شماره ۱۹۰۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
داستان ناتمام تندیس‌های جشنواره فیلم فجر

[شهروند] جشنواره‎ ‎فیلم فجر از هفتمین دوره با سیمرغی که ابراهیم حقیقی طراحی کرده بود صاحب نماد ‏شد.‏‎ ‎در آن دوره جايزه جشنواره از لوح زرين به سيمرغ بلورين تغييرشكل داد. نخستین سيمرغ جشنواره‎ ‎فيلم فجر كه با پایه سنگی ساخته شد، تنها در یک دوره استفاده شد. در هشتمین دوره، پایه سیمرغ ‏بلورین تغییر کرد. سیمرغ بلورین در سال‌های بعد باز هم دستخوش تغییرات موقتی شد و فقط در یک ‏دوره استفاده شد تا اینکه در دوره بيست‌وپنجم سيمرغ طلايی به جوايز جشنواره اضافه ‏شد كه اين سيمرغ با وزن 550 گرم طلا به بهترين فيلم از نگاه ملی اهدا شد. همچنین سیمرغی با ‏روکش طلا در جشنواره بیست‌ونهم فجر رونمایی و قرار شد در دوره‌های بعدی به‌عنوان جایزه اصلی ‏اهدا شود که باز هم رنگ آن در سال‌های بعد تغییر کرد. گفته می‌شود به دلیل مشکلات اقتصادی، ‏میزان طلای کار شده در تندیس‌ها کاهش پیدا کرد. به همین دلیل سیمرغ‌های جشنواره مورد تمسخر ‏هنرمندان قرار می‌گرفت. تا اینکه در نشست خبری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر از سیمرغی ‏کریستالی رونمایی شد که محصول کشور چک بود. بسیاری شکل این تندیس را بیشتر نماد خروس ‏می‌دانستند تا یک سیمرغ. به همین دلیل قرار شد تندیس جدیدی برای سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر ‏طراحی شود اما بعد از رونمایی از آن، بسیاری تندیس جدید طراحی شده را عقب‌گردی به طراحی ‏سیمرغ‌های قبلی جشنواره دانستند.  ‏
سیمرغ سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز ساخت کشور امارات بود که  واکنش بسیاری ازجمله ‏هنرمندان صنایع دستی را به‎ ‎همراه داشت و برخی نسبت به اینکه کدام کشور ساخت تندیس مهم‌ترین ‏جشنواره خود را به یک کشور خارجی می‌سپارد اعتراض داشتند. درروزهای آخر سی‌وهفتمین ‏جشنواره فیلم فجر، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی از اهدای تندیس صنایع دستی ‏کشور به فیلم منتخب مخاطبان جشنواره فجر خبر داد، اما این تندیس در مراسم اختتامیه جشنواره فجر ‏غایب بود و درنهایت تندیس صنایع دستی کشور درنشستی صمیمانه در ساختمان میراث فرهنگی، ‏گردشگری و صنایع دستی که بعدها به وزارتخانه تبدیل شد، به عوامل فیلم «متری شیش و نیم» اهدا ‏شد. برای سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، عزت‌الله علیزاده معاون اجرایی جشنواره، خبر از فراخوانی ‏برای تولید و ساخت تندیس سیمرغ بلورین این رویداد هنری در سطح ملی داد و اعلام کرد بعد از ‏پذیرش فراخوان و ارسال تندیس‌های صنعتگران داخلی به دبیرخانه، دو کارخانه معتبر تولید ظروف ‏کریستال کشور از نظر امکانات کیفی و اجرایی مورد تأیید قرار گرفتند و درنهایت با توافق صورت ‏گرفته با یکی از این دو کارخانه مقدمات کار ساخت تندیس‌ها نهایی شده و به‌زودی فعالان صنعتی کشورمان آن را تولید خواهند کرد. اما او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که طی ‏همراهی با معاونت صنایع دستی توانستیم با تولیدکنندگان نامدار و معتبر کشور در حوزه کریستال ‏ارتباط برقرار کنیم. بعد از رایزنی‌های صورت گرفته، تندیس سیمرغ بلورین جشنواره سی‌وهشتم بعد ‏از سال‌ها تولید در خارج از کشور،صنعتگران آن را به صورت یک‌پارچه و از جنس کریستال در  داخل ‏تولید می‌کنند و شاهد پرواز آنها در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهیم بود. ‏
درنهایت از سیمرغ بلورین ساخت داخل کشور در نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم ‏فجررونمایی شد. طبق اطلاعات منتشر شده روی سایت شرکت سازنده این تندیس، 11‌سال پیش نخستین ‏سالن تولید این شرکت راه‌اندازی شده است و چهار‌سال پیش اولین سالن تولید صنایع دستی آن به ‏بخش‌های دیگر اضافه شد. داود فراهانی، مدیرعامل این شرکت، سابقه کاری این واحد صنعتی را 15 ‏سال عنوان کرد و گفت بزرگ‌ترین تولید‌کننده محصولات کریستال را در خاورمیانه دارد. اما ‏طبق صحبت‌های فراهانی، او در فراخوانی شرکت نکرده، بلکه از طرف جشنواره فجر برای ساخت ‏تندیس‌ها با او تماس گرفته شده است. ‏
او دراین‌باره توضیح داد که حدود دو ماه قبل به توصیه معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ‏با من تماس گرفته شد و اعلام کردند تندیس‌های جشنواره فجر از ابتدای انقلاب از خارج تهیه می‌شده ‏است. به همین دلیل به دفتر جشنواره مراجعه کردم و بعد از جلسه مفصل با معاون جشنواره قرار شد ‏طراحی صنعتی دو و سه بُعدی انجام شود که درنهایت طرح ارایه شده مورد تأیید جشنواره قرار گرفت. ‏فراهانی برخلاف ادعای مسئولان جشنواره فیلم فجر در سال‌های قبل که اعلام کردند جنس سیمرغ ‏بلورین از کریستال بوده، اعلام کرد که تندیس جشنواره تاکنون از شیشه معمولی بوده است. قرارشد ‏این تندیس برای نخستین‌ بار از کریستال تولید شود. تیم طراحی ما به همراه مهندسان درجلسات متعدد ‏طراحی قالب و نحوه تولید را مشخص کردند و نسبت به ساخت قالب آن در داخل اقدام شد. هِرم‌های ‏ایجادی روی پایه و داخل تندیس نیز برای نخستین بار اتفاق افتاده است و به نظر می‌رسد برگرفته ازنمای ‏داخلی گنبد مسجد امام است.‏
او درباره تعداد تندیس‌های سفارش گرفته، همچنین قیمت تمام‌شده هر تندیس پاسخ شفافی نداد و تنها ‏به بیان این جمله بسنده کرد: «قیمت تندیس تولید داخل بسیار مناسب‌تر ازسال‌های گذشته است.»‏


تعداد بازدید :  239