شماره ۱۸۸۶ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
تیم‌ملی والیبال ایران برای دومین‌بار جوار حضور در تورنمنت بزرگ را به دست آورد
صعود تیم‌ملی والیبال به المپیک با مچ‌بند سیاه

[شهروند]در روزی که فوتبال ایران از المپیک دور شد، والیبالیست‌ها توانستند 12 سهمیه را به تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک 2020 اضافه کنند. معروف و یارانش که یک بازی سنگین را در نیمه‌نهایی برابر کره سپری کردند، دیروز برابر چین اصلا به دردسر نیفتادند و درنهایت 3 بر صفر برنده شدند تا اژدهای زرد مقابل چشم تماشاگرانش حرفی برای گفتن نداشته باشد. این دومین حضور متوالی والیبال ایران در المپیک است که می‌تواند اتفاقات بزرگ‌تری را نسبت به دوره قبلی در دل خود جای دهد.

چین نه، کره رقیب اصلی بود
شاگردان کولاکوویچ دوبار در طول مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا برابر چین که میزبانی مسابقات را هم برعهده داشت، قرار گرفتند و هر دوبار با نتیجه قاطع 3 بر صفر پیروز شدند. دیروز که در هر 3 ست کنترل بازی کاملا در اختیار معروف و یارانش بود و آنها برتری خود را به حریف دیکته کردند. به پایان‌رسیدن ست اول و سوم با نتیجه 25 بر 14 و اختلاف 11 امتیازی 2 تیم در این 2 ست نشان می‌دهد که برد ایران در فینال چقدر مقتدرانه رقم خورده است. البته رقیب اصلی ایران در این تورنمنت و تنها تیمی که ایران مقابل آن ست باخته داشت، کره‌جنوبی بود. نیمه‌نهایی جذاب بین 2 تیم با برتری میلی‌متری ایران به پایان رسید تا کره نشان دهد بعد از چند‌سال اُفت، بازهم پیشرفت چشمگیری در والیبال داشته است.

آمار بی‌نظیر موسوی؛ بازگشت درخشان شهرام
در بازی فینال سیدمحمد موسوی ستاره ایران بود. این بازیکن باتجربه که در پست مدافع روی تور بازی می‌کند، با یک عملکرد درخشان 9 دفاع موفق را به نام خود در این مسابقه ثبت کرد. او با 16 امتیاز توانست عنوان امتیازآورترین بازیکن زمین را هم به نام خودش بزند تا سهم پررنگی درصعود ایران به المپیک داشته باشد. از سوی دیگر، می‌توان به بازگشت درخشان شهرام محمودی به ترکیب تیم‌ملی بعد از بیش از دو‌سال اشاره کرد؛ اتفاقی که بعد از مصدومیت امیر غفور و به دعوت کولاکوویچ رخ داد تا شماره یک تیم‌ملی جای خالی غفور را پر کند.
صعود با مچ‌بندهای مشکی
اتفاقی که دیروز در جریان فینال رقابت‌های انتخابی المپیک مورد توجه قرار گرفت، حضور بازیکنان تیم‌ملی والیبال با مچ‌بندهای مشکی در زمین بود. بعد از پستی که سیدمحمد موسوی در آخرین ساعات شنبه‌شب منتشر کرد و از ناراحتی بازیکنان تیم‌ملی از سانحه هوایی اخیر گفت، دیروز هم والیبالیست‌ها با بستن مچ‌بند مشکی با هموطنان داغدار خود همدردی کردند.

اولین صعود همزمان والیبال و بسکتبال
با اینکه هنوز به صعود تیم فوتبال امید ایران به المپیک امیدوار هستیم، اما تا همین‌جا هم یک اتفاق تاریخی رخ داده است. هیچ‌وقت تیم‌های والیبال و بسکتبال ایران به صورت همزمان در المپیک حاضر نبودند، اما این اتفاق برای نخستین‌بار در توکیو 2020 رخ می‌دهد. بسکتبالیست‌ها که قبلا المپیک 2008 را هم تجربه کرده بودند، چندی پیش در چین بالاتر از میزبان المپیکی شدند و این اتفاق مشابه دیروز برای والیبال ایران رخ داد تا تعداد ورزشکاران حاضر در کاروان ایران هم رشد چشمگیری داشته باشد. حالا بیش از 40 سهمیه المپیک به نام ورزش ایران ثبت شده؛ عددی که باید امیدوار باشیم، حداقل در ماه‌های آینده دوبرابر شود.

نشانه‌گیری سکوی المپیک
داورزنی که حدود دوماه است به مسند ریاست فدراسیون والیبال بازگشته، بعد از المپیک ریو و در دوره قبلی ریاست خود وعده داده بود والیبال در المپیک 2020 می‌تواند روی سکو برود. حالا در شرایطی که ایران مثل سال‌های اخیر ثابت کرد در آسیا رقیب ندارد، باید به فکر سکوی المپیک باشیم. کولاکوویچ با وجود تمامی فشارها و انتقادات توانسته تلفیقی از باتجربه‌هایی همچون معروف، موسوی و محمودی و جوان‌هایی همچون شریفی، یلی و حضرت‌پور را در تیم‌ملی جمع کند. او که اولین مدال جهانی والیبال ایران را در جام قهرمانان قاره‌ها برایمان به ارمغان آورده، حالا باید رویای رفتن روی سکوی المپیک را در سر داشته باشد. بدون ‌شک این تیم آن‌قدر تجربه کسب کرده که بتواند در المپیک هم به‌عنوان شگفتی‌ساز نام خودش را مطرح کند. مقام چهارمی لیگ جهانی و ششمی مسابقات جهانی با عبور از بزرگان والیبال جهان کسب شده و کولاکوویچ هم بعد از 3، 4‌سال حضور روی نیمکت تیم‌ملی آن‌قدر شناخت از والیبال ایران دارد که بتواند بلندقامتان را به سوی سکوی المپیک هدایت کند.


تعداد بازدید :  281