شماره ۱۹۰۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
مروری بر فعالیت جمعیت هلال‌احمر از بهمن ۹۷ تا بهمن ۹۸
از فجر تا فجر هلال‌احمری‌ها
اجرای طرح نذر آب در استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و در روستاهای شهرستان نهبندان و کمک به تأمین آب شرب سالم و امدادرسانی در حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مانند بخش‌هایی از جنگل‌ها و مراتع طبیعی در کوهمره استان فارس و ارسباران در آذربایجان‌شرقی از دیگر فعالیت‌های هلال‌احمری در تابستان بود

 [شهروند]  جمعیت هلال‌احمر در ایران بیشتر از هشتاد ‌سال است که در کنار مردم است؛ مردمی که در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها توانسته‌اند بر روی بودن و کمک این نهاد مردمی حساب کنند. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی این حضور پررنگ‌تر از قبل ادامه یافته و هر ‌سال شکل کامل‌تری به خود گرفته است؛ از اعزام کاروان‌‌های سلامت به مناطق محروم گرفته تا اجرای طرح «نذر آب». هلال‌احمری‌ها بالافاصله پس از وقوع  هر حادثه به کمک مردم آمده‌اند و تا جایی که در توان داشتند به آنها یاری رسانده‌اند. در همین زمینه از دهه فجر‌ سال گذشته تا دهه فجر امسال، جمعیت هلال‌احمر حوادث مختلفی را پوشش داده و در عملیات‌های متنوعی مشارکت داشته که در این صفحه مهم‌ترین این اقدامات را مرور خواهیم کرد.

ادامه اجرای طرح نذر آب در سیستان‌و بلوچستان
جمعیت هلال‌احمر در تابستان ‌سال ۹۷ برای مقابله با خشکسالی طرح نذر آب را در ۱۹ منطقه استان سیستان‌وبلوچستان اجرا کرد و توانست به کمک مردم مناطق درگیر با خشکسالی برود. خدمات این طرح تا ‌سال ۹۸ و اجرای طرح نذر آب۲ در ۴ استان خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان ادامه یافته و هلال‌احمر در کنار آبرسانی به این مناطق، رسیدگی به وضع سلامت، معیشت و ایجاد مخازن آب را برای این مناطق در دستور کار خود قرار داد.

افتتاح پنجاهمین پایگاه امدادونجات کوهستان هلال‌احمر در تفتان
سال گذشته ۱۴ پایگاه مختلف ازقبیل امداد جاده‌ای، کوهستان و دریا در کشور افتتاح شد که ۶ پایگاه آن در استان سیستان‌وبلوچستان بوده و افتتاح پایگاه امدادونجات کوهستان تفتان، یادواره زنده‌یاد نجاتگر علی محبی، تعداد پایگاه‌های کوهستان جمعیت هلال‌احمر را به ۵۰ پایگاه رساند.

بازدید از مدارس اجرا‌کننده طرح ققنوس
کمتر از یک ماه پس از حادثه تلخ آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه زاهدان و وعده هلال‌احمر برای کمک به حل این مشکل، نخستین محموله بخاری‌های استاندارد به آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان تحویل داده و ۴۰۹ کلاس در ۳۳۸ مدرسه به وسایل گرمایشی تجهیز شد. براساس توافق با سازمان نوسازی مدارس استان سیستان‌وبلوچستان، ورود هلال‌احمر به موضوع گرمایش مدارس با تجهیز ۵۰۰ کلاس به بخاری‌های تابشی در مرحله نخست و ۱۵۰۰ کلاس با سیستم گرمایشی پکیج انجام شد.

