شماره ۱۹۰۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
حاشیه‌نگاری خبرنگار «شهروند» از دربی جذاب استقلال و پرسپولیس
سکوهایی که خالی ماند ژستی که دردسرساز شد

[شهروند]‌ همه دیدند دربی 92 که فوتبالی جذاب و پرگل از آب درآمد،‌ با نتیجه مساوی 2 بر 2 دو رقیب سنتی پایتخت به پایان رسید. منتهی برگزاری این مسابقه با تمام حساسیت‌هایش‌ چند موضوع حاشیه‌‌ای  و جنجال بسیار مهم داشت که مردم از قاب تلویزیون آن را مشاهده نکردند. اتفاقاتی که بدون تردید نیاز به بررسی و رسیدگی جدی دارد تا دوباره تکرار نشود.

سکوهای خالی و تعدد افراد غیرمرتبط
سکوهای خالی در طبقه دوم ورزشگاه آزادی در جایگاه تماشاگران استقلال و پرسپولیس‌ باز هم از نقاط تاریک دربی پایتخت بود. انتقاد تمام تماشاگران و عوامل دو باشگاه این است که وقتی به اندازه 5 تا 6 جایگاه صندلی خالی در استادیوم وجود داشت،‌ چرا بلیت‌فروشی کامل انجام نشد، آن‌هم در شرایطی که تمام مردم نسبت به سیستم بلیت‌فروشی انتقادی شدید داشتند. باشگاه پرسپولیس و استقلال هم قول پیگیری این مشکل و ارایه گزارش به هوادارها را دادند، اما حالا که بازی تمام شده،‌ هیچ شفاف‌سازی درباره علت مشکلات مربوط به بلیت‌فروشی انجام نشده است. دربی معمولا در بالاترین سطح امنیتی در ایران برگزار می‌شود و شمار نیروهای اجرایی و انتظامی نسبت به مسابقات دیگر  بیشتر است، پس طبیعتا نظم باید در بالاترین سطح خود باشد که متاسفانه شاهد این موضوع نبودیم. افراد بسیار زیادی به علت مشکل بلیت‌فروشی در استادیوم تجمع کردند و بدون بلیت وارد سکوها شدند. بعد از پایان بازی تعداد قابل توجهی از تماشاگران توانستند به منطقه رفت‌وآمد تیم‌ها بیایند تا بتوانند با بازیکنان پرسپولیس و استقلال عکس سلفی بگیرند و حضور آنها بدون داشتن ‌آی‌دی کارت در آن مناطق ممنوعه با جنجال و اتفاقات حیرت‌انگیزی روبه‌رو شد. این درحالی است که در مسابقات آسیایی و بین‌المللی همواره تیم‌های ایرانی به علت حضور افراد غیرمرتبط و بی‌نظمی با جرایم سنگین فیفا و  AFCروبه‌رو می‌شوند.

میکسدزون جدید داد همه را درآورد
زمانی که پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت،‌ مسئولان وزارت ورزش بودجه میلیاردی قابل توجهی را برای بازسازی استادیوم آزادی هزینه کردند. یکی از اقدامات بسیار مهم آن فینال درست‌کردن یک منطقه میکسدزون جدید در تونل استادیوم آزادی بود. پیش از این تمام مصاحبه‌های بازیکنان تیم‌های مختلف در راهروی منتهی به تونل استادیوم مقابل رختکن‌ها انجام می‌شد، منتهی میکسدزون جدید به علت فضای بسیار کوچک‌، حفاظ‌های شیشه‌ای، سروصدا و شلوغی بیش‌ازحد محیط اصلا امکان مصاحبه را نداشت و ندارد. با وجود این، برای دربی هم مسئولان تصمیم گرفتند مصاحبه‌ها در این منطقه تازه‌تأسیس که خرابی‌های زیادی هم دارد، برگزار شود که این مسأله با اعتراض بسیار زیاد خبرنگاران روبه‌رو شد.

