شماره ۱۸۹۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
آخرین وضع روستاهای سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان 17 روز بعد از شروع بحران
مهری که مردم جاری کردند
16‌هزار نفر از اهالی سیل‌زده سیستان در بیش از 3‌هزار چادر هلال‌احمر به‌طور موقت اسکان داده شدند

[راضیه زرگری]  از شروع خشکسالی در سیستان‌وبلوچستان بیشتر از 10‌سال می‌گذرد؛ در این مدت خاک‌شان به قدری سخت شده که هیچ بارانی را به خود جذب نمی‌کند؛ خودشان می‌گویند خاک سیستان با اینکه تشنه است، اما پاکوب‌شده و هر بارشی سیلاب‌ها را روان می‌کند. این روزها آب بارانی که 17 روز پیش سیل را در زندگی سیستانی‌ها روان کرد، فروکش کرده؛ بارانی که بی‌امان آمد، سیستان‌وبلوچستان تشنه از خشکسالی را نه سیراب کرد و نه خشکسالی‌ها را جبران کرد. بارش‌های پیاپی چند روزه جنوب سیستان را دریاچه کرد و روستاهای زیادی را مثل جزیره‌های جدا افتاده از هم در محاصره آب قرار داد. حالا دیگر بیش از ‌هزار روستای متأثر از سیل و آب‌های روان روزهای بحرانی را پشت‌سرگذاشته‌اند و راه‌های زمینی رفته‌رفته با فروکش‌کردن آب باز شده‌اند و وضع صدها‌هزار سیل‌زده سیستانی به ثبات رسیده است. امداد‌رسانی به روستاهای سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان ادامه‌دارد و در طول این دو هفته بیش از 3‌هزار خانوار اسکان اضطراری داده شده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «از شروع امدادرسانی به مناطق سیل‌زده جنوب استان تاکنون به ۱۶۱‌هزار و ۵۲۴ آسیب‌دیده امدادرسانی شده است.»
درست است که آب فروکش کرده است و مردم گرفتار در روستاهای محصور دیگر می‌توانند خودشان از مسیرهای زمینی به شهرها و روستاهای اطراف بروند و گل‌ولای سیل را از زندگی‌هایشان بشویند، اما امدادرسانی امدادگران، داوطلبان و جوانان هلال‌احمر  با تمامی امکانات ادامه دارد. این توضیحات را راشکی می‌دهد و اضافه می‌کند: «تا این لحظه به 161‌هزار و 524 آسیب‌دیده نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان امدادرسانی کرده‌اند که 5‌هزار و 158 نجاتگر در قالب‌ هزار و 333 تیم عملیاتی در امر امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب استان دخیل بوده‌اند.
هزار و 125 روستا در سیستان بر اثر سیل آسیب دیده‌اند؛ این آسیب‌ها از بسته‌شدن معابر و ورود آب به خانه و زندگی مردم شروع شده و تا سقف‌ها و دیوارهای خشت و گلی که تحمل سنگینی آب را نداشتند، پیش رفته است. معاون امدادونجات هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «3‌هزار و 646 خانواده در این مدت اسکان اضطراری داده شده‌اند. این خانواده‌ها کسانی هستند که خانه‌هایشان بر اثر سیل آسیب جدی دیده یا تخریب شده است و دیگر قابل سکونت نیست. البته تخریب‌های کلی در مجموع و در مقایسه با حجم و گستردگی سیل، بسیار کم است. به‌طورکلی 16‌هزار سیستانی در چادرهای اسکان هلال‌احمر به‌طور موقت زندگی می‌کنند؛ امیدواریم با مساعدت دستگاه‌های مسئول، خانه‌های تخریب‌شده در اسرع وقت بازسازی شود. به گفته حسن مصفا 200 سورتی پرواز بالگردهای هلال‌احمر در طول 17 روز امدادهوایی و ارزیابی روستاهای محصور در آب را انجام داده‌اند و تا امروز  31‌هزار و 291 سبد غذایی 72 ساعته و یک‌ماهه به مردم سیستان‌وبلوچستان ارایه شده است. همچنین 7‌هزار و 546 تخته موکت، 15‌هزار و 53 تخته پتو و 10‌هزار و 354 کیلوگرم نایلون بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.
امدادگران هنوز در منطقه حضور دارند؛ راه‌های زمینی به‌طورکلی باز شده است و ارزیابی‌های نهایی و بررسی‌های امدادی را داوطلبان هلال‌احمر پیگیری می‌کنند. معاون امدادونجات هلال‌احمر سیستان در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به اینکه ارزیابی همه روستاها درحال تکمیل‌شدن است، می‌گوید: «کار مهمی که در این مرحله امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر به آن مشغول هستند، توزیع اقلام اهدایی از طرف مردم نوع‌دوست ایران است. اقلامی که به واقع مهر مردم ایران را در این شرایط برای مردم سیستان جاری کرده است. کمک‌های غیرنقدی مردمی از طریق هوایی و زمینی به سیستان رسیده و کار توزیع آن بین حادثه‌دیدگان را داوطلبان و جوانان هلال‌احمر انجام می‌دهند.
