شماره ۱۹۰۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی در 10 ماه گذشته گفت:
در شرایط تحریمی 70 میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم

صبح روز سه‌شنبه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری طی سخنانی در آیین رونمایی همزمان از برخی طرح‌های عمرانی ورزشی، رفاهی و نیروگاه‌های خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور در دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی به برخی از مسائل روز اقتصاد کشور اشاره کرد. تحریم‌های اقتصادی آمریکا، توجه به ظرفیت‌های داخلی برای تولید و ضرورت ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه از مهم‌ترین محورهای سخنرانی جهانگیری بود.
جهانگیری در بخشی از صحبت‌های خود بر بی‌اهمیت‌بودن تحریم‌های آمریکا و ضرورت ارتباط با دیگر قدرت‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: «نفت ایران از اول انقلاب تحریم بود، ما هیچ‌وقت احساس نمی‌کردیم که برای تولید و فروش نفت‌مان مانعی هست. آمریکایی‌ها نمی‌خریدند، برخی کشورهای اروپایی نمی‌خریدند ولی ده‌ها و صدها مشتری دیگر می‌آمدند و می‌خریدند. برخی از شرکت‌ها نمی‌آمدند در نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند، ده‌ها شرکت دیگر می‌آمدند سرمایه‌گذاری می‌کردند و کسی هم متعرض آنها نمی‌شد، پس ساختاری که این را پیگیری می‌کند، مهم است». او افزود: «در همین شرایط تحریم که به این سختی اعمال می‌شود، مسئولان ایران، مخصوصا بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حجم تجارتی که الان با دنیا دارد، در ۱۰ماه گذشته بیش از ۷۰‌میلیارد دلار است. بالاخره روش‌هایی داریم؛ چون اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است و این اقتصاد بزرگ را نمی‌شود حبس کرد و نمی‌توان با آن مبارزه کرد».
جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با توجه به ظرفیت سرمایه انسانی درکشور اشاره کرد و راه رشد اقتصادی کشور را در گروی ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه دانست. معاون اول رئیس‌جمهوری در همین رابطه گفت: «بنگاه‌هایی می‌توانند در بازارهای داخلی و بین‌المللی ادامه حیات بدهند که ساختار نیروی انسانی مناسبی داشته باشند و محصول با کیفیت و قیمت مناسب از آن واحد صنعتی به بازار وارد شود. این سیاست باید در نظام آموزشی ما تفسیر و تعبیر بشود که چه نیروی انسانی‌ای نیاز داریم و قطعا مسئولیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این زمینه تعیین‌کننده است.»او با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری بر ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه، به جلسات مستمر خود با ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور اشاره کرد و افزود:   «مهم‌ترین تکلیف و مسئولیت دانشگاه این است که مهم‌ترین مسائلی که پیش‌روی نظام و دولت و مردم ایران قرار دارد را شناسایی کنند و راهکارهای لازم برای حل آن را ارایه کنند.» او افزود: «کشوری که این تعداد دانشگاهی و عضو هیأت‌علمی دارد، باید برای جلوگیری ازبین‌رفتن سرمایه اجتماعی کشور و اعتماد مردم و آسیب‌دیدن امید مردم راهکار بدهد چه مجموعه‌ای بهتر از دانشگاه‌هاست که در این زمینه نسخه بنویسد و به مسئولان مختلف کشور بگوید که باید چه کار بکنند».


تعداد بازدید :  244