شماره ۱۹۰۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
اسکوچیچ، مبصر کلاس «شیر یا خط»‌بازها

جلال چراغپور کارشناس فوتبال

اتفاق تلخ این است که ما عادت کرده‌ایم تصمیمات بدون کارشناسی عده‌ای که نام خودشان را در فوتبال مدیر گذاشته‌اند، تحلیل کنیم. اینکه عده‌ای در اتاق دربسته بنشینند و هرطور دل‌شان می‌خواهد و بدون کمترین کارشناسی و فکر عمیق و بی‌آنکه در کلاس فوتبال‌شناسی شرکت کرده باشند، آدمی را انتخاب کنند و ما به‌عنوان نه کارشناس که انسانی علاقه‌مند به فوتبال دنبال دلیل آن بگردیم، موضوعی تکراری و البته نادرست است.
اینکه از دو ماه قبل بگویند می‌خواهیم مربی ایرانی انتخاب کنیم و با ایرانی‌ها صحبت کردند، اما ناگهان یک مربی خارجی را همین‌طور انتخاب می‌کنند، کار بدی است. احتمالا اگر اسکوچیچ هم به دلیلی نمی‌توانست بیاید، دنبال مربی دیگری از داخل لیگ برتر می‌رفتند. هیچ‌کس هم قبول نمی‌کرد، شاید بگوویچ را که 20‌سال است در ایران حضور دارد، انتخاب می‌کردند. حرف اصلی این است که پشت این تصمیم هیچ تحلیلی نیست. به عبارت بهتر اصلا مسأله فنی در نظر گرفته نشده است.
انتخاب سرمربی تیم‌ملی به این شکل به ما القا می‌کند که افراد تصمیم‌گیر در فدراسیون فوتبال پیش خودشان به این فکر کردند که تیم‌ملی باید دو بازی آسان با هنگ‌کنگ و کامبوج انجام دهد و هرکسی سرمربی تیم‌ملی باشد، ایران برنده می‌شود. به این فکر افتادند که فقط یک مبصر انتخاب کنند تا تیم را جمع‌وجور کند و به دیدار این دو حریف آسان بفرستد. بعد هم حتما گفته‌اند بازی اصلی‌مان با بحرین و عراق است که یا می‌بازیم یا برنده می‌شویم. اگر باختیم که هیچ از جام‌جهانی هم حذف می‌شویم و اگر بردیم دوباره می‌نشینیم و درباره آینده تصمیم
می‌گیریم.
به نظرم می‌آید استراتژی در نظر گرفته شده برای تیم‌ملی فوتبال همان استراتژی‌ است که «شیر یا خط»بازها به کار می‌برند؛ یا رومی روم یا زنگی زنگ. وقتی شما بعد از آنکه مربیان ایرانی قبول‌نکردند سرمربی تیم‌ملی شوند، ناگهان یک مربی درجه چند از فوتبال کرواسی را انتخاب می‌کنید، مشخص است هیچ تحلیلی پشت آن نیست.
یک مربی از کشوری در بلوک شرق که دیگر در فوتبال جهان هم حرفی برای گفتن ندارد. آیا شما اکنون از فوتبال رومانی، لهستان یا بلغارستان که در گذشته بسیار قدرتمند بودند، چیزی می‌دانید؟ پس عملا فدراسیون دنبال سرپرستی بوده که فقط نامش بالای سر تیم‌ملی باشد.
حتی اگر این فرد از نظر فنی نمره 20 هم بگیرد، به علت سوابقش در تیم‌ملی یک مشکل اساسی خواهد داشت؛ وقتی نام‌هایی مثل آزمون، جهانبخش، طارمی و... به اردو بیایند و در کنار اسکوچیچ قرار بگیرند، ناخودآگاه از نظر کاریزما و وزن در تیم‌ملی کوچک می‌شود. او حتی هندوانه در بسته هم نیست و با شرایطی که هست فکر می‌کنم باید قید صعود به جام‌جهانی 2022 را بزنیم.

 


تعداد بازدید :  341