شماره ۱۸۸۵ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
گزارش کوتاه

درخواست ترودو و زلنسکی از ایران برای ارایه تحقیقات شفاف
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بعد از انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: «امشب، ایران اعتراف کرد که پرواز 752 هواپیمای بین‌المللی اوکراین با شلیک نیروهای نظامی سقوط کرده است. تمرکز ما روی حمایت از خانواده قربانیان، مسئولیت‌پذیری، شفافیت و عدالت برای خانواده‌ها و عزیزان‌شان باقی خواهد ماند. این تراژدی‌ای ملی است و تمام شهروندان کانادایی عزادار شده‌اند. ما به همکاری با شرکای خود در سراسر جهان ادامه می‌دهیم تا از تحقیقات دقیق و کامل اطمینان حاصل کنیم. دولت کانادا از مقامات ایرانی انتظار همکاری کامل را دارد.»
روز شنبه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بعد از اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بویینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد:   «امروز، صبح خوبی نبود، اما حقیقت را با خود آورد. حتی قبل از آنکه کمیسیون بین‌المللی بتواند کارش را تمام کند، ایران اعتراف کرد به هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است. اما ما بر پذیرش کامل تقصیر اصرار داریم. از ایران انتظار داریم تا تحقیقات را به صورت کامل و شفاف انجام دهد، عاملان این حادثه را محاکمه کند، اجساد جان‌باختگان را پس بفرستد، غرامت بپردازد و از طریق کانال‌های دیپلماتیک رسما عذرخواهی کند. امیدواریم این تحقیقات بدون موانع و تأخیر بی‌دلیل ادامه داشته باشد. چهل‌وپنج نفر از متخصصان ما برای برقراری عدالت نیاز به دسترسی کامل و تعامل دارند.»

درخواست وزیر خارجه کانادا از ترکیه برای کمک به صدور ویزای ایران
روز جمعه فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا در کنفرانس خبری اعلام کرد مقامات ایرانی ویزای دو نفر از  گروه 12 نفره متشکل از دیپلمات‌های کانادایی و گروه تحقیق سانحه هوایی را صادر کرده است. بعد از مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراین، کانادا اعلام کرد گروهی 12 نفره را برای انجام تحقیقات به ایران می‌فرستد. به گفته شامپاین آنها درحال حاضر در آنکارا منتظر اجازه تهران برای سفر به ایران هستند. روز چهارشنبه بعد از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراین، 63 شهروند کانادایی در این پرواز جان خود را از دست دادند.
از این گروه 12 نفره، 10 نفر از  وزارت خارجه و دو نفر از  هیأت ایمنی حمل‌ونقل هستند که برای کمک به آنالیز داده‌های جعبه‌سیاه به ایران فرستاده می‌شوند. شامپاین همچنین گفت از وزیر خارجه ترکیه خواسته تا به صدور ویزای بقیه اعضا کمک‌کند. او به خبرنگاران گفت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا درخواست تشکیل گروهی از مقامات ارشد را برای هدایت طرحی فوریتی به منظور کمک به بازماندگان حادثه‌ای که او «تراژدی ملی» خواند، مشخص کرده است. به گفته شامپاین دولت فدرال کانادا گروهی بین‌المللی را برای حمایت از خانواده‌های قربانیان هدایت می‌کند. این گروه از نمایندگان اوکراین، سوئد، افغانستان و انگلستان (کشورهایی که شهروندان آنها در این هواپیما بوده‌اند) تشکیل شده است و همه به دنبال «تحقیقات کامل و شفاف» هستند.
یک طرح فوریتی دیگر هم برای صدور ویزای کانادا برای اعضای خانواده‌های قربانیان در نظر گرفته شده است. کانادا از‌ سال 91 روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است. 


تعداد بازدید :  253