شماره ۱۸۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي
صفحه را ببند
اخبار روز

عربستان شهروندان مجرمش را از چنگ اف.بی.آی فراری می‌دهد
عربستان به صورت مخفیانه به شهروندانش کمک کرده تا از پیگرد قانونی بابت ارتکاب جرایم جدی در آمریکا فرار کنند. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، اداره تحقیقات فدرال آمریکا- اف.بی.آی- در بولتن جدیدی اعلام کرد که این تلاش‌ها و کمک‌های محرمانه برای نجات عربستان از شرمساری انجام شده است. اف.بی.آی نسبت به این اقدامات که سال‌های زیادی است انجام می‌شود، هشدار داده است. این افشاگری از سوی اف.بی.آی پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قانونی را که از سوی رون ویدن، عضو کنگره ارایه شد،‌ امضا کرده است که براساس آن، اف.بی.‌آی به صورت علنی آنچه را که درباره نقش احتمالی دولت عربستان در کمک به شهروندانش برای فرار از پیگرد در آمریکا وجود دارد، افشا می‌کند. در میان این افراد عبدالرحمن سمیر نورا، ۲۱ساله است که چند هفته پیش از دادگاهش در ۲۰۱۷ بابت زیرگرفتن یک عابرپیاده به نام فالون اسمارت ناپدید شد. دولت عربستان تأیید کرد که این شهروند سعودی هفت روز پس از ناپدیدشدن به عربستان برگشته است.
این نخستین‌بار است که یک اداره نظارتی فدرالی آمریکا به این اقدامات مخفیانه از سوی یک کشور ثروتمند چون عربستان اذعان می‌کند که در تلاش است تا اقدامات نادرست و مجرمانه شهروندانش در خارج از کشور را لاپوشانی کند. با وجود آنکه عربستان و آمریکا متحد هستند اما بین این دوکشور معاهده استرداد وجود ندارد و این مسأله آزادی متهمان سعودی در آمریکا را بدون فشار دیپلماتیک یا سیاسی مشکل می‌کند.


وزیر خارجه کره‌شمالی تغییر کرد
خبرگزاری ان کی کره‌جنوبی از تغییر وزیرخارجه کره‌شمالی خبر داد. به گزارش رویترز،  در گزارش خبرگزاری ان کی سئول به نقل از منابع ناشناس آمده است: «ری‌ یونگ هو، وزیرخارجه کره‌شمالی برکنار شده اما نام جانشین او تا روز پنجشنبه اعلام نخواهد شد. وزیراتحاد دو کره در سئول گفته است هرگونه جانشینی وزیر خارجه پیونگ یانگ باید با دقت و محتاطانه مورد نظر قرار گیرد.» ری متولد ۱۹۵۶ فرزند ری میونگ جی، معاون مدیر سازمان و دپارتمان راهبردی، نهادی در داخل حزب کارگر کره‌شمالی با مسئولیت نظارت بر انتصاب‌های مدیران در کشور است.  پدرش از دبیران خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی نیز بود. ری به خوبی انگلیسی را صحبت می‌کند و فارغ‌التحصیل دانشگاه زبان‌های خارجی پیونگ‌یانگ است. او سال‌ها پست‌های ارشد کشوری در ارتباط با امور غرب را به عهده داشت. او از ‌سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ سفیر کره‌شمالی در لندن بود و به‌عنوان معاون وزیر خارجه و نماینده کشورش در مذاکرات 6‌جانبه خلع سلاح هسته‌ای فعالیت کرده است.


اردوغان: آموزش نیروهای لیبیایی را آغاز خواهیم کرد
رئیس‌جمهوری ترکیه از اروپا خواسته برای پایان‌دادن به درگیری‌ها در لیبی از اقدامات آنکارا در این کشور حمایت کند. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جموری ترکیه در مطلبی برای مجله پولتیکو و پیش از نشست فردا در برلین که با هدف حل بحران لیبی برگزار می‌شود، نوشت: «به یاد داشته باشید که اروپا کمترین تمایل برای حمایت نظامی از لیبی را داشت. راه رسیدن به صلح در لیبی از ترکیه می‌گذرد. در نشست روز یکشنبه در برلین، آلمان و سازمان ملل قرار است طرف‌های درگیر در لیبی را به سمت توافق آتش‌بس و مکانیسم نظارت به‌عنوان گام نخست صلح در این کشور سوق دهند. ترکیه از دولت فایز السراج در طرابلس حمایت می‌کند و خلیفه حفتر، فرمانده «ارتش ملی لیبی» در شرق را «کودتاچی» می‌داند. رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه مطلب خود آورده است: «ما نیروهای امنیتی لیبی را آموزش خواهیم داد و به آنها در مقابله با تروریسم،‌ قاچاق انسان و سایر تهدیدهای جدی علیه امنیت بین‌الملل کمک می‌کنیم.» اردوغان ادامه داد: «اگر دولت مشروع لیبی موفق شده تا گروه‌های شبه‌نظامی‌ای چون داعش و القاعده را براندازد، حتما می‌تواند راه مناسبی برای بازگشت ثبات بیابد. نباید فراموش کرد که اگر دولت مشروع لیبی سقوط کند،‌ اروپا با مشکلات و تهدیدهای جدیدی روبه‌رو خواهد شد و زمینه برای تروریسم فراهم می‌شود. تاریخ نشان داده پشت‌کردن به دیپلماسی و جایزه‌دادن به آنهایی که جامعه بین‌الملل را به سخره می‌گیرند، تنها باعث ایجاد مشکلات بزرگ‌تر می‌شود.


تعداد بازدید :  326