شماره ۱۸۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
خبر

حشد شعبی اولویت‌های نظامی و امنیتی خود را اعلام کرد
[ایسنا] سازمان حشد شعبی عراق بار دیگر حمایت خود را از موضع پارلمان و دولت عراق در زمینه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اعلام کرد. فرماندهان عملیات حشد شعبی، معاونان، بخش‌ها، فرماندهان یگان‌ها و مدیران اداره‌های وابسته به این نهاد روز دوشنبه در نشستی گسترده در مقر نایب‌رئیس سازمان حشد به بررسی برجسته‌ترین اولویت‌های امنیتی و نظامی پرداختند.در این نشست بر انجام عملیات ویژه با هدف نابودی مخفیگاه‌های بقایای داعش به اضافه مستحکم‌سازی مواضع دفاعی و حمایت از مرزها در برابر نفوذ عناصر تروریستی که اخیرا گزارش‌های زیادی دراین‌باره منتشر شده، تأکید شد. در این نشست همچنین بر لزوم ادامه و توسعه سازوکارهای آموزش، تقویت هماهنگی مشترک با نیروهای امنیتی تأکید و از مصوبه اخیر پارلمان و تصمیمات فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در زمینه اخراج نیروهای نظامی خارجی از این کشور اعلام حمایت شد. شرکت‌کنندگان در این جلسه گفتند طبق طرح‌های عملیاتی و روحیه معنوی که ابومهدی المهندس،‌ نایب‌رئیس حشد شعبی داشت، عمل می‌کنند، راه او را ادامه می‌دهند و ثبت «دستاوردها و پیروزی‌هایی» را که حشد شعبی در طول سال‌های گذشته محقق کرده است، حفظ خواهند کرد.


آمریکا ۲۱ نظامی سعودی را اخراج کرد
به دنبال تیراندازی مرگبار در پایگاهی در ایالت فلوریدا، آمریکا ۲۱ کارآموز نظامی سعودی را از کشورش اخراج کرد. به گزارش یورونیوز، این ۲۱ دانشجوی افسری که درحال کارآموزی در خاک آمریکا بودند، به‌عنوان عنصر نامطلوب شناخته و از آمریکا اخراج شدند. این اقدام درحالی صورت گرفته است که یک افسر سعودی در اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۹ در پایگاه پنساکولا در ایالت فلوریدا به چند سرباز آمریکایی حمله کرد و در تیراندازی سه نفر از آنها را کشت. در پرونده‌ای که در راستای این حمله گشوده شد، مشخص شد این دانشجویان افسری مطالبی را درباره مسائل تروریستی یا ضدآمریکایی و همچنین تصاویر جنسی نامناسب درباره کودکان در صفحات مجازی ارسال کرده‌اند. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا درباره شخصی که به سربازهای آمریکایی حمله کرده بود، گفت: «شواهد و مدارک نشان می‌دهند تیرانداز انگیزه‌های ایدئولوژی تروریستی داشته است و در طول بررسی پرونده متوجه شدیم در تاریخ یازدهم سپتامبر گذشته او متنی را در صفحه مجازی ارسال کرده است که در آن نوشته بود: «شمارش معکوس شروع شده است.» محمد سعید الشمرانی، دانشجوی افسری سعودی در پایگاه پنساکولای فلوریدا ششم دسامبر به سمت هم‌دوره‌های خود تیراندازی کرد که طی آن سه نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند. این اقدام بحث حضور سربازان خارجی را که در پایگاه‌های آمریکایی آموزش می‌دیدند، دوباره زنده کرد. درپی این حمله پنتاگون عملا آموزش عملیاتی همه پرسنل نظامی عربستان‌سعودی در آمریکا را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.


خلیفه حفتر بدون امضای سند آتش‌بس مسکو را ترک کرد
منبع نظامی لیبیایی اعلام کرد که رهبر نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» بدون امضای توافق‌نامه آتش‌بس مسکو را ترک کرده است. یک منبع نظامی نزدیک به نیروهای شرق لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به مذاکرات مسکو درباره آتش‌بس در لیبی اعلام کرد که خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای مستقر در شرق موسوم به «ارتش ملی لیبی» مسکو را به مقصد بنغازی ترک کرد و تا زمانی که جدول زمانی مشخصی برای برچیدن شبه‌نظامیان تعیین نشود، توافق‌نامه آتش‌بس با دولت وفاق ملی را امضا نخواهد کرد. او که نخواست نامش فاش شود، با بیان اینکه این امر، اختلافی است که منجر به عدم امضای این  توافق‌نامه شده است، گفت: «ارتش حفتر در توافق باقی می‌ماند، اما مسأله مورد اختلاف درباره شبه‌نظامیان و انحلال آنها مانعی برای موافقت با امضای توافق‌نامه است.» این منبع ادامه داد: «اغلب بندهای این توافق‌نامه مورد پذیرش دو طرف است، اما هیأت همراه فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی نمی‌خواهد زمان مشخصی در توافق‌نامه برای انحلال شبه‌نظامیان تعیین شود.»


تعداد بازدید :  258