شماره ۱۹۰۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
محمدحسین مهدویان: ‏
درخت گردو زشتی‌های جنگ را تصویر کرده

[ابراهیم عباس‌آبادی] محمدحسین مهدویان در تمام پنج‌سال اخیر که در جشنواره فیلم فجر فیلم داشته، از چهره‌های مهم و جنجالی آن ‏سال بوده است. امسال هم این روند با فیلم «درخت گردو» استمرار یافت. فیلمی درباره بمباران شیمیایی سردشت که مهدویان روایتی ‏دردناک و تکان‌دهنده از آن روزی ارایه داده که تأثیرش را بر زندگی مردمان یک شهر تا سال‌های‌سال نهاد.‏
محمدحسین مهدویان در «درخت گردو» در دل فاجعه بمباران شیمیایی سردشت کردنشین داستان رنج خانواده‌ای را روایت می‌کند ‏که انگار زندگی‌شان در ثانیه‌ای از هم پاشید.

‏این پنجمین حضور متوالی شما در جشنواره است. آیا با طراحی خاصی سراغ جشنواره آمده‌اید؟ بگذار این‌گونه بپرسم که برایتان ‏حضور در جشنواره چه‌قدر مهم است؟
‏-نه قطعا نقشه خاصی برای حضور در جشنواره ندارم. فقط این موضوع که من فیلم‌سازم و دلم می‌خواهد فیلم بسازم و کاری هم ‏ جز فیلم‌سازی ندارم، می‌تواند این حضور را توضیح دهد. درواقع اینکه این پنجمین‌سال حضورم است، تنها و تنها به این دلیل ‏است که حالا شانس، فرصت، ایده‌های گوناگون و... باعث شده‌ در این سال‌ها بتوانم به کار اصلی‌ام یعنی  فیلم‌سازی به‌طور ‏مستمر بپردازم. ‏
 در کارنامه‌تان جز لاتاری نگاه به تاریخ معاصر این مرز و بوم وجه پررنگی دارد. آیا درخت گردو از این منظر برایتان ‏مهم بوده یا دلایل و دغدغه‌های دیگری برای روایت داستان درخت گردو داشتید؟
‏- بارنخست که با داستان درخت گردو روبه‌رو شدم، از موضوع آن خوشم آمد و برایم جذاب بود و ‏به همین دلیل تصمیم گرفتم آن را بسازم. ‏
‏یعنی اطلاعاتی که درباره بمباران سردشت به دست آوردید، شما را مجاب به ساختن این فیلم کرد؟‏
‏-این درست است که بمباران سردشت فاجعه‌ای بزرگ و مهم است، اما مواجهه من با داستان خانواده‌ای که می‌بینیم، دلیل اصلی ‏ساخته شدن این فیلم بود و نه صرف روایت فاجعه بمباران. درواقع دستمایه اصلی فیلم اتفاق تلخی است که بر این خانواده رخ ‏داده.‏
درباره انتخاب بازیگران فیلم حرف و حدیث‌هایی وجود دارد و خیلی‌ها به این امر انتقاد دارند. به‌خصوص در مورد مهران ‏مدیری. درباره این تصمیم می‌گویید؟
‏-این درست است که مهران مدیری تاکنون بیشتر به دلیل نقش‌های طنز شناخته شده، اما برای من استفاده از بازیگران در نقش‌های ‏دور از ذهن و دور از وجه غالب کارنامه‌شان یک چالش دشوار و البته شیرین است و برای همین هم مدیری را برای این نقش در ‏نظر داشتم که خوشبختانه او هم با اینکه در انتخاب نقش خیلی سختگیر است، این نقش را قبول کرد.‏
‏بعضی‌ها انتقاد کرده‌اند که موضوع و داستان درخت گردو شاید در سینمای مستند بهتر جواب می‌‏‎داد. شما با این عقیده مخالفید؟
‏-شاید. شاید هم نه. به‌هرحال فیلم داستانی با توجه به مخاطبان بیشتری که دارد برای روایت داستان‌ها و مضامین جذاب مدیوم ‏جذاب‌تری است. به‌هرحال مضامین برای تأثیرگذار بودن باید دیده شوند.‏
‏برای اکران بین‌المللی فیلم هم فکر کرده‌اید؟
‏-حتما. در طول ساخت فیلم به این موضوع به شدت فکر می‌کردم. به‌هرحال موضوع انسانی و فاجعه غیرقابل بیان و تصوری ‏که در فیلم می‌بینیم، اگر برای مردمان دیگر مناطق دنیا هم روایت شود، قطعا تأثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت. سال‌هاست ‏درباره استفاده از تسلیحات کشتار جمعی صحبت می‌شود و این بحران بشری بحث‌های زیادی در این سال‌ها به وجود آورده است. ‏این فیلم می‌تواند به مخاطبان زیادی درباره این موضوع و فجایعی که  به بار می‌آورد، آگاهی بدهد.‏
روز گذشته در یکی دو رسانه از شما به دلیل نگاه ضدجنگ انتقاد کرده‌اند.
‏- هیچ‌وقت براساس مانیفست فیلم نمی‌سازم. اما این را قبول دارم که درخت گردو زشتی‌های جنگ را تصویر کرده است. اما ‏حتی در این حد هم فکر شده و برای نشان دادن زشتی‌های جنگ سراغ ساخت این فیلم نرفته‌ام.


تعداد بازدید :  346