شماره ۱۹۰۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
بررسی همه مواردی که باعث حضور اسکوچیچ روی نیمکت ایران شد
انتخاب پرحرف و حدیث سرمربی تیم‌ملی

[شهروند] دقیقا دوماه و دو روز بعد از رسمی‌شدن برکناری مارک ویلموتس از سرمربیگری تیم‌ملی، فدراسیون فوتبال به شکلی کاملا ناگهانی دراگان اسکوچیچ را به‌عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد؛ اتفاقی که واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را در پی داشت، اما بیش از همه اهالی فوتبال را به خاطر چرخش عجیب فدراسیون از موضع قبلی خود به تعجب وا داشت. دراگان 51ساله حالا وارث نیمکتی است که تا یک‌سال قبل کارلوس کی‌روش روی آن می‌نشست؛‌ همین نشان می‌دهد او کار دشواری پیش‌رو خواهد داشت.

چطور گزینه ایرانی تبدیل به خارجی شد؟
در دوماه اخیر و بعد از اینکه فدراسیون تصمیم به قطع همکاری با مارک ویلموتس گرفت؛ بارها وعده‌هایی از سوی مسئولان داده شد؛ چه در زمان تاج و چه بعد از استعفای او. ابتدا گزینه اصلی برانکو ایوانکوویچ بود که به دلیل تعلل مسئولان فدراسیون با عمان قرارداد بست. سپس فدراسیون اعلام کرد سرمربی جدید تیم‌ملی قطعا ایرانی است. همه به دنبال انتخاب یک گزینه از میان علی دایی و امیر قلعه‌نویی بودند که قلعه‌نویی به‌عنوان گزینه نهایی معرفی شد. بیش از یک هفته رایزنی با مسئولان باشگاه سپاهان برای صدور رضایت امیر فایده‌ای نداشت تا اینکه، این مربی روی صفحه اینستاگرامش از انصراف خود برای پذیرش هدایت تیم‌ملی خبر داد. با اینکه تصور بر این بود فدراسیون به سراغ گزینه‌های دیگر ایرانی همچون علی دایی یا وحید ‌هاشمیان می‌رود؛ به یک‌باره دراگان اسکوچیچ قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال امضا کرد. چرخش عجیب فدراسیون فوتبال بیش از همه مورد انتقاد کارشناسان فوتبال قرار گرفت؛‌ اینکه مکانیزم خاصی برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی وجود نداشت.

5میلیارد، دستمزد یک‌ساله اسکو؟
این‌طور که برخی از رسانه‌ها مدعی شدند ارزش قرارداد اسکوچیچ برای یک‌سال 5‌میلیارد خواهد بود؛ در واقع فدراسیون به علت مشکل در انتقال ارز این‌بار قرارداد خود را با سرمربی خارجی تیم‌ملی به صورت ریالی امضا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد اسکوچیچ نه‌تنها از مربیان قبلی همچون کی‌روش و ویلموتس خیلی ارزان‌تر خواهد بود؛ بلکه تقریبا این مربی کروات مثل همتایان ایرانی خود دستمزد خواهد گرفت. با تبدیل قرارداد 5میلیاردی اسکوچیچ به دلار، متوجه می‌شویم این قرارداد با ارزشی کمتر از 400‌هزار دلار به امضا رسیده است، جالب اینکه فدراسیون فوتبال حتی پرداخت مالیات اسکوچیچ را هم قبول نکرده است.

قرارداد 3 مرحله‌ای برای مرد کروات
فدراسیون فوتبال از تجربیات تلخ گذشته استفاده کرده و این‌بار قرارداد اسکوچیچ را به صورت سه‌ مرحله‌ای به امضا رسانده؛ به شکلی که اگر او در مرحله اول انتخابی نتیجه نگرفت، فدراسیون مجبور به پرداخت غرامت برای قطع همکاری با این مربی نشود. دراگان که در مرحله اول انتخابی ابتدا باید در نوروز 99 تیم‌ملی را مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج هدایت کند؛ سپس دو بازی حساس و سرنوشت‌ساز را برابر عراق و بحرین پیش‌رو خواهد داشت. اگر تیم‌ملی از این مرحله به سلامت عبور کند، فاز دوم قرارداد اسکو تا پایان مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی آغاز می‌شود و درصورت صعود به جام‌جهانی هم اسکوچیچ نه‌تنها در جام‌جهانی 2022 بلکه در جام‌ملت‌های آسیای 2023 نیز هدایت تیم‌ملی را برعهده دارد.