شادی گل پرحاشیه علیپور
علی علیپور منفور‌ترین بازیکن پرسپولیس برای دربی شماره 92 بود. او بعد از گل اولی که به استقلال زد،‌ وقتی خوشحالی گلش با بازیکنان به پایان رسید، به سمت دوربین عکاسان رفت و با ژست شیخ دیاباته به خوشحالی پرداخت. از آنجا که عکاسان درست مقابل جایگاه استقلال نشسته بودند‌، تماشاگران این تیم به‌شدت علیه علیپور موضع گرفتند و تا پایان مسابقه به شدید‌ترین شکل ممکن به فحاشی او پرداختند. حتی در پایان نیمه دوم علیپور به سمت هواداران عصبانی استقلال آمد و با تعظیم‌کردن از آنها عذرخواهی کرد، اما واکنش همان‌ شعارهای تند قبلی بود.

شعارهای هتاکانه همیشگی
تماشاگران پرسپولیس و استقلال تا قبل از ورود به استادیوم همه در کنار هم از گیت‌های بلیت‌فروشی عبور می‌کردند و هیچ گزارشی درباره درگیری آنها در محوطه بیرونی استادیوم مخابره‌نشد. با این حال، مستقرشدن در صندلی‌ها و تقسیم‌شدن در جایگاه‌های اختصاصی قرمز و آبی عملا استادیوم را به منطقه جنگی بین آنها تبدیل می‌‌کند. از ساعت‌ها قبل از شروع مسابقه تا دقایقی بعد از پایان بازی تماشاگران با شعارهای تند مختلف از خجالت هم درآمدند و مدام به طرف دیگری فحش می‌دادند. البته از آنجا که خود بازی جنجال و درگیری زیادی نداشت،‌ بین تماشاگران هم شاهد درگیری فیزیکی و پرتاب سنگ و اشیا نبودیم و حاشیه‌های دربی بیشتر در همین شعارهای هتاکانه خلاصه شد.

ماجرای کتک‌خوردن دو بازیکن استقلال
 بدون هیچ تردیدی مهم‌ترین حاشیه دربی به داستان کتک‌خوردن دو بازیکن استقلال از نیروی انتظامی و اعتراض تندی که در پایان مسابقه داشتند، ختم می‌شود. این دو بازیکن مصدوم در بین دو نیمه وقتی قصد ورود به رختکن تیم‌شان را داشتند، با نیروهای انتظامی درگیر شدند و بعد از دعوا 30 دقیقه را در بازداشت به سر بردند. مصاحبه تند بازیکنان استقلال در واکنش به این اتفاقات بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت. البته درخواست‌های زیادی از آنها شد که مصاحبه‌نکنند، اما زیر بار نرفتند و به تندترین شکل اتفاقات را بیان کردند.  درباره جزئیات درگیری هم سیاوش یزدانی این‌گونه اتفاقاتی را که رخ داد، تعریف کرد: «بین دو نیمه می‌خواستیم به رختکن برویم که سرم به سر دادستان خورد. او به من گفت هُل‌نده و من از دادستان عذرخواهی کردم. یک فرمانده میدانی که صحنه را دید، گفت اینجا چه کار داری. من گفتم بازیکن استقلالم که او حرفی به من زد! من و غلامی گفتیم درست حرف‌بزن که با هم درگیر شدیم و از پله‌ها ما را هل داد پایین. حدود 30 یا 40 مأمور بالای سر ما آمدند و با باتوم و مشت و لگد  ما را کتک‌زدند. اصلا مأمور پلیس حق کتک‌زدن شهروندان را ندارد. ما را حتی به یک اتاق بردند و فیلمبرداری کردند و آنجا هم به من سیلی زدند.» پس از این قضیه هر دو بازیکن دو پست اینستاگرامی بسیار تند علیه پلیس منتشر کردند و وعده پیگیری این ماجرا را ضمن محکوم‌کردن کتک‌خوردن از پلیس، از طریق مراجع قضائی دادند. درنهایت پلیس تهران هم در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که درحال بررسی اتفاقات رخ داده است و نتیجه آن را به مردم گزارش خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود این جنجال به‌زودی با پادرمیانی حل شود.


تعداد بازدید :  257