شماره ۱۹۰۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
خارج از جشنواره

 هم‌زمان با سالروز درگذشت بهمن فرزانه، بزرگداشتی برای این مترجم و داستان‌نویس با عنوان «50 ‌سال مترجمی» برگزار می‌شود. این مراسم  به همت کانون ترجمان اندیشه روز پنجشنبه در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد. بهمن فرزانه، نامی آشنا در عرصه ترجمه در ایران است که با حدود پنج دهه فعالیت، آثار بی‌نظیری را از خود به یادگار گذاشته است که شاید برجسته‌ترین‌شان ترجمه رمان «صد‌سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز باشد.

 نمایشگاه آثار احد قدیری با عنوان «آن روزها» عصر جمعه هجدهم بهمن در گالری مژده افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه چیدمانی از ۳۰۰ مکعب چوبی ارایه می‌شود که روی هر یک از آنها نقاشی یا کلاژ تصاویر دیده می‌شود.

 جان تراولتا با دو بار نامزدی برای اسکار جدیدترین اسم بزرگی است که برای بازی در سرویس کیوبی قرارداد امضا کرده است. او قرار است در برابر کوین‌ هارت در کمدی اکشن با عنوان «بمیر‌ هارت» برای این شبکه استریمینگ بازی کند. کیوبی قرار است از بهار ۲۰۲۰ برنامه‌هایش را در دسترس کاربران بگذارد و درحال تولید برنامه‌های مختلف است.

 مراسم پایانی ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران روز شنبه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. در این مراسم، ششمین  پایتخت کتاب ایران و همچنین ۱۰ روستای برگزیده دوستدار کتاب و ۱۰ روستای شایسته تقدیر در این رقابت معرفی خواهند شد.  

 حجت اشرف‌زاده، خواننده موسیقی ایرانی روز جمعه بیست‌وپنجم بهمن هم‌زمان با برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر همراه با گروه «ماهیما» به سرپرستی آرش جامع در تالار وحدت تهران کنسرتی را برگزار می‌کند.

 فستیوال برلین در کنار معرفی اعضای هیأت داوران بخش مسابقه اصلی از اعضای هیأت داوران بخش نسل جشنواره نیز رونمایی‌کرد. از نکات قابل توجه در فهرست اعضای هیأت داوران حضور عباس امینی، کارگردان فیلم‌های «والدراما» و «هندی و هرمز» در میان داوران است. عباس امینی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هم با فیلم «کشتارگاه» حضور دارد.

 فیلم کوتاه «کلینر» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا میقانی و بازی معصومه بیگی منتخب پانزدهمین دوره جشنواره BIFF - Beloit International  Film Festival شد. در این جشنواره که از دوم تا یازدهم اسفندماه در ایالت ویسکانسین برگزار می‌شود، فیلم‌های داستانی بلند، کوتاه و مستند از سراسر جهان با هم به رقابت می‌پردازند.

 دیروز در مراسم پایانی سی و هفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند. در بخش شعر معاصر رارا، سروده پانته‌آ صفائی‌بروجنی و به رنگ دانوب سروده واهه آرمن جایزه گرفتند و در بخش پژوهش شعر سید علی میرافضلی برای کتاب چهارخطی: کندوکاوی در تاریخ رباعی فارسی برگزیده شد. در بخش زبان فارسی طبقه‌بندی وزن‌های شعر فارسی، تألیف ابوالحسن نجفی، به‌همت امید طبیب‌زاده و کتاب  فرهنگ اویم ایوک، تألیف فرزانه گشتاسب و نادیا حاجی‌پور به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. در بخش هنر اثر سینما و مرگ درباره نامیرایی و تصویر، تألیف میلاد روشنی‌پایان از سوی هیات داوران برگزیده شد. در بخش نمایشنامه هم کتاب استاد سولنس معمار، نوشته هنریک ایبسن، ترجمه بهزاد قادری برگزیده شد. افتاده بودیم در گردنه حیران، نوشته حسین لعل بذری، تهران در بخش داستان کوتاه و دو کتاب وضعیت بی‌عاری، نوشته حامد جلالی و ورزدن در خیابان یک‌طرفه، نوشته محمدرضا مرزوقی در بخش داستان و رمان عنوان آثار برتر را به خود اختصاص دادند.

 


تعداد بازدید :  329