تیم‌ملی ایران، بزرگ‌ترین چالش زندگی دراگان
بدون شک سرمربیگری در تیم‌ملی ایران را می‌توان بزرگ‌ترین چالش زندگی دراگان اسکوچیچ دانست. این مرد 51ساله کروات از ‌سال 2005 مربیگری را در کشورش آغاز کرد و هدایت تیم ریکای کرواسی را برعهده گرفت. او بعد از یک تجربه دوساله در لیگ باشگاهی اسلوونی، به حاشیه خلیج‌فارس کوچ کرد و هدایت العربی کویت را قبول کرد. اسکوچیچ سپس یک دوره کوتاه هم در النصر عربستان بود و سپس به همان تیم اول خود یعنی ریکای کرواسی بازگشت. حدود هفت‌سال قبل دراگان برای اولین‌بار وارد ایران شد و هدایت ملوان انزلی را برعهده گرفت. نتایج قابل قبول او با قوی سپید انزلی و قرارگرفتن در رده ششم جدول نام اسکوچیچ را به‌عنوان یک مربی موفق بر سر زبان‌ها انداخت. او در چند‌سال اخیر هدایت تیم‌های دیگری همچون فولاد خوزستان، خونه‌به‌خونه بابل و نفت آبادان را برعهده داشت و همواره نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های حضور روی نیمکت سرخابی‌ها به گوش می‌رسید.

فدراسیون به آبادانی‌ها بدهکار شد؟
حفظ نفت آبادان در میان تیم‌های بالای جدولی درحالی‌ که بیشتر این تیم پرطرفدار در سابقه حضورش در لیگ‌‌برتر بین پایین جدولی‌ها حاضر بوده، باعث شد کارنامه اسکوچیچ مقبولیت بیشتری پیدا کند. از نیم‌فصل زمزمه‌های جدایی اسکو از نفت شنیده می‌شد، تا اینکه او چند روز قبل به شکل توافقی قراردادش را فسخ کرد. البته نفت آبادان به شرطی این قرارداد را فسخ کرد که درصورت رفتن اسکوچیچ به یکی دیگر از تیم‌های ایرانی، این مربی مجبور باشد 140‌هزار دلار پرداخت کند؛ حالا اینکه تیم‌ملی ایران هم شامل این بند می‌شود یا خیر، مشخص نیست. بعد از عقد قرارداد، این مربی با فدراسیون برخی اعتقاد داشتند اسکوچیچ به بهانه بیماری قلبی قراردادش را با نفت فسخ کرده، اما انتشار فایل صوتی نشست خبری بازی با پرسپولیس این موضوع را رد می‌کند.

حمایت گزینه‌های قبلی از اسکوچیچ
اعلام نام دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی با واکنش‌های متفاوتی از سوی جامعه فوتبال همراه بود. جالب‌تر از همه تبریک امیر قلعه‌نویی و حمایت او از سرمربیگری اسکوچیچ بود؛ درحالی‌ که تا یک روز قبل از این اتفاق قرار بود قلعه‌نویی سرمربی تیم‌ملی شود. جدا از این، برانکو ایوانکوویچ که گزینه اول جانشینی ویلموتس بود هم، از هموطن خود بابت سرمربیگری تیم‌ملی ایران حمایت و عنوان کرده تیم او توانایی رسیدن به جام‌جهانی را دارد. حتی سومین گزینه مربیگری تیم‌ملی یعنی یحیی گل‌محمدی نیز دراگان را حمایت کرد. بعد از دربی هم شاهد حمایت ملی‌پوشانی همچون علیرضا بیرانوند و وحید امیری از سرمربیگری اسکوچیچ بودیم؛ اگرچه نباید انتقاد برخی کارشناسان همچون علیرضا منصوریان و رضا شاهرودی را هم نادیده گرفت.

هاشمیان می‌ماند، معرفی 2 دستیار خارجی
دراگان اسکوچیچ بعد از قبول سرمربیگری تیم‌ملی ایران اعلام کرد مثل مارک ویلموتس می‌خواهد وحید ‌هاشمیان به‌عنوان دستیار ایرانی کنارش حضور داشته باشد؛ موضوعی که باید دید با چه واکنشی از سوی این مربی مواجه می‌شود. همچنین طبق ادعای یکی از رسانه‌های کروات «ملادن زگانیر» که سابقه کار در تیم زیر ۲۱‌سال کرواسی را دارد، در کنار «تونی اوسنیک» که در تیم‌ملی اسلوونی کار کرده است، دستیاران جدید اسکوچیچ در تیم‌ملی ایران خواهند بود.


تعداد بازدید :  256