شماره ۱۸۹۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن
صفحه را ببند
ایران در آستانه انصراف از لیگ قهرمانان آسیا
نامه عجیب AFC با پاسخ تند مقامات ایرانی همراه شد مدیران فوتبال بار دیگر تأکید کردند در هیچ کشور ثالثی به میدان نمی‌روند

[شهروند] نتیجه مناقشه فوتبال ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا درنهایت همان چیزی شد که علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش اعلام کرده بود. این مقام ارشد ورزش ایران گفته بود: « AFCبه علت اهداف سیاسی تعیین‌شده به احتمال قوی روی تصمیم خود می‌ماند و ما هم روی تصمیم خود برای انصراف از مسابقات برای دفاع از احترام و عزت ملی می‌مانیم.» دیروز نامه رسمی دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون رسید و ایران هم پاسخ تندی به این نامه داد. با این شرایط حالا همه منتظر هستند کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم نهایی و رسمی خود را با توجه به نامه ایران اتخاذ کند.

نامه عجیب دبیرکل AFC به فدراسیون ایران
AFC   در نخستین تصمیم عجیب خود برنامه میزبانی تیم‌های ایرانی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را تغییر داد و به صورت رسمی اعلام کرد استقلال و شهرخودرو باید مسابقات خود را در مرحله پلی‌آف مقابل الکویت و الرفاع بحرین در کشور قطر بیست‌وپنجم ژانویه (شنبه پنجم بهمن) برگزار کنند. در نامه وینزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین تصمیم این مجموعه برای مسابقات گروهی نیز ذکر شده است. بر این اساس AFC برنامه برگزاری مسابقات را تغییر داده و در نظر دارد تمام بازی‌های خانگی نمایندگان ایران در دور برگشت برگزارشود. در کنار این مسأله بخش اداری کنفدراسیون ارزیابی خود را از وضع موجود و شرایط ایران تا ماه مارس 2020 میلادی انجام خواهد داد و تاریخ دقیق بازدید نمایندگان کنفدراسیون از ایران متعاقبا اعلام خواهد شد، یعنی برگزاری مسابقات تیم‌های ایرانی در دور برگشت در کشور خودمان منوط به گزارشی است که مسئولان کنفدراسیون از بازدید از ایران به هیأت اجرایی و کمیته مسابقات AFC ارایه خواهند داد.

جواب تند ایران؛ از کشور خارج نمی‌شویم
بلافاصله بعد از این نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا، جلسه‌ای با  حضور مسئولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو در محل فدراسیون برگزار شد. اعضا در نتیجه این جلسه متن جواب فوتبال ایران را به AFC نگارش کردند که جزئیات آن به شرح زیر است:   
1-به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد، اعلام می‌کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.
2-تمامی باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفا در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی ایران میزبانی می‌کنند.
3- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفا تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند.
4- مدیران عامل باشگاه‌های ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت  جلسه‌ای با رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزارکنند.