برگزاری مانورهای بزرگ منطقه‌ای بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال احمر
به مناسبت دهه فجر از پانزدهم تا بیست‌وپنجم بهمن ۹۷، در ۹ منطقه حادثه‌دیده کشور به مناسبت پنجاه‌وپنجمین سالگرد زلزله بوئین زهرا مانور بزرگ منطقه‌ای بهداشت و درمان اضطراری هلال‌احمر اجرا شد. تیم‌های «بی‌اچ‌سی‌یو» (BHCU) استان‌های تهران، البرز و قم و تیم «آر‌دی‌اچ» (RDH) معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و تیم کاروان سلامت معاونت داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان قزوین، همچنین ۶۷ پزشک، جراح و متخصص داخلی، اطفال، زنان و زایمان، طب اورژانس، بیهوشی، پرستار، ماما، روانشناس، کارشناس بهداشت محیط و امدادگر تکنیسین دارویی و تکنیسین فنی و جمع کثیری از امدادگران از استان‌های قزوین، تهران، البرز و قم به مدت سه روز در روستاهای شاهین‌تپه، شهرستانک، یاشارد، رحمت‌آباد بزرگ و سعیدآباد از توابع شهرستان بوئین‌زهراو... استقرار داشته و در ایام دهه فجر۹۷ به مردم محروم این منطقه خدمت‌رسانی کردند.

افتتاح دو انبار امدادی در حوالی تهران هم‌زمان با سالگرد زلزله ۵٫۲ ریشتری ملارد در ‌سال ۹۶
سیل سین هشتم نوروز ایرانی‌ها بود و با همه تلخی‌هایش فضایی را برای هم‌دلی و مهربانی بیشتر فراهم کرد. در تعطیلات رسمی نوروز ۹۸، اوضاع سیل در شهرهای گنبدکاووس و آق‌قلا بحرانی شد و سپس در استان‌های مازندران، لرستان، فارس، خوزستان و… نیز این سیل جاری شد و ۲۳ استان کشور را درگیر کرد. امدادگران هلال‌احمر در عملیات امدادرسانی در سیل مازندران، سیل استان گلستان و آبگرفتگی شدید در گنبد کاووس، آق‌قلا و  گمیشان، اسکان اضطراری مسافران و  هم‌وطنان در سیل ناگهانی دروازه قرآن شیراز، در مناطق تحت پوشش سیل و طغیان رودخانه‌ها در پلدختر، سیل و آبگرفتگی خوزستان و… به هموطنان خدمات‌رسانی کردند.

استارت‌آپ ویکند؛ برگزاری نخستین رویداد فناورانه در حوزه امداد‌ونجات و خدمات داوطلبانه
ایده‌‎یابی و ایجاد مشارکت اجتماعی با هدف تولید فناوری‌های امدادونجات، توسعه استارت‌آپ‌های فناورانه حوزه امداد‌ونجات، شناسایی استعدادهای دیجیتالی و هدایت آن به تولید محصولات امدادونجات، هدایت و حمایت از ایده‌ها و ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه فعالیت، شناسایی و جذب کارآفرینان بالقوه یا نوپای آینده، ایجاد بانکی از ایده‌های مرتبط با محورهای موضوعی رویداد و توسعه فضای کار تیمی، تعامل، همفکری و خلاقیت به منظور تولید محتوای امدادونجات در کشور از اهداف برگزاری نخستین رویداد فناورانه در حوزه امدادونجات و خدمات داوطلبانه جمعیت هلال‌احمر در اردیبهشت‌ماه ۹۸ بود.

فصلی نوین در توسعه خدمات ارتباطی هلال‌احمر
نشست همکاری‌های دوجانبه جمعیت هلال‌احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکشنبه، ۱۲ خرداد، با هدف توسعه ارتباطات و فناوری‌های نوین در حوزه امدادونجات و خدمات داوطلبانه و افتتاح پروژه‌های مشترک در سازمان امدادونجات تهران برگزار شد.

توسعه همکاری‌ها برای مواجهه با زلزله تهران و مذاکره با شهرداری تهران در این زمینه
در خردادماه جمعیت هلال‌احمر و شهرداری تهران در مورد همکاری‌های مشترک در زمینه افزایش آمادگی مردم شهر تهران برای مقابله با زلزله بحث‌ و گفت‌وگو کردند و مقرر شد تا همکاری‌هایی در قالب تفاهم‌نامه مشترک میان این دو نهاد شکل بگیرد. ارایه خدمات امدادی در مراسم سالگرد امام راحل (ره) نیز از دیگر خدمات هلالی‌ها در خردادماه بود.

