شماره ۱۸۸۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی سیاست مدیران قبلی را تکرار کرد
اصرار بر «خودکفایی»

[شهروند] سرپرست وزارت کشاورزی دیروز مثل سکانداران قبلی این وزارتخانه دوباره بر طبل خودکفایی کوبید و به سیاستی پافشاری کرد که از نظر برخی کارشناسان سیاستی ناموفق بوده است. عباس کشاورز که همراه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سالن اجلاس سران حاضر شده و از کشاورزان نمونه قدردانی کرده بود، به رسانه‌ها گفت از اینکه ایران در کشت دانه‌های روغنی خودکفا نشده، شرمسار است و بابت از دست‌رفتن خودکفایی شکر غصه می‌خورد.
با این حال کارشناسان کشاورزی می‌گویند که اصرارهای نادرست به خودکفایی و بدون زیرساخت‌های علمی موجب شده است که ایران گرفتار بحران آب و خاک شود و در عین حال یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان مواد غذایی بماند؛ به طوری که در حال حاضر عمده کالاهای وارداتی ایران محصولات کشاورزی هستند.

خودکفایی نه، خوداتکایی
  «بازار صادراتی ایران هر روز محدودتر می‌شود، واردات گندم افزایش داشته است، هیچ تولیدی در زمینه روغن نداریم و جملاتی از این دست نشان می‌دهند که برخلاف شعارهای مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی، ایران برای تأمین محصولات کشاورزی در داخل کشور به‌شدت با مشکل رو‌به‌رو است.»این جملات را عباس کشاورز سرپرست وزارت کشاورزی در انتقاد به واردات محصولات کشاورزی و از دست رفتن خودکفایی در برخی از محصولات می گوید. سرپرست جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نخستین گام ما در عرصه کشاورزی دانش‌بنیان‌کردن بیشتر بخش کشاورزی است، گفته است: «گندم ما باید کماکان خودکفا بماند و ظرف سه تا چهار سال آینده مشکل تأمین تولید داخل جو در کشور رفع شود. ضمن اینکه خودکفانبودن در تولید روغن و کنجاله برای کشاورزی کشورمان ننگ است، تولید شکر هم باید به ریل گذشته خود در سال 96 برگردد و تولید پنبه و شیر خام افزایش یابد؛ همچنین با توجه به پیش‌بینی افزایش نیاز به تولید مرغ و ماهی و تخم‌مرغ در آینده متناسب با آن باید افزایش تولید داشته باشیم. ضمن اینکه عزم جدی برای حل مشکل روغن داریم.»
 شمسعلی‌ هادی‌زاده معلم، رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، در واکنش به این موضوع می‌گوید: «اول از همه باید تکلیف کلماتی مثل خودکفاشدن و خوداتکایی را روشن کنیم. خودکفاشدن اصطلاح غلطی است که 40 سال است در کشور رایج شده و اصلا درست نیست. سیاست خودکفایی این است که به هر نحوی که شده، تولید کنیم. حالا اینکه این خودکفایی در تولید چه عواقبی برای کشور ما داشته باشد به آن توجهی نمی‎شود و این سیاست غلط سال‌هاست که دامن کشاورزی ایران را گرفته و رها نمی‌کند.»
 او ادامه می‌دهد: «قرار نیست تولید محصولات کشاورزی برای ما هزینه‌های هنگفت و آسیب به منابع طبیعی را به دنبال داشته باشد. بنابراین درست این است که بگوییم باید خوداتکا شویم؛ خوداتکایی یعنی تولید به گونه‌ای رقم بخورد که هیچ آسیبی به خاک و آب و محیط زیست وارد نشود. خوداتکایی یعنی ما بتوانیم با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به بهترین شکل از آب و خاک کشور استفاده کنیم.»


تعداد بازدید :  387