شماره ۱۹۰۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
درخواست وزیرخارجه کانادا از ایران درباره هواپیمای اوکراینی

وزیر امور خارجه کانادا خواستار بررسی بدون تأخیر جعبه‌های سیاه این هواپیما شد. ایران اما می‌گوید طرف‌های مقابل از در اختیار گذاشتن ابزار لازم برای خواندن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی استنکاف
می‌کنند.
به گزارش ایسنا فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امورخارجه کانادا در پی حادثه هدف قرارگرفتن غیرعمدی هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: «بار دیگر من به مجمع هماهنگی و اقدام بین‌المللی فراخوانده شدم. این جلسه سوم ما بود و درباره جعبه‌های سیاه صحبت کردیم. اطلاعات جعبه‌های سیاه باید انتقال داده شده و بدون تأخیر تحلیل شود. این خواسته مجمع است. او در ادامه گفت: «ما سوال‌هایی داریم و [بازماندگان] قربانیان‌ هم سوالاتی دارند و همه دنیا نظاره‌گر ایران است.»
شامپاین همچنین در سخنرانی‌ای تأکید کرد: «ما می‌خواهیم جعبه‌های سیاه به‌سرعت به کی‌یف یا فرانسه ارسال شود که قابلیت[خواندن جعبه‌های سیاه] را دارند؛ چراکه به این جعبه‌های سیاه آسیب وارد خواهد شد و به تخصص و تجهیزات فنی به‌خصوصی نیاز است تا این کار  انجام شود.»
این اظهارات وزیر امور خارجه کانادا در پی این مطرح می‌شود که صبح چهارشنبه در تاریخ هجدهم دی ماه 1398 یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد، مورد اصابت قرار گرفت که متأسفانه موجب به شهادت‌رسیدن جمعی از هم‌وطنان و جان‌باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سخنرانی روز گذشته خود با اشاره به سانحه هواپیمای اوکراینی تأکید کرد:   «ایران طبق مقررات حق دارد که بررسی‌ها و تحقیقات را خودش هدایت کند. آنها به هر شکلی می‌خواهند حق ما را نادیده می‌گیرند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. براساس ضمیمه 13 کنوانسیون شیکاگو از همه طرف‌هایی که باید، دعوت کردیم. آنها هم وظیفه دارند براساس درخواست‌مان ابزار خواندن جعبه سیاه را به ما بدهند؛ چون از این مدل هواپیما نداشتیم. آنها استنکاف کردند در حالی ‌که حق این کار را نداشتند و ما هم پیگیر این مسأله هستیم.
وزیر امورخارجه سوئد نیز خواستار خروج جعبه سیاه هواپیما از ایران شد. روز دوشنبه سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص این اظهارات گفته بود: «نمی‌دانم حرف‌هایی که به صورت علنی زده می‌شود چقدر می‌تواند سازنده باشد و آیا سازنده است یا نه، ولی همان‌طور که گفتم ما دنبال حل‌وفصل این موضوع هستیم و موضوع غرامت نیز در کمیته تشکیل‌شده در حال بررسی است و به نظرم در حال حاضر زود است که در این مورد اظهار نظر کنیم.»


تعداد بازدید :  140