شماره ۱۸۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
حسرت میزبانی فوتبال به دلمان ماند
کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی شوک‌آور رسما میزبانی بازی‌های بین‌المللی را از ایران گرفت؛ آیا تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان انصراف می‌دهند؟

[حسین جمشیدی] در روزهایی که هواداران فوتبال ایران مثل چهار تیم آسیایی خودشان را برای آغاز رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در‌ سال 2020 آماده می‌کردند، خبری مبنی بر سلب میزبانی از استقلال در بازی پلی‌آف با الکویت همه را به شوک فرو برد. چند سالی از تحمیل‌کردن بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین ثالث می‌گذرد و حالا با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر، باز هم کشورهای حوزه خلیج فارس در پی این هستند که میزبانی تیم‌های ایرانی را به‌طور کلی سلب کنند؛ اتفاقی که ضربه بزرگی به فوتبال ایران خواهد زد. بعد از انتشار این خبر در رسانه‌های عربی، دیروز فدراسیون فوتبال هم با در اطلاعیه‌ای رسمی این خبر شوک‌آور را تایید کرد.

مخابره اخبار اولیه از کویت و عربستان
یادمان هست چند‌سال قبل هم که بازی در زمین ثالث برای تیم‌های ایرانی برابر سعودی‌ها قطعی شد، ابتدا رسانه‌های این کشور بودند که به چنین فضایی دامن زدند و سپس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم این موضوع را پذیرفت. این‌بار هم شایعات خطرناک از رسانه‌های کشورهای عربی آغاز شد. «ولید الفراج» مجری برنامه پربیننده «الدوری مع الولید» در برنامه اخیر خود به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که AFC حق میزبانی تیم‌های ایرانی از حریفان‌شان را در لیگ قهرمانان آسیا سلب کرده و این تصمیم در آستانه اعلام رسمی است؛ یعنی نمایندگان ایران باید با تمام حریفان خود اعم از عربستانی، اماراتی، عراقی، قطری یا سایر کشورها در زمین بی‌طرف بازی کنند! اخبار این‌چنینی در رسانه‌های کویتی هم منتشر شد؛ مبنی بر اینکه الکویت نمی‌خواهد برای بازی پلی‌آف به تهران سفر کند.

بازی‌های شهر خودرو و استقلال به تعویق می‌افتد؟
بعد از اینکه شایعات پیرامون سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به اوج خود رسید، خبر تعویق مسابقات پلی‌آف شهر خودرو و استقلال با رقبای خود از بحرین و کویت نیز به گوش رسید. یحیی حمدان، خبرنگار روزنامه الانباء کویت نوشت: «خبرهایی مبنی بر عقب‌افتادن دیدار استقلال و الکویت به گوش رسید. پیش‌بینی می‌شود شهر دوحه قطر میزبان بازی باشد.» اگر AFC بخواهد در فاصله سه، چهار روز مانده تا بازی مرحله اول پلی‌آف مکان مسابقه را تغییر دهد، پیش‌بینی می‌شود این مسابقات چند روزی به تعویق بیفتد. طبق برنامه قبلی قرار بود روز سه‌شنبه، یکم بهمن ‌ماه شهر خودرو از الرفاع بحرین در مشهد میزبانی کند و استقلال در همان روز میزبان الکویت در تهران باشد.

وزیر ورزش بابت امنیت تضمین داد
بعد از جوسازی رسانه‌های عربی، فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای از تضمین کتبی وزیر ورزش به کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت تأمین امنیت بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا خبر داد: «برگزاری بی‌نقص و به‌یادماندنی فینال لیگ قهرمانان آسیا ‌سال گذشته در تهران و در حضور جمع زیادی از مدیران ارشد بین‌المللی از مصداق‌های امنیت کامل ایران بود. در این ارتباط، وزیر ورزش به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به‌صورت کتبی تضامین امنیتی لازم را درباره میزبانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارایه کرده است.»

فدراسیون هم خبر ناگوار را تایید کرد
با اینکه تا عصر دیروز مسئولان فدراسیون و باشگاه استقلال خبر مربوط به صدور رای برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران با حریفان در لیگ قهرمانان آسیا را تکذیب می‌کردند، در نهایت فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر شوک‌آور را تایید کرد: «فدراسیون فوتبال روز جمعه نامه‌ای رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده است و به موجب آن اعلام شده که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید را در کشور بی‌طرف برگزار کند.»

