شماره ۱۹۰۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

قطع عضو سالانه ۱۳۰۰ نفر بر اثر سوختگی الکتریکی
[شهروند] طیب قدیمی، رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام اینکه بررسی‌ها نشان داده بالای ۳۰‌درصد سوختگی‌های الکتریکی منجر به قطع عضو فرد آسیب‌دیده می‌شود، گفت: «کمتر از ۱۰‌درصد حوادث سوختگی ناشی از سوختگی الکتریکی است. هرچند سوختگی الکتریکی نسبت به سایر سوختگی‌ها از شیوع کمتری برخوردار است، اما با ضایعات و مشکلات منجر به ناتوانی فرد آسیب‌دیده همراه است.» به گفته او، از کارافتادگی و تحمیل بار مالی به اقتصاد سلامت و کشور ازجمله تبعات سوختگی الکتریکی است و این درحالی است که بیشتر سوختگی‌های الکتریکی در محیط کار رخ می‌دهد و به این ترتیب لازم است به مقوله ایمنی محیط کار و نیروهای شاغل، بیش از پیش توجه شود. «اصلاح رفتار مردم در پیشگیری از سوختگی بسیار مهم است و سالانه ۱۳۰۰نفر بر اثر سوختگی الکتریکی دچار قطع عضو می‌شوند.»


حذف ضرایب تخفیف درصورت پرداخت‌نکردن عوارض روزانه طرح ترافیک
[شهروند] «درصورت تأخیر در پرداخت عوارض روزانه، ضرایب تخفیف حذف و عوارض براساس ضریب یک محاسبه می‌شود.» این خبری است که عمار سعیدیان‌فر، مدیر ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران اعلام کرده و به مهر گفته: «افزایش نرخ به دلیل حذف ضرایب تخفیفی است. در ‌سال ۹۸ اگر شما یک‌ماه از زمان ورود به محدوده طرح‌های ترافیکی گذشته باشد و هنوز عوارض آن را پرداخت نکرده باشید، ضریب ۸‌درصد برداشته می‌شود و نرخ عوارض براساس ضریب یک اعمال می‌شود.» به گفته او، در ‌سال ۹۷ تا پایان ‌سال عوارض براساس ضریب ۸‌درصد (با اعمال تخفیف) محاسبه شده بود و ‌سال ۹۹ در لحظه اگر حساب شهروندی اعتبار لازم را داشته باشد، نرخ عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیکی با ضریب ۸‌درصد و در غیراین صورت با ضریب یک محاسبه می‌شود. او در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص طرح ترافیک خبرنگاران هم گفت: «امسال ثبت‌نام برای طرح ترافیک خبرنگاران از اول اسفند خواهد بود و مدارک مورد نیاز نیز مشابه ‌سال گذشته شامل معرفی‌نامه و بارگذاری ۱۰ اثر در سامانه تهران من است. همچنین خبرنگارانی که از سهمیه طرح ترافیک استفاده نکنند، از کارت بلیت الکترونیک رایگان یک‌ساله مترو و اتوبوس بهره‌مند می‌شوند.»


روند کاهشی تلفات پرندگان وحشی در میانکاله
معاون آموزشی سازمان محیط‌ زیست کشور می‌گوید که براساس بررسی میدانی و پایش، آمار تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله که از سوی دامپزشکی بوتولیسم یا مسمومیت اعلام شده، کاهش چشمگیری یافته است. به گزارش ایرنا، اسکندر امیدنیا اعلام کرده که در آخرین پایشی که از سوی نیروهای محیط‌ زیست استان مازندران برای جمع‌آوری لاشه‌های موجود احتمالی در تالاب انجام شده، آمار تلفات روز جاری به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است. »


افزایش 10برابری ابتلا به سرطان تخمدان در حاملگی‌های قبل از ۱۶سالگی
[شهروند] علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به شایع‌ترین چالش‌های بالینی در بیماری‌های زنان، گفت: «ازدواج و حاملگی قبل از ۱۶سالگی شانس ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۱۰برابر افزایش می‌دهد.» او با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی جامعه می‌تواند سیمای بیماری‌ها در عرصه زنان و مامایی را تحت‌تأثیر قرار دهد، گفت: «بدون توجه به این بُن‌مایه‌های اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی در جمعیت زنان ایرانی، یک نگاه صرف بیولوژیک انتزاعی پاسخگو نیست. در جامعه ایرانی به دلایل متفاوت زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی متفاوتی قرار دارند، گاهی با نگاه کمینه نسبت به بانوان در جامعه ایرانی روبه‌رو هستیم.

 


تعداد بازدید :  319