عملیات امدادونجات تابستانه در پایگاه‌های هلال‌احمر
طرح امدادونجات تابستانه سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر هم در خردادماه آغاز شد و به مدت ۹۴ روز با استقرار پست‌های موقت امدادونجات علاوه بر استفاده از توان عملیاتی تمام پایگاه‌های ثابت و فعال هلال‌احمر در محورهای مواصلاتی استان برگزار شد. در این طرح ۱۰۶۲ آمبولانس، ۴۵۶ خودروی نجات، ۵۰ خودروی عملیاتی ویژه، ۱۲۱۸ خودروی عملیاتی، ۲۷ خودروی فرماندهی ارتباطات، ‌۱۲۲ موتورسیکلت، ۴۸۰ موتورسیکلت امدادی، ۳۴۳۹ ناوگان امدادی استفاده شد و این پایگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی در آمادگی کامل بودند.

گردهمایی سالانه جوانان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سولفورینو
حدود نیمی از داوطلبان عضو نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را جوانان تشکیل می‌دهند. تمرکز ویژه بر روی قشرجوان، سرمایه‌گذاری بسیار مهمی نه‌تنها برای امروز بلکه برای آینده است. امنیت و حفاظت از جوانان در شرایط آسیب‌پذیر باید با توجه به نیازهای سن و جنس خاص خود توأم باشد. اعضای جوان جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در نقش‌های متعدد به‌عنوان همکاران در تصدیق مهارت‌ها، نوآوران، سفرای بین فرهنگی و همکار به همکار تسهیلگر جمعیت‌ها هستند.

توسعه تعاملات و همکاری‌ها با روسیه و گرجستان
همکاری‌های مشترک در زمینه آموزش اعضا و داوطلبان، آموزش‌های امدادونجات، تقویت انبارهای آستاراخان و مسکو، راه‌اندازی مرکز مدیریت سوانح منطقه‌ای با گرجستان، ساخت مرکز توانبخشی، دارو و تجهیزات پزشکی و تقویت توریسم‌درمانی از دستاوردهای خردادماه ۹۸ بود.

تقدیر از هنرمندان متعهد کشور و همراه با هلال‌احمر در سیل فروردین ۹۸
باتقدیر از هنرمندان متعهد کشور و همراه با هلال‌احمر در سیل فروردین ۹۸ و با حضور دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انعقاد تفاهم‌نامه جامع همکاری برای استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع فرهنگی و هنری به منظور پیشگیری و کاهش اثرات حوادث با ایفای نقش گروه‌های مرجع در جریان سیل ۹۸ و همراهی با جمعیت در خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان، سرمایه اجتماعی هلال‌احمر دوچندان شد.
نشست هم‌اندیشی با اصحاب علوم اجتماعی، ارتباطات و جامعه‌شناسی کشور
در نشست هم‌اندیشی جمعیت هلال‌احمر با جمعی از استادان ارتباطات و جامعه‌شناسی کشور؛ ضرورت ارتقای سرمایه اجتماعی هلال‌احمر و رسیدن به نقطه ایده‌آل در این زمینه، افزایش تاب‌آوری، آموزش‌های همگانی و تدوین استراتژی‌های رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ادامه اجرای طرح نذر آب در استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و در روستاهای شهرستان نهبندان و کمک به تأمین آب شرب سالم و امدادرسانی در حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مانند بخش‌هایی از جنگل‌ها و مراتع طبیعی در کوهمره استان فارس و ارسباران در آذربایجان‌شرقی از دیگر فعالیت‌های هلال‌احمری در تابستان بود.

پایان عملیات حج و آمادگی برای اجرای طرح بهداشت و درمان و امداد در اربعین
در عملیات خدمات‌رسانی در حج تمتع ۹۸، ۱۱مرکز پزشکی هلال‌احمر به زائران حج خدمات‌رسانی کردند.

اعلام آمادگی برای کمک به هلال‌احمر پاکستان و صلیب‌سرخ هند برای امدادرسانی به مسلمانان کشمیر
جمعیت هلال‌احمر در دو نامه جداگانه به روسای جمعیت‌های ملی هند و پاکستان، با توجه به تحولات اخیر کشمیر، برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان آسیب‌دیده در این منطقه اعلام آمادگی کرد.