خداحافظی با میزبانی در ایران؟!
همواره حضور پرشور و پرتعداد تماشاگران ایرانی در ورزشگاه‌ها کل قاره کهن را تحت‌تأثیر خود قرار می‌داد و در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا نقطه قوتی برای تیم‌های ایرانی به شمار می‌رفت. حالا اتفاقات اخیر دست‌مایه‌ای برای برخی کشورها شده تا فوتبال ایران را به‌طور کلی از میزبانی محروم کنند؛ اتفاقی که اگر رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد، در همه ابعاد، فوتبال ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. دیگر تماشاگران تیم‌های پرطرفدار آسیا مثل استقلال و پرسپولیس فرصت ندارند حتی در بازی‌های خانگی هم حامی تیم‌شان باشند. زیر بار این تصمیم رفتن حتی ممکن است میزبانی‌های ایران را در رده ملی فوتبال و حتی رشته‌های دیگر هم با اتفاقاتی مشابه روبه‌رو کند.

در انتظار واکنش قاطع؛ انصراف یا...؟
اولین واکنش فدراسیون فوتبال به نامه AFC تشکیل جلسه فوری در روز جمعه بوده است. فدراسیون در اطلاعیه خود خبر داده که دیروز جلسه‌ای را با حضور کلیه مسئولان مرتبط با موضوع برگزار کرده و مراحل اولیه پیگیری ویژه در این باره به سرعت آغاز شده است. امروز هم قرار است جلسه دیگری در این باره با حضور مدیران 4 باشگاه نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود و تصمیم مقتضی با اعلام نظر باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو اتخاذ شود. بدون شک یکی از گزینه ها انصراف ایران از لیگ قهرمانان آسیا در صورت سلب میزبانی از تیم های ایرانی است. به هر حال جلسه سرنوشت ساز امروز در فدراسیون همه چیز را مشخص خواهد کرد؛ اگرچه درباره این موضوع حساس قطعا از وزارت ورزش و حتی نهادهای دیگر مثل وزارت امور خارجه هم نظرخواهی خواهد شد.  

مأموریت ویژه رئیس مستعفی فدراسیون
بعد از جوسازی رسانه‌های سعودی و کویتی در ماجرای سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی و قطعی شدن این موضوع با ارسال نامه به فدراسیون ایران برخی به نقش رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال در تصمیم‌گیری اشاره کردند. برخی اعتقاد دارند برخلاف چند‌سال قبل که تصمیم به برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث گرفته شد و هیچ مسئولی از ایران در جلسات AFC حضور نداشت، این‌بار مهدی تاج با توجه به عضویت در کمیته اجرایی AFC می‌تواند نقش موثری ایفا کند. تصمیم نهایی در این‌باره در کمیته مسابقات AFC گرفته شده و سپس این تصمیم به کمیته اجرایی ارسال می‌شود که مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران عضو آن است. درنهایت موضوع میزبانی یا محرومیت تیم‌های ایرانی از میزبانی مسابقات این فصل لیگ قهرمانان باید در کمیته اجرایی به تصویب برسد که با توجه به حضور تاج همه امیدوار به تغییر این رأی در کمیته اجرایی هستند.

شمارش معکوس؛ دوحه یا تهران؟
در حالی کنفدراسیون آسیا از سلب میزبانی از ایران خبر داده که استقلال و شهر خودرو باید طبق برنامه قبلی 3 روز دیگر مقابل رقبای خود در پلی‌آف آسیا قرار بگیرند. برخی منابع از میزبانی احتمالی دوحه از بازی استقلال و الکویت خبر داده‌اند، اما استقلالی‌ها می‌گویند همه چیز را در تهران آماده پذیرایی از تیم کویتی کرده‌اند. حالا فقط سه روز تا برگزاری این مسابقه باقی مانده و در این روزهای سرنوشت‌ساز باید مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش برای جلوگیری از یک اتفاق شوم شبانه‌روزی کار کنند. اگر حتی برای همین یک بازی هم مسئولان فوتبال ایران بازی در کشور ثالث را بپذیرند، تجربه نشان داده که مجبور می‌شوند در گام‌های بعدی این مساله را به صورت کلی بپذیرند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با توجه به حضور یک رئیس بحرینی از این اتفاقات به سود برخی کشورهای خاص حمایت می‌کند.


تعداد بازدید :  232