شماره ۱۹۰۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار روز

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: ‏ به‌طور نامحدود مهلت حل‌وفصل اختلافات درباره برجام را تمدید خواهیم کرد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه برای جلوگیری از ارجاع موضوع توافق هسته‌ای به شورای امنیت ‏سازمان ملل یا اعمال تحریم جدید علیه ایران تلاش می‌کند‎.
به گزارش رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز دوشنبه به تهران سفر و با مقامات ایرانی دیدار ‏کرده بود، پس از پایان سفر خود در جمع خبرنگاران تصریح کرد:   «اتحادیه اروپا به‌طور نامحدود مهلت حل‌وفصل اختلافات درباره توافق هسته‌ای 2015 (برجام )را تمدید خواهد کرد تا از ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل یا اعمال ‏تحریم جدید علیه ایران جلوگیری کند‎.»‎او ادامه داد: «ما اتفاق نظر داریم که مستقیماً در یک محدوده زمانی دقیق حرکت نکنیم، چیزی که ما را ملزم به رفتن به شورای ‏امنیت می‌کند. خواست ما این است، روندی را آغاز نکنیم که به پایان برجام می‌انجامد، بلکه این توافق را حفظ کنیم‎. طرف‌های ‏اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شامل انگلیس، فرانسه و آلمان ماه گذشته (میلادی) مکانیسم حل اختلافات در توافق را ‏به منظور رسیدگی به مسائل پیرامون اجرای برجام فعال کردند‎.»جوزپ بورل پیشتر نیز گفته بود که فعال‌سازی این مکانیسم به معنی ارجاع موضوع به شورای امنیت یا بازگشت تحریم‌ها علیه ‏ایران نیست و تضمین می‌دهد این کشورها تنها برای حل مسائل موجود درباره توافق هسته‌ای دست به این اقدام ‏زده‌اند‎. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در اظهارات خود پس از سفر به تهران تصریح کرد که با تروئیکای اروپا ‏توافق کرده است که محدوده زمانی 15 روزه برای حل اختلافات را به‌طور متوالی به تعویق بیندازند، هرچند که حصول پیشرفت ‏در این زمینه منوط به ادامه حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران برای راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ‏این کشور است. جوزپ بورل در جریان سفر خود به تهران با رئیس جمهوری، وزیر امورخارجه و رئیس پارلمان ایران دیدار و ‏درباره روابط دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا و همچنین برجام گفت‌وگو کرد‎.


سفیر ایران در عراق:  ‏ تمایل داریم در اسرع وقت اختلافات‌مان را با امارات و عربستان حل کنیم
سفیر ایران در بغداد با بیان اینکه شهید سلیمانی در سفرش به بغداد حامل پیام ایران درباره مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح و ‏امنیت و محبت بود، تأکید کرد: «ایران تمایل دارد که در اسرع وقت اختلافات خود  را با امارات و عربستان حل کند‎.»
به گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی که اخیرا از سمت نخست‌وزیری عراق استعفا کرده است، درباره سفر شهید سلیمانی به بغداد گفته ‏بود که شهید سلیمانی حامل پیام ایران در پاسخ به نامه عربستان بود تا به واسطه بغداد در اختیار مقامات عربستان قرار گیرد. ‏ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق(واع) درباره محتوای پیام ‏سپهبد شهید سلیمانی قبل از شهادت گفت: «دلیل آمدن شهید سلیمانی به عراق آوردن پیام ایران در رابطه با ابتکار بغداد بود‎.»او افزود: «این پیام حاوی رویکرد ایران درباره مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح و امنیت و محبت و همچنین تحقق ثبات و ‏امنیت در منطقه بود.‎« ‎مسجدی خاطرنشان کرد:  «تهران از تلاش‌های عراق که در راستای حل اختلافات میان ایران و عربستان و ‏مسائل منطقه است، استقبال می‌کند. دولت بغداد نقش سازنده‌ای در منطقه ایفا کرد و ما از هرگونه تلاشی که در راستای کاهش ‏تنش است، استقبال می‌کنیم‎.» سفیر ایران در بغداد تأکید کرد:  «ایران تمایل دارد که در اسرع وقت اختلافات خود را با امارات و ‏عربستان حل کند. دولت ایران از هرگونه تلاش عراق یا هر کشور دیگر منطقه که در راستای حل این مشکلات است، ‏استقبال می‌کند.»او درباره حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی
عین‌الاسد گفت:   «هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد، ‏مقابله به مثل بود زیرا آمریکا با به‌کارگیری پایگاه‌های خود در منطقه شهید سلیمانی و المهندس را در خاک عراق ترور کرد، ‏بنابراین هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد از سوی ایران نقض حاکمیت عراق نبود.»

 


تعداد بازدید :  203