اجرای پویش «یک=دیگر» هم‌زمان با شروع‌سال تحصیلی
پویش ملی «یک = دیگری»؛ باهدف ترویج روحیه انسان‌دوستی در راستای جمع‌آوری آثار دانش‌آموزان ایرانی برگرفته از شعر «بنی آدم اعضای یک پیکرند» از ابتدای‌سال تحصیلی ۹۸ تا پایان آبان‌سال جاری اجرا شد.

شرکت در چهلمین نشست هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی
چهلمین نشست هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نهم تا یازدهم مهرماه ۹۸، در ژنو برگزار شد و جمعیت هلال‌احمر کشورمان به‌عنوان یکی از اعضای هیأت حاکمه در این نشست شرکت کرد.

دیدار با هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران
نحوه استفاده از مجوز اوفک OFAC برای انتقال کمک‌های بین‌المللی کشورها به سیل‌زدگان، ایجاد مکانیزم ثبت و مستندسازی آثار سوء تحریم‌ها بر مردم به منظور ارایه به شورای‌عالی حقوق بشر سازمان ملل و ارسال دایم گزارش‌های آثار سوء تحریم‌ها به دبیرخانه سازمان ملل متحد از محورهای مهم مذاکره جمعیت هلال‌احمر با هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران بود.

آغاز اربعین و اجرای طرح امداد و بهداشت و درمان اربعین
توان و امکانات هلال‌احمر در اربعین امسال، با توجه به افزایش چهار برابری زائران، افزایش ۴۰‌درصدی یافت و حداقل ۱۲۰تن دارو و تجهیزات پزشکی ویژه ایام اربعین به وسیله ۱۶ تا ۱۸تریلی ابتدای ماه صفر به عراق ارسال شد.

 اجرای طرح بازپیوند خانواده در ایام اربعین در کشور عراق
هم‌زمان با اجرای طرح امدادونجات و بهداشت و درمان در اربعین امسال، برای نخستین بار طرح باز پیوند خانواده اجرایی شد و نیروهای این جمعیت ۶۰۰نفر از زائران ایرانی گمشده در عراق را از مرز مهران به ایران بازگرداندند. این طرح را داوطلبان جمعیت هلال‌احمر اجرا کردند و زائران سالمند، کودکان و به‌طورکلی افراد ناتوانی که به هر دلیلی ازجمله مفقود شدن مدارک، مشکلات مالی در سفر و … از آشنایان یا کاروان خود جدا شده بودند و توانایی یافتن آنها را نداشتند، به کشور بازگرداندند.
در این طرح، زائران گمشده و مهجور با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، جمعیت خیریه امام رضایی‌ها و معاونت داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان، به شهرها و خانواده‌های خود رسیدند.

امدادرسانی در زلزله میانه و زلزله 9/5 ریشتری سراب
ساعت ۲ و ۱۷دقیقه بامداد جمعه (هفدهم آبان ماه) زمین لرزه‌ای به بزرگی 9/5 در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند. جمعیت هلال‌احمر از ابتدای وقوع زلزله با به‌کارگیری تیم‌های عملیاتی و تیم حمایت روانی به زلزله‌زدگان، خدمات‌رسانی کرد.

امدادرسانی در زلزله 4/5 ریشتری هرمزگان
در آذرماه ۹۸، به دلیل وقوع زلزله‌های پیاپی و احساس نگرانی اهالی استان هرمزگان از زمین‌لرزه، جمعیت هلال‌احمر اقدام به اسکان اضطراری در رودبار بستک کرد. همچنین برای برپایی اسکان اضطراری در دشت جیحون، محموله چادر ارسال و توزیع شد.

دی‌ماه پرحادثه
دی‌ماه ۹۸ حوادث تلخ زیادی در کشور رخ داد و امدادگران هلال‌احمر با امدادرسانی در حوادث سیل سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی و کرمان، سیل و آبگرفتگی ۲۸ استان، در برف و کولاک محورهای برف‌گیر کشور، امدادرسانی در حادثه وقوع بهمن در توچال و امدادرسانی در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین امدادرسانی در مراسم شهادت حاج قاسم سلیمانی، حضوری فعال داشتند. علاوه بر این، برگزاری اختتامیه جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز نیز در این ماه برگزار شد.


تعداد بازدید :  191