شماره ۱۹۰۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
پاسخ بازرگان به تهدیدات بختیار

 در حضور صدها خبرنگار داخلی و خارجی و همچنین گروه‌های مختلفی از اقشار مردم که در سالن اجتماعات مدرسه علوی گرد هم آمده بودند، حجت‌الاسلام‌ هاشمی‌رفسنجانی در حضور امام خمینی(ره) حکم نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان را قرائت کرد. مهندس بازرگان نیز در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از اعتماد رهبر کبیر انقلاب اسلامی و اعتماد مردم ایران، شمه‌ای از برنامه‌ها و وظایف دولت موقت را شرح داد. او در بخشی از سخنان خود گفت: «خدای بزرگ را شكر می‌كنم چنین اعتبار و حسن شهرتی را که به هیچ‌وجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده كه آیت‌الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند. همچنین از ملت ایران تشکر می‌كنم». امام خمینی(ره) نیز بعد از پایان سخنان بازرگان از مردم خواستند با استفاده از مطبوعات و همچنین تظاهرات آرام نظر خود را درخصوص نخست‌وزیری بازرگان ابراز کنند.
 مهندس بازرگان هنگام خروج از مدرسه علوی طی گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران حاضر در محل گفت: «از وظایف عمده دولت موقت آن است که یک همه‌پرسی برپا کند تا نظر مردم را درباره‌ تغییر رژیم و تحول آن به جمهوری اسلامی بپرسد. سپس این وظیفه را خواهد داشت که انتخابات مجلس موسسان را برگزار کند. مجلسی که قانون اساسی آینده را تدوین خواهد کرد. وظیفه سوم نیز برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی است که به موجب قانون اساسی جدید تشکیل خواهد شد و آخرین کار دولت موقت نیز استعفا و تحویل مسئولیت به رئیس‌جمهوری و دولت رسمی است.» بازرگان در پاسخ به شاپور بختیار که او را به دستگیری و تیرباران تهدید کرده بود، گفت: «این تهدیدها کوچک‌تر از آن است که بتوان درباره آنها اندیشه کرد».
 سرتیتر خبرها: «شاپور بختیار به دنبال انتخاب بازرگان به ریاست دولت موقت تأکید کرد در ایران تنها یک حکومت وجود خواهد داشت»، «آیت‌الله گلپایگانی با صدور پیامی خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامی خواست تا از رویارویی و مقابله با انقلاب اسلامی بپرهیزند»، «اعضای شورای انقلاب، آیت‌الله دکتر بهشتی، آیت‌الله مطهری و مهندس بازرگان ضمن برقراری تماس‌های مداوم با فرماندهان ارتش سعی دارند ارتش را بدون خونریزی با ملت متحد کنند»، «ویلیام سالیوان سفیر آمریکا در ایران، در گفت‌وگو با مجله تایم اذعان کرد از همکاران خود خواسته است با مخالفان رژیم در ایران گفت‌وگو کرده و سیاست آمریکا را برای آنها تشریح کنند»، «سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با لحنی ملایم از ادامه کار دولت شاپور بختیار در ایران حمایت کرد».


تعداد بازدید :  233