شماره ۱۸۸۶ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
تهدید جانی در روستاهای گرفتار در سیلاب نداریم
با اطمینان از وضع روستاها و شهرهای متأثر از سیل منتظر فروکش آب و پشتیبانی همه‌جانبه از مردم سیل‌زده هستیم

‏  [حسن مصفا-معاون امدادونجات هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان] حجم بارندگی‌های استان از روزهای قبل بالا بود و احتمال وقوع سیل از اواخر هفته پیش داده می‌شد. بارش‌ها به‌حدی بالا بود که در مناطقی از استان به بیش از 200 میلی‌متر رسید و همین باعث شد بسیاری از روستاهایی که در محورهای عبورر آب و مسیر رودخانه واقع شده‌اند، دچار آبگرفتگی شدید شوند. در سه روز گذشته، مناطق دلگان، کنارک، چابهار و سراوان و به‌ویژه روستاهای این مناطق بر اثر بارش‌های شدید و کم‌سابقه دچار مسدودی مسیرهای مواصلاتی شده بودند که جمعیت هلال‌احمر و تیم‌های عملیاتی ضمن بررسی و ارزیابی دقیق شرایط روستاها، با توجه به اینکه تهدید جانی در این روستاها نداریم، منتظر فروکش‌کردن آب و بازشدن محورهای ارتباطی هستیم تا امکان ورود به روستاها و رساندن اقلام کمکی به‌طور گسترده ایجاد شود.
با این حال روند امدادرسانی در این روزها هم متوقف نشده است و امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر کارهای امدادی را با قایق انجام می‌دهند؛ هم در موضوع ارسال کمک و امکانات و هم انتقال مردم به مناطق امن. لازم است این توضیح را هم اضافه کنیم که یک بالگرد جمعیت هلال‌احمر به چابهار ارسال شده و یک بالگرد هوانیروز هم به کنارک و زرآباد فرستاده شده است تا وضع بررسی شود و در صورت نیاز به کمک اضطراری وارد عمل شوند. چیزی که در شرایط فعلی از روند امدادرسانی می‌توانیم بگوییم این است که نیروها در آماده‌باش کامل هستند و با این اطمینان که همه افراد آسیب‌پذیر را مثل زنان باردار، سالمندان و کودکان و کسانی را که بیماری و ناراحتی خاصی داشته و نیاز به مراقبت پزشکی داشته‌اند، از همه مناطق منتقل کرده‌ایم و دیگر هیچ تهدید جانی در روستاهای مسدود در سیلاب وجود ندارد، منتظر فروکش‌کردن آب و رسیدگی سریع و کامل به مناطق سیل‌زده هستیم. وقتی صحبت از آماده‌باش می‌کنیم به این معنی است که نیروهای ما در نزدیک‌ترین محل به روستاها به صورت شبانه‌روز مستقر هستند و با توجه به قطع بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود تا ساعت‌های اولیه امروز مسیرها باز و روند امداد و انتقال کمک‌ها به‌سرعت ادامه پیدا کند.
روستاهایی که مسیرهای ارتباطی‌شان قطع شده است، از نظر زیرساختی مثل آب و برق مشکل جدید ندارند؛ پیش از وقوع سیل هشدارهای لازم مبنی بر ورود یک سامانه قوی به ساکنان شهرها و روستاها داده شده بود و به آنها گفته شده بود که اقلام لازم را در اختیار داشته باشند و ممکن است چند روزی با بحران سیل و آب‌گرفتگی مواجه شوند. حتی مناطقی هم به دلیل موقعیت جغرافیایی به صورت ویژه به آنها پرداخته شده بود و به همین دلیل هم این حجم از آب‌گرفتگی و سیلاب تلفات بسیار کمی داشته است. اما با توجه به اینکه ساختار جغرافیایی استان به صورتی است که با بارش‌ها دچار آب‌گرفتگی و سیلاب می‌شود، وسعت حادثه بسیار زیاد است، با این حال انبارهای جمعیت هلال‌احمر برای پشتیبانی از مناطق سیل‌زده تکمیل است و کمک‌های بیشتر هم از استان‌های دیگر با هماهنگی در اختیار جمعیت هلال‌احمر استان قرار می‌گیرد.

 


تعداد بازدید :  354