شماره ۱۸۹۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن
صفحه را ببند
پرداخت به موقع حقوق شهروندی!

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

یعنی اگر من می‎نوشتم «کشور اسقاطی‎ها شده‎ایم و انتظار هوای پاک داریم» الان باید در اتاق مدیرمسئول پاسخ می‎دادم که چرا این را نوشته‎ام و برای حرفم می‎بایست حداقل سیصد و شصت و هفت برگ سند رسمی ارایه می‎کردم. آخرش هم ایشان زیر مطلب می‎نوشت «حذف شود». اما حالا دبیر صفحه صدایم کرده و می‎گوید نمی‎خواهی در مورد حرف به این شیرینی چیزی بنویسی؟ ببین رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست چه حرف شیرینی زده.
می‎گویم در شیرینی‌بیان ایشان که اصلا حرفی نیست اما بنده قصد داشتم در مورد برف تهران و سُرسُره‌بازی خودروها و کمک شهرداری به جشنواره فیلم تهران چیزی بنویسم.
ایشان جواب داد: حیف نیست سوژه به این خوبی را ول کنی و در مورد جشنواره و سلبریتی‎ها بنویسی؟ اصلا از این به بعد سلبریتی بی‌سلبریتی. سوژه فردایت هم این باشد. رئیس سازمان محیط‌زیست گفته اگر کیفیت سوخت‎های ما مثل پنج‌سال پیش بود، امروز کشور غیرقابل اسکان می‎شد.
صدایی از اتاق کناری شنیده شد: «اون‌وقت باید می‌رفتیم تو زمین بی‌طرف بازی می‌کردیم؟ پس نتیجه می‎گیریم تولید آن بنزین‌های آلوده هم از نقشه‌های‌ ای‌اف‌سی بوده است.»
می‌گویم ولی من مطمئن هستم اگر کشور غیرقابل اسکان بشود هم قیمت خانه و زمین می‎رود بالا.
دبیر صفحه چپ‌چپ نگاهم کرد و گفت، سیاست درهای باز به تو نیامده. دودقیقه بهت خندیدم زود پسرخاله شدی. چرا نشر اکاذیب می‌کنی مرد حسابی؟
جواب دادم: نشر اکاذیب کجا بود؟ براساس تجربه عرض کردم. مگر خودروی داخلی ما غیرقابل استفاده نیست؟ مگر برای رفع سلامتی مفید نیست؟ خب قیمت همین خودروهای غیرقابل استفاده سر به آسمان نگذاشته؟ زمین هم اگر غیرقابل استفاده شود، باز می‌رود روی قیمتش.
تست: با توجه به این نظریه که غیرقابل مصرف اعلام شدن چیزی باعث گرانی‎اش می‎شود، به نظر شما کدام محصول به‌ زودی گران می‎شود؟
الف- شیر: چون یک کارشناس سم‌شناسی راست‌راست تو چشم ما نگاه کرد و گفت شیرها سم دارند. حالا تکذیبش را کسی نمی‎بیند، پس این محصول
خودکار گران خواهد شد.
ب- هوا: اینکه دیگر کارشناسِ مخالف و موافق نمی‎خواهد. این روزها تنها موضوعی که بحثش در این کشور باعث دودستگی و قهر بین دوستان نمی‎شود، آلوده‌بودن هواست. نپرسید بابت استشمام هوا پولی نمی‌دهید که حالا بخواهد گران بشود؟ با این فرمول تا امروز رایگان بوده و از این پس باید مالیات بر تنفس بپردازید.
نکته یک: حقوق شهروندی حقوقی است که شهروند موظف به پرداخت آن است، نه دریافتش!
پ- خودرو: این هم مهندسی معکوس دارد؛ یعنی چون روز به روز گران‌تر می‌شود، پس حتما فاقد کیفیت است و مو لای درز این تحلیل نمی‎رود.
نکته دو: چون جان آدمی گران نمی‎شود و هنوز ارزان مانده، معلوم است آدمی هنوز غیرقابل مصرف نیست و این خودش نکته مثبت و مهمی است.

 


تعداد بازدید :  179