شماره ۱۹۰۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
ردپای مرگبار کرونا در هنگ‌کنگ
تاکنون این ویروس باعث مرگ دست‌کم 426 نفر شده است و به این ترتیب، رکورد مرگ بر اثر سارس (2003-2002) در خاک چین نیز شکسته شد. در آن سال، 349 نفر در خاک چین بر اثر سارس جان باختند. آمار کشته‌های جهانی سارس نزدیک به 800نفر بود. آمار کشته‌های کرونا درحالی افزایش می‌یابد که هر روز تعداد مبتلایان به این ویروس بالا می‌رود. تاکنون بیش از 20‌هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. در این میان دست‌کم بیماری 151 نفر در 23 کشور دیگر تأیید شده است.

[مجتبی پارسا] روز گذشته هنگ‌کنگ نخستین مرگ بر اثر ویروس کرونا را اعلام کرد، این درحالی است که آمار کشته‌ها در چین از مرز 420 نفر گذشته است. حالا پس از اعتراض‌های اخیر مردم هنگ‌کنگ برای بستن مرزهایش با چین، «کری لام» رئیس اجرایی هنگ‌کنگ در مورد قصورها و کاستی‌های صورت گرفته در مواجهه با انتشار این ویروس صحبت کرده است.
به گزارش گاردین، مردی سی‌ونه ساله که شرایط جسمی وخیمی هم داشت، صبح روز سه‌شنبه جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داد.
این دومین مرگ بر اثر این ویروس خارج از خاک چین است. نفر نخست مردی چینی اهل ووهان بود که روز یکشنبه در فیلیپین جان باخت. دیروز چین 64 مرگ دیگر بر اثر این ویروس را اعلام کرد و به این ترتیب رکورد بیشترین افزایش مرگ که برای روز دوشنبه بود (61 نفر)، شکسته شد.
تاکنون این ویروس باعث مرگ دست‌کم 426 نفر شده است و به این ترتیب، رکورد مرگ بر اثر سارس (2003-2002) در خاک چین نیز شکسته شد. در آن سال، 349 نفر در خاک چین بر اثر سارس جان باختند. آمار کشته‌های جهانی سارس نزدیک به 800نفر بود.
آمار کشته‌های کرونا درحالی افزایش می‌یابد که هر روز تعداد مبتلایان به این ویروس بالا می‌رود. تاکنون بیش از 20‌هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. در این میان دست‌کم بیماری 151 نفر در 23 کشور دیگر تأیید شده است.
اما نکته قابل توجهی هم در مورد این ویروس وجود دارد. خبرگزاری سی.ان.ان روز گذشته از قول کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد که 80‌درصد قربانیان این ویروس بالای 60‌سال دارند، همچنین 75‌درصد افراد جان‌باخته شرایط جسمی مناسبی نداشته‌اند، از سوی دیگر، دوسوم کشته‌ها نیز مردان هستند.
میزان مرگ‌ومیر بر اثر این ویروس از 2.1 تا 3.1‌درصد برآورد شده است، یعنی از هر 100 نفر  افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، دو یا سه نفر آنها جان خود را از دست خواهند داد.
با انتشار و گسترش این ویروس مشکلات اقتصادی نیز درحال ظهور است. بسیاری از کسب‌وکارها در چین و سایر کشورهای جهان آسیب دیده‌اند؛ خصوصا صنعت توریسم در مکان‌های موردعلاقه چینی‌ها. با بسته‌شدن بسیاری از تولیدکننده‌های برند چینی و سرکار نرفتن کارگران و کارکنان تاکنون نزدیک 400‌میلیارد دلار به اقتصاد چین آسیب وارد شده است.
شهر ووهان، شهری صنعتی است که نخستین‌بار این ویروس در آنجا شناسایی شد و گفته می‌شود که نخستین‌بار در آنجا از یک بازار حیوانات به انسان منتقل شده، تقریبا به شهر ارواح تبدیل شده است.
ساکنان این شهر می‌گویند هیچ بیمارستانی را پیدا نمی‌کنند که خویشاوندان مریض و بیمارشان را به آنجا ببرند. بیمارستان‌ها از بیماران می‌خواهند ابتدا به مراکز بهداشت محلی مراجعه کنند. علاوه بر این، این بیمارستان‌ها مملو از بیماران شده‌اند. از سوی دیگر از آنجا که شهر تحت قرنطینه قرار گرفته است و حمل‌ونقل عمومی و جاده‌ها نیز بسته شده‌اند، رسیدن به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای مردم بسیار سخت شده است.
مقامات تلاش کرده‌اند تا دو بیمارستان بزرگ را برای مداوای بیماران بسازند. یکی از این بیمارستان‌ها که‌ هزار تختخوابی است، روز دوشنبه پذیرش بیماران را آغاز کرد؛ تنها 10 روز پس از آغاز ساخت‌وساز این بیمارستان. بیمارستان دوم نیز در همین هفته روی بیماران باز می‌شود.
مقامات ووهان همچنین گفته‌اند که آنها برخی از مراکز فرهنگی و  نمایشگاهی را به بیمارستان‌های 3‌هزار و 400 تختخوابی تبدیل کرده‌اند و بیماران مبتلا به عفونت خفیف را در آنجا معاینه و مداوا می‌کنند.
همچنان که این بحران رشد می‌کند، رفتارها علیه مردم ووهان در سایر نقاط کشور شدیدتر می‌شود. بسیاری از هتل‌ها در شهرهای چین، مردمی را که اهل ووهان بوده‌اند، از آنجا بیرون کرده‌اند یا دیگر آنها را برای هتل‌ها پذیرش نمی‌کنند. تقریبا در هیچ جای چین مردمی که از ایالت هوبی، جایی که شهر ووهان در آن قرار دارد، می‌آیند، در هتل‌ها راه نمی‌دهند. بسیاری از کسب‌وکارهای محلی در چین هم به علت کم‌شدن رفت‌آمد، از بین رفته است.
مسافرانی که در پرواز ژاپن به شانگهای بودند، بارها از سوارشدن به هواپیمایی که ساکنان ووهان در آن قرار داشتند، خودداری کرده‌اند، حتی بسیاری از جوامع محلی در چین با نصب پلاکاردهایی روی در خانه‌ها یا مغازه‌هایشان به افرادی که اخیرا از ایالت هوبی بازگشته‌اند، توصیه کرده‌اند، وارد نشوند و از آنجا دیدن  نکنند.
روز گذشته همچنین در هنگ‌کنگ 15 مورد دیگر از این بیماری تأییدشد. این درحالی است که بسیاری از مردم هنگ‌کنگ و خصوصا کارمندان بیمارستانی و سازمان‌های بهداشتی اعتراض‌ها و اعتصاب‌هایی را ترتیب داده و از مقامات خواسته‌اند تا مرزها را  به روی چین ببندند. هنگ‌کنگ یک «دولت‌شهر» تحت کنترل چین است که پکن نفوذ سیاسی بسیاری روی آن دارد و حتی رئیس اجرایی این دولت‌شهر نیز مورد حمایت چین است. با این حال، دولت اجرایی هنگ‌کنگ این موضوع را نپذیرفته و تنها به محدودکردن ورود چینی‌ها  اکتفا کرده است.

 


تعداد بازدید :  146