شماره ۱۸۹۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
مرثیه‌ای برای سکوهای خونین
با وجود نصب دوربین‌های مداربسته و تمهیدات ویژه ورزشگاه‌های ایران همچنان امن نیست

[شهروند] درگیری تماشاگران فوتبال در ورزشگاه‌ها در سال‌های اخیر با اتفاقات بسیار تلخی در ورزشگاه‌ها همراه بوده است. در فینال جام حذفی و بازی استقلال و خونه‌به‌خونه چشم یک هوادار تخلیه شد و بینایی‌اش را از دست داد. در بازی‌های پرسپولیس و استقلال با تراکتور هواداران دو تیم به تندترین شکل ممکن از خجالت هم همیشه درآمده‌اند. هروقت پرسپولیس به اهواز رفته، در این شهر شاهد درگیری و جنجال بوده‌ایم. مسابقات پرسپولیس و سپاهان هم همواره با کتک‌کاری و پرتاب سنگ و درگیری‌هایی تاریخی و تلفات همراه است. در این درگیری‌ها که فقط به شکلی گذرا به آن اشاره کردیم، شاهد همه گونه فاجعه‌ای بوده‌ایم، به جز کشته‌شدن هواداران.

تمهیداتی که اثرگذار نشد
همین اتفاق باعث شد که برای رقابت‌های فصل جدید مسئولان به فکر جلوگیری از این ناهنجاری‌ها و کنترل جنجال‌ها بیفتند. پس صحبت و برنامه‌ریزی درباره استانداردسازی ورزشگاه‌ها را در دستور کار قرار دادند. تمام مسئولان ورزشی و کشوری با تأکید روی بلیت‌فروشی الکترونیک و شماره‌دارشدن صندلی‌ها بارها گفتند تمام ورزشگاه‌ها باید مجهز به دوربین‌های مداربسته و تشخیص چهره شوند تا متخلفان شناسایی شوند. برای رسیدن به این الزامات حتی لیگ را با یک‌ماه تأخیر آغاز کردند، ولی نتیجه مثبت نبود. در شرایطی به مسابقات هفته هجدهم رسیده‌ایم که این درگیری‌ها بارها و بارها تکرار شده و نگرانی‌ها برای تلفات جانی ناشی از این درگیری‌ها در استادیوم‌ها به اوج رسیده است.

سکوت مدیران فدراسیون
مسأله بسیار مهم سکوت تمام مدیران فدراسیون فوتبال درباره استفاده‌نکردن درست از سیستم دوربین‌های تشخیص چهره است. حالا بحث اینجاست که یا اصلا در ورزشگاه‌ها این دوربین‌ها وصل نشده یا اگر هم وصل شده، امکان بهره‌برداری درست و اصولی از آن وجود ندارد. به ‌هرحال از همان هفته‌ اول مسابقات تا به امروز در مسابقات مختلفی شاهد درگیری و سنگ‌پراکنی هواداران تیم‌های مختلف با هم بوده‌ایم. بازی اخیر پرسپولیس و تراکتور در ورزشگاه آزادی هم اوج این فاجعه بود و الان جامعه فوتبال شانس بسیار بزرگی آورد که باران سنگی که مسبب آن تماشاگران تراکتور و پرسپولیس بودند، باز هم به کشته‌شدن یک انسان در استادیوم فوتبال ختم نشد. منتهی اتفاقات این بازی باز هم همه را یاد وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان ورزش و فوتبال درباره الزامات ورزشگاه‌ها و برخورد شدید با متخلفان بعد از شناسایی آنها انداخت.

تصاویر پرتعداد و برخوردنکردن با خاطیان
همین حالا البته برای بازی پرسپولیس و تراکتور عکاسان در کنار زمین به تعداد کافی از تماشاگرانی که اقدام به پرتاب سنگ به سوی مردم کرده‌اند، تصویر ثبت کرده‌اند که دیگر نیازی نیست سیستم پر از عیب و ابهام دوربین‌های مداربسته و تشخیص چهره را زیرسوال ببریم. الان بحث مهم این فوتبال نداشتن اراده‌ جدی برای عمل به وعده‌هایی است که برای برقراری امنیت در این فوتبال از سوی مدیران داده شد. همین حالا تصاویر واضح متخلفان بازی پرسپولیس و تراکتور در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتابی گسترده داشته و سیاهی‌ این درگیری‌ها به قدری زیاد است که همه از این وضع درگیری‌ها متأثر هستند. فراموش نکنیم که به خاطر پرتاب سنگ از سوی تماشاگران امسال دو دروازه‌بان و یک بازیکن هم دچار آسیب‌دیدگی شدید شدند و این اتفاق را برای چند مأمور نیروی انتظامی هم شاهد بودیم. منتهی هیچ خبر و گزارشی درباره ورود نهادهای نظارتی و قضائی به پرونده این تخلف با ثبت چهره متخلفان توسط دوربین‌های مدار بسته در رسانه‌ها منتشر نشد و مسئولان هم در این رابطه گزارشی ارایه نداده‌اند.

ورود پلیس فتا به کلیپ توهین‌آمیز
حالا برای بازی اخیر و درگیری‌های به وجود آمده مسئولان باشگاه تراکتور در واکنش به کلیپ توهین‌آمیز و نژادپرستانه‌ای که هواداران پرسپولیس در مقابل درِ اصلی ورزشگاه آزادی ضبط و آن را در شبکه‌های مجازی پخش کرده‌اند، اعلام کرده‌اند پلیس فتا به پرونده ورود کرده و درحال بررسی عوامل پخش‌کننده این کلیپ علیه قومیت تُرک است. البته درباره اتفاقات داخل ورزشگاه شاید مسئولان تصمیمی سخت درباره تماشاگران دو تیم بگیرند اما درباره شناسایی نفرات متخلف و نحوه برخورد‌ با آنها طبق قانون هیچ مقام مسئولی تاکنون اظهارنظر رسمی نکرده است و به نظر می‌رسد که این پرونده هم بعد از چند روز به فراموشی سپرده شود تا شاهد یک جنجال جدید در ورزشگاه‌ها باشیم و دوباره بحث در این رابطه داغ شود.


تعداد بازدید :  506