 احتمال بارش‌های دیگر فعلا برطرف شده است، اما زیرساخت‌های مناطق هنوز همان مشکلات را دارند و اگر باران دیگری در کار باشد، دوباره روستاهای زیادی با آب‌گرفتگی مواجه خواهد شد، مصفا با این توضیحات ادامه می‌دهد: «درواقع مشکل به قوت خود باقی است، تا زمانی که زیرساخت‌ها برای مهار آب‌های روان فراهم نشود، ولی چون روستاها در ارتفاع ساخته شده‌اند، ساکنان آنها دچار حادثه و خرابی جدی نخواهند شد، اما راه‌های مواصلاتی که در مناطق پایین‌تری واقع شده است، با بارندگی‌های دوباره باز هم دچار مشکل می‌شوند. با این حال چیزی که درحال حاضر دیده می‌شود، تکمیل ارزیابی خسارت‌های وارده و رسیدگی مداوم به مردم سیل‌زده است. داوطلبان و جوانان هلال‌احمر تا روزی که مردم سیستان نیاز به کمک داشته باشند، در کنار آنها خواهند بود.»
 کسانی که اسکان اضطراری دارند، تا چه زمانی در این وضع خواهند بود؟ مصفا در اینباره توضیح می‌دهد: «وظیفه هلال‌احمر فراهم‌کردن اسکان اضطراری و توزیع اقلام کمکی به مردم است که این وظیفه به بهترین نحو پیگیری و انجام شده است. دست‌اندرکاران وزارت مسکن و دیگر نهادهای مسئول بازسازی هم ورود و مناطق را بررسی کرده‌اند، دولت هم اعتباراتی را به صورت وام در اختیار این عزیزان قرار خواهد داد. کسانی که خانه‌هایشان تخریب شده یا آسیب جدی دیده است، می‌توانند در اسکان اضطراری بمانند و از کمک‌های امدادی و بسته‌های معیشتی هلال‌احمر برخوردار شوند، اما در مرحله بعد به خانواده‌هایی که خانه‌هایشان آسیب ندیده است، خدماتی نخواهیم داشت. به‌طورکلی اقلام کمکی با اعتبارات هلال‌احمر و وجوه نقدی کمک‌های مردمی با مدیریت مرکز جمعیت هلال‌احمر در اختیار سیل‌زدگان سیستان قرار خواهد گرفت، همان‌طور که در سیل ماه‌های ابتدای ‌سال هم این اتفاق رقم‌خورد و کمک‌های نقدی مردم که مبلغی بسیار زیاد و قابل توجه بود، براساس نیازسنجی در فازهای مختلف به مردم سیل‌زده اختصاص پیدا کرد. در سیل اخیر هم همه تلاش داوطلبان و امدادگران هلال‌احمر این است که از وجوه نقدی کمک‌های مردم برای تهیه اقلام اساسی استفاده‌کنیم و هرچه سریع‌تر آنها در اختیار سیل‌زدگان قرار دهیم. معاون امداد هلال‌احمر سیستان تأکید می‌کند: «ارزیابی‌ها اکثرا تمام شده است. در هفته اخیر به روستاهایی که از طریق هوایی اقلام در آنها توزیع می‌شد، با فروکش کردن آب خانه‌به‌خانه سرمی‌زنیم، وضع را ارزیابی و همه خرابی‌ها را ثبت می‌کنیم. ما  به خانواده‌ها تا زمانی که بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق وارد کار شود، خدمت‌رسانی می‌کنیم. »
حمایت‌های روانی و رسیدگی به کودکان سیل‌زده از دیگر برنامه‌هایی است که جوانان استان برای مردم سیل‌زده در دستور کار دارند. میری، معاون جوانان هلال‌احمر سیستان است؛ او درباره تیم‌های حمایت روانی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای سیل‌زدگان به «شهروند» می‌گوید: «جوانان هلال‌احمر سیستان از همان دقایق اول در کنار امدادگران و داوطلبان در کار توزیع اقلام و بسته‌بندی کمک‌های زیستی و بهداشتی حاضر بوده‌اند و در این میان از حمایت‌های روانی و روحیه‌دادن به مردم آسیب‌دیده غافل‌نشده‌اند؛ سرگرم‌کردن کودکان و فراهم‌کردن محیط‌های ساده با کمترین امکانات برای کودکانی که متأثر از سیل بی‌خانمان شده‌اند، ازجمله این برنامه‌هاست. به علاوه قرار است تیم‌های سحر از استان‌های دیگر هم به سیستان بیایند تا در این روزهای نسبتا سخت در کنار این مردم عزیز  باشند و کمی از رنج‌هایشان کم شود.» 

جوانان هلال‌احمر سیستان از همان دقایق اول در کنار امدادگران و داوطلبان در کار توزیع اقلام و بسته‌بندی کمک‌های زیستی و بهداشتی حاضر بوده‌اند و در این میان از حمایت‌های روانی و روحیه‌دادن به مردم آسیب‌دیده غافل‌نشده‌اند؛ سرگرم‌کردن کودکان و فراهم‌کردن محیط‌های ساده با کمترین امکانات برای کودکانی که متأثر از سیل بی‌خانمان شده‌اند، ازجمله این برنامه‌هاست. به علاوه قرار است تیم‌های سحر از استان‌های دیگر هم به سیستان بیایند تا در این روزهای نسبتا سخت در کنار این مردم عزیز  باشند و اندکی از رنج‌هایشان کم شود


تعداد بازدید :  545