شماره ۱۹۰۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
شورای عالی اصلاح‌طلبان لیست نمی‌دهد
مذاکره احزاب برای ائتلاف

شورای‌ عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان یا هر عنوان دیگری که تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می‌شود.»
آذر منصوری، دبیر شورای ‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان نیز شب گذشته در حساب توییتری خود نوشت:  «ﺷﻮﺭﺍی عالی سیاست‌گذاری ﺟﺒﻬﻪ ﺍﺻﻼﺡ‌ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﯿﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻟﯿﺴﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﻧﻤﯽﺩﻫﺪ. ﺍﺣﺰﺍﺏ ﻋﻀﻮ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻟﯿﺴﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ.»
همچنین شورای‌ عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی در بیانیه‌ای با اعلام حمایت از حق قانونی احزاب اصلاح‌طلب برای رقابت حداقلی در انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد: «از شوراهای اصلاح‌طلبان استانها تقاضا می‌کنیم متناسب با واقعیات صحنه‌های رقابت، رأسا و به شکل اقتضایی نسبت به معرفی نامزدها و کمک به حضور پررنگ مردم، نهایت سعی و تلاش خود را مبذول دارند.»
پس از انتشار تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، خبرگزاری فارس از ائتلاف برخی از احزاب اصلاح‌طلب برای ارایه لیست در تهران خبر داد. محمدرضا راه‌چمنی، دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در گفت‌و‌گو با «فارس» گفته 13 حزب اصلاح‌طلبی که کاندیدا دارند، می‌خواهند در قالب ائتلاف  «اصلاح‌طلبان پایتخت» برای تهران فهرستی معرفی کنند و در همین راستا روز آینده جلسه احزابی که کاندیدا دارند، برگزار می‌شود.
کارگزاران، مردم‌سالاری، ندای ایرانیان، انجمن اسلامی معلمان، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، مجمع فرهنگیان، وحدت و همکاری ملی، حزب جوانان ایران اسلامی، اعتماد ملی، حزب آزادی، حزب پیشرو اصلاحات و حزب تازه‌تأسیس جمهوریت احزابی بودند که به گزارش «فارس» برای ائتلاف وارد مذاکره شدند، اما پس از ساعاتی برخی از احزاب گزارش «فارس» را تکذیب کردند.
حزب اعتماد ملی در تکذیبیه‌ای که در سایت خود منتشر کرد، نوشت:  «خبری مبنی بر ائتلاف حزب اعتماد ملی با برخی احزاب اصلاح‌طلب و تهیه لیست برای انتخابات مجلس در خبرگزاری فارس منتشر شد که به‌هیچ عنوان صحت ندارد و تکذیب می‌شود‌.» رحمت‌الله بیگدلی، از اعضای حزب جمهوریت هم در گفت‌وگو با «شهروند» با تکذیب خبر «فارس» گفت شورای مرکزی این حزب تاکنون جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات نداشته است.
سعید نورمحمدی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان  هم گفته «ما در جریان و عضو چنین ائتلافی نیستیم. در قالب این ائتلاف وارد انتخابات مجلس نمی‌شویم.» هرچند، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران درباره ائتلاف با احزاب دیگر به «شهروند» گفت: «تصمیمی نگرفته‌ایم و در حال بررسی هستیم.»
این در حالی است که محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه تصمیمات شورای عالی اصلاح‌طلبان تاکنون بر اساس اجماع بوده است بر لزوم تبعیت از تصمیمات گرفته‌شده درباره انتخابات مجلس یازدهم از سوی احزاب و اشخاص حقیقی عضو شورای عالی تأکید کرده است.
نداشتن اجماع برای شرکت در انتخابات مجلس و ائتلاف برخی از احزاب، پیش از این هم در بین اصلاح‌طلبان سابقه داشته است. از مهم‌ترین احزاب اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات مجلس نهم می‌توان به جبهه مردم‌سالاری و خانه کارگر اشاره کرد که در جریان برگزاری انتخابات با هم متحد شدند؛ دو حزبی که اسم آنها در بین احزابی که در «فارس» منتشر شده دیده می‌شود.


تعداد بازدید :  340