این تبادل، مقامات آمریکا در چند نوبت از تمایل خود برای مذاکره برای تبادل زندانی خبر دادند.


تعداد بازدید :  227