شماره ۱۹۰۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
پرواز جنگنده‌ها و بالگردها بر فراز تهران

در پی درخواست امام‌خمینی(ره) از مردم برای ابراز موافقت خود با دولت موقت، راهپیمایی‏های وسیعی از سوی میلیون‏ها نفر از مردم مسلمان و انقلابی ایران برای پشتیبانی و تأیید تصمیم رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سراسر کشور برپا شد. در این روز مردم ایران با اجتماع در خیابان‏ها همگی خواستار بركناری دولت غیرقانونی شاپور بختیار شدند. در این راهپیمایی تمام طبقات ازجمله کارگران، روحانیان، دانشجویان و زنان مشاركت داشتند و رنگ و بوی همه شعارها در زمینه تأیید اقدام امام‌خمینی(ره) بود. در پایان راهپیمایی مردم تهران طی قطع‌نامه‏ای به دولت غیرقانونی بختیار هشدار داده شد كه هر چه زودتر از مقابل ملت كنار برود و زمام امور را به دولت موقت انقلابی بسپارد. در این میان وجود برخی خبرها مبنی بر شرکت پرسنل ارتش در راهپیمایی‌های ضد رژیم، دولت بختیار را به تکذیب این اخبار واداشت.
مجلس شورای ملی به‌مثابه نوشداروی پس از مرگ سهراب، طرح شاپور بختیار را برای انحلال ساواک تصویب کرد. این سازمان جهنمی در طول مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران ضمن سرکوب وحشیانه مبارزان، وظیفه دستگیری، شکنجه و در بسیاری موارد سربه‌نیست کردن مخالفان رژیم پهلوی را برعهده داشت. بختیار هنگام سخنرانی در مجلس شورای ملی انحلال ساواک را تحقق یکی از مهم‌ترین وعده‌های خود به مردم ایران قلمداد کرد اما در همین روز پرواز جنگنده‌ها بر فراز پایتخت که با شکستن دیوار صوتی همراه بود، همچنین جولان بالگردهای هوانیروز در آسمان تهران که به نوعی با هدف ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم انجام شد، ثابت کرد بختیار همچنان قصد دارد از سیاست چماق و هویج برای پیشبرد اهداف خود بهره ببرد. او به‌عنوان یکی از مخالفان سابق شاه حالا مشغول خرج‌کردن اعتبار خود در راه صیانت از رژیمی است که زمانی مخالف سرسخت آن بود.
سرتیتر خبرها: «امام‌خمینی(ره) طی یک سخنرانی برای پرسنل نیروی دریایی بر استقلال ارتش و دوری این نهاد از سیاست‌بازی مرسوم تأکید کردند»، «شاپور بختیار هنگام نطق در مجلس شورای ملی بار دیگر گفت دولت موقت را تا هنگامی که شوخی و حرف است تحمل می‌کند»، «جامعه روحانیت مبارز تهران در اطلاعیه‌ای از مردم دعوت کرد روز نوزدهم بهمن با شرکت در تظاهراتی گسترده حمایت خود را از مهندس بازرگان اعلام کنند»، «در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند»، «وزارت امورخارجه اعلام کرد ایران به‌زودی از پیمان سنتو خارج خواهد شد»، «مطبوعات شوروی از نخست‌وزیری بازرگان استقبال کردند» و «قیمت نفت در بازار‌های جهانی به بیش از دو برابر افزایش یافت».


تعداد بازدید :  310