شماره ۱۸۶۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
خبر

با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی
شیراز به ثبت جهانی نزدیک می‌شود

شهروند| مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در هفته پایانی آذر به شیراز خبر داد. به گفته مصیب امیری، این اتفاق، شیراز را به ثبت جهانی نزدیک می‌کند. او در این‌باره گفت: «ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی، 25 آذرماه با هدف بازدیدی سه‌روزه از فعالیت هنرمندان و کارگاه‌های صنایع دستی و بررسی ادامه روند پرونده ثبت جهانی شیراز، وارد این شهر می‌شوند.»
امیری با بیان اینکه انتخاب شهرها و روستاهای ملی و جهانی در معرفی و توسعه و ترویج صنایع دستی آن منطقه تأثیر بسزایی دارد، ادامه داد: «سال گذشته غاده هیجاوی رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه و ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی، در سفر به شیراز، بازدیدی از بعضی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده صنایع دستی داشت و با توجه به تنوع تولید محصولات و صنایع دستی در این شهر، بر ثبت شیراز در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی تأکید کرد.» او گفت: «شهر شیراز خاستگاه هنرهای سنتی چون خاتم، کاشی هفت‌رنگ و قلم‌زنی است و دیگر هنرهای دست‌ساز این شهر نیز همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته و شهرت ملی و جهانی دارند و همین ظرفیت‌ها دلیل بر تهیه و تکمیل پرونده شیراز برای ثبت در شورای جهانی صنایع دستی بود.»
امیری ادامه داد: «هم‌اکنون در شهر شیراز بیش از 80 رشته صنایع دستی فعال است که قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارند.» براساس اعلام نتایج سومین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی ایران که 31 تیر امسال برگزار شد، شیراز به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت شده بود و اگر مراحل ثبت جهانی توسط ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی انجام شود، تا پایان امسال عنوان شهر جهانی صنایع دستی نیز به سایر عناوین شیراز اضافه خواهد شد.»

آلودگی خطرناک صوتی در ۱۱ نقطه تهران
شهروند|  براساس اطلاعات ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران، در ۱۱ نقطه، آلودگی صوتی در مرحله خطرناک قرار دارد. این اطلاعات نشان می‌دهد ایستگاه‌های میدان نماز، میدان الغدیر، منطقه ۱۸، بعثت، خراسان، افسریه، نیروی هوایی، شهید گمنام، شهران، تهرانسر و آذری ایستگاه‌هایی‌اند که شاخص آنها بالای ۷۰ و خطرناک است. به گزارش «مهر»، ۱۱ نقطه دارای شاخص آزاردهنده و پنج نقطه نامناسب برای کودکان و بیماران است و از میان ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت درتهران تنها دو نقطه وضع مناسب و سالم دارند که ایستگاه‌های شهید محلاتی و گلبرگ‌اند.

هشدار آتش‌نشانی درباره افزایش قربانیان مرگ خاموش در تهران
شهروند| سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از افزایش ۲۵درصدی تلفات حوادث گاز مونواکسیدکربن در استان تهران خبر داد.
جلال ملکی در این‌باره گفت: «حتی اگر نیاز باشد دستگاه‌هایی هشداردهنده به شهروندان ارایه شده و برایشان نصب می‌شود. نیروهای امدادی تا آنجایی که در توان دارند، این اقدامات را انجام می‌دهند که آمار حوادث کاهش یابد.»
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره آمار مرگ خاموش در تهران گفت: «آمارهای تلفات توسط سازمان پزشکی قانونی ارایه می‌شود؛ اما آمارهای پزشکی قانونی حاکی از آن‌ است که تلفات این حادثه در سطح کشور در 6ماه اول ‌سال‌جاری نسبت به 6ماه ‌سال گذشته ۱۴‌درصد افزایش یافته است. در استان تهران نیز متأسفانه حدود ۲۵درصد تلفات جانی این حادثه افزایش یافته است.» او ادامه داد‌: «یکی از موارد مورد توجه این است که آمار تلفات در محل‌هایی که‌ سال قبل بازدیدهای ایمنی انجام شد، کاهش یافته است؛ بنابراین این طرح موثر بوده است. قرار است که پهنه شرقی تهران را از شمال تا جنوب مورد بازدید قرار دهیم تا حوادثی که در این زمینه رخ می‌دهد، کاهش یابد.»


تعداد بازدید :  222