محمدحسین مهدویان امسال «درخت گردو» را به جشنواره فیلم فجر سیوهشتم آورده است؛ فیلمی که در دل فاجعه بمباران شیمیایی سردشت، قصه رنج و گرفتاریهای خانوادهای را روایت میکند که به یکباره زندگیشان از هم میپاشد؛ فیلمی که در دل داستان انسانیاش، تبعات استفاده از سلاحهای کشتار جمعی را به تصویر میکشد. او میگوید این فیلم نگاهی جهانی دارد که البته گفتهای بهحق است. فیلم در هر جایی که به نمایش گذاشته شود برای مخاطبانش قابل درک است؛ این گرفتاری بشر امروز است که در فیلم او نمایان میشود: «درخت گردو موضوعی مشخص دارد و موردی مشخص در دل ماجراست. وقتی با این داستان روبهرو شدم، موضوع آن برایم جالب بود و تصمیم به ساخت آن گرفتم. اگر این قصه برایم جالب نبود اصلاً آن را نمیساختم. این را هم باید بگویم که دوست پژوهشگری درباره این موضوع کار پژوهشی انجام داده بود و به پیشنهاد او درباره این واقعه تلخ فیلم ساختم.» این پنجمین حضور محمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر است، کارگردانی که ترجیح داد ورودش به سینمای بلند با تصویر کردن اتفاقات تاریخی معاصر باشد. نخستینش هم روایت سرگذشت احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» بود که اتفاقاً در همان دوره از جشنواره، سبک فیلمسازیاش تعجب همه را برانگیخت. مهدویان در ادامه اتفاقات منافقینرا به تصویر کشید که حاصلش «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» بود. البته او در میانه این دوفیلم، فیلم کاملاً تجاری «لاتاری» را هم ساخت تا به گفته خودش، مخاطبان بیشتری را به سمت سینمای خود جذب کند.