نگرانی بابت میزبانی‌های تیم‌ملی
مدیران فدراسیون فوتبال برای چندمین بار در روزهای اخیر به صراحت اعلام کردند به هیچ عنوان نامه‌ای برای محرومیت تیم‌ملی از برگزاری مسابقات خانگی در کشور ثالث دریافت‌نکرده‌اند و قرار هم نیست چنین اتفاقی رخ دهد. البته توییت و اظهارات چند خبرنگار بحرینی تأثیر زیادی در قوت‌گرفتن این شایعه داشت و با توجه به هجمه‌های ایجادشده علیه ایران بعید نیست فیفا را هم وارد این بازی سیاسی کنند که تصمیم بگیرد بازی‌های تیم‌ملی مقابل هنگ‌کنگ،‌ عراق و بحرین در زمین بی‌طرف برگزار شود. با این حال، سخنگوی فدراسیون فوتبال دراین‌باره گفته است: «در شرایط فعلی، مبنای اخبار دیروز رسما این شایعات را
تکذیب کرد. »
تأکید مدیران استقلال و شهرخودرو
با شرایط فعلی باشگاه استقلال و شهرخودرو قطعا حاضر نمی‌شوند مسابقه پلی‌آف خود را در کشور قطر شنبه هفته آینده برگزارکنند. اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال در اینباره گفته است: «موضع رسمی ایران در نامه چهار باشگاه اعلام شد و ما به جز خاک ایران در هیچ کشور دیگری میزبان حریفان خود نخواهیم شد. تمام کشورهای آسیایی در ایران سفارت‌خانه دارند و می‌توانند استعلام بگیرند تا مشخص شود کجای ایران ناامن است؟ ما اگر قبول کنیم در کشور بی‌طرف بازی کنیم، یعنی پذیرفته‌ایم که ایران کشور ناامنی است. پس تحت هیچ شرایطی عزت ملی خودمان را زیر سوال نمی‌بریم.» حمیداوری مالک باشگاه شهر خودرو نیز با تأکید روی همین مسائل اعلام کرد: «این پیشنهاد جدید AFC هم نامردی است. عزت و شرف ایران برای من از همه چیز مهم‌تر است و اگر قرار باشد ما در دیدار پلی‌آف در کشور خودمان میزبان نباشیم، پیشنهاد AFC را نمی‌پذیرم، زیرا قطر با زمین حریف فرقی برای ما ندارد و من می‌خواهم هواداران تیمم به راحتی به ورزشگاه بیایند و از تیم حمایت کنند.»
بهاروند: زیر بار حرف زور نمی‌رویم
حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال هم بلافاصله بعد از دریافت نامه از کنفدراسیون فوتبال آسیا و ارسال پاسخ رسمی ایران مواضع قبلی خود را تکرار کرد و گفت: «با توجه به نامه اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌پذیریم که تیم‌های استقلال و شهرخودرو در نخستین بازی مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی‌طرف به مصاف حریفان خود بروند. باشگاه‌ها این مسأله را نپذیرفتند و فقط در ایران بازی خواهیم کرد.» مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم معتقد است به این کنفدراسیون فوتبال آسیا و قول‌هایی که می‌دهد، نمی‌شود اعتماد کرد. محمدحسن انصاری‌فرد می‌گوید: «ما به هیچ عنوان در کشور ثالث بازی‌نمی‌کنیم، چون هم از نظر فنی ضربه بدی خواهیم خورد و هم به عزت و غرور ملی ایران خدشه وارد می‌شود. الان که کشور ایران امن است، دارند چنین تصمیم غیرورزشی و سیاسی می‌گیرند. فرض کنید ما در دور رفت تمام بازی‌هایی را که میهمان هستیم، برگزار کردیم. چه تضمینی وجود دارد که برای دور برگشت دوباره نگویند ایران امن نیست؟ در صورت قبول این پیشنهاد هم زیر سوال خواهیم رفت و پای حرف خود هستیم و در کشور ثالث بازی نخواهیم کرد.»

ظریف: بازی غیرورزشی را شروع کرده‌اند
به دنبال اتفاقات اخیر دستگاه دیپلماسی کشور هم وارد گود شده و به ورزش ایران برای مواجهه با این بحران کمک می‌کند. محمدجواد، ظریف وزیر امور خارجه درباره این شرایط در مصاحبه‌ای گفته است: «جلسه یک ساعت و 40 دقیقه‌ای با حضور همه مدیران و معاونان وزارت امور خارجه و دستیاران منطقه‌ای، وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک برگزار کردیم و روش‌های مختلف برای بررسی و مقابله با این موضوع مطرح شد. روش‌های مختلفی درباره اقدام بدون مبنا مطرح شد. ایران امن‌ترین کشور منطقه است، از این‌رو اقداماتی تدارک دیدم، زیرا مشخص است که بازی غیرورزشی شروع شده است. امیدواریم به طریق معمول ورزشی با این موضوع برخورد شود.»

 


تعداد بازدید :  162