شماره ۱۹۰۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
امروز مهلت ثبت‌نام از کاندیداها تمام می‌شود و مدعیان همه چیز را به دقیقه 90 موکول کرده‌اند
معادلات پیچیده برای ریاست فوتبال

[شهروند] ساعت 16 بعدازظهر امروز(یکشنبه) مهلت رسمی ثبت‌نام از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال به پایان خواهد رسید. اتفاق عجیب اما اینجا بود که تمام نام‌هایی که در هفته‌های اخیر از آنها به‌عنوان گزینه‌های ریاست نام برده شده بود، ثبت‌نام خود را به روز آخر موکول کرده‌اند و بعد از مشخص‌شدن نتایج لابی‌های انتخاباتی امروز افراد به فدراسیون برای ثبت‌نام مراجعه خواهند کرد. اما آخرین وضع انتخاب رئیس جدید فوتبال ایران به چه شکل است و نامزدها چه شرایطی دارند؟

قریب، گزینه وزارت ورزش است؟
پروژه حضور محمدحسین قریب در انتخابات فدراسیون فوتبال از چندماه قبل کلید خورد. اخبار منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌‌دهد که قریب گزینه مورد حمایت وزارت ورزش برای ریاست بر فدراسیون فوتبال است. مدیرعامل سابق استقلال که از ‌سال 85 تا به امروز دیگر هیچ مسئولیتی در فوتبال نداشته، یک‌بار هم هشت‌سال قبل برای شرکت در انتخابات فدراسیون ثبت‌نام کرد و رقابت را در انتخابات ‌سال 1390 به علی کفاشیان باخت. حالا بعد از هشت‌سال او دوباره قریب در سکوت مطلق خبری تیم مدیریتی خود را برای نواب رئیس انتخاب کرده و تمام برنامه‌های خود را با معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش هم هماهنگ می‌کند تا با قدرت وارد انتخابات شود و سبد رأی خوبی هم داشته باشد.

عزیزی‌خادم انصراف داد
شهاب عزیزی‌خادم چهار‌سال قبل هم در انتخابات ریاست فدراسیون ثبت‌نام کرد و با اینکه بخش قابل توجهی از اعضای مجمع حامی او بودند‌، به خاطر اختلافاتی که با شخص وزیر ورزش پیدا کرد، جلوی حضورش در انتخابات گرفته شد. برای  این دوره از انتخابات فدراسیون اما خیلی‌ها بر این باور بودند که او با توجه به ارتباط بسیار خوبی که با مجمع دارد و خودش هم به تازگی عضو هیأت‌مدیره باشگاه سایپا شده و عضو مجمع به حساب می‌آید،‌ برای انتخابات ریاست ثبت‌نام کند. منتهی عزیزی‌خادم وقتی دید وزارت ورزش درحال حمایت همه‌جانبه از محمدحسین قریب است، ترجیح داد قید حضور در انتخابات ریاست را بزند و حتی به دعوت معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش رأی برگزاری نشست خصوصی پاسخ منفی داد. او رسما اعلام کرده وقتی نظر وزارت ورزش روی گزینه‌های دیگر است، هر مدیری که وارد پروسه انتخابات شود و مورد حمایت وزارت ورزش نباشد، فوتبال به خاطر همین مسأله آسیب خواهد دید و مدیریت در مسیر پرحاشیه‌ایی انجام خواهد شد. به همین ترتیب دیروز هم با انتشار بیانیه‌ای رسمی از شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون انصراف داد. البته هنوز هم خیلی‌ها بر این باور هستند هر گزینه‌ای که عزیزی‌خادم از او در انتخابات حمایت کند، شانس زیادی را برای پیروزی در انتخابات دارد و در 24ساعت گذشته هم تماس‌های بسیار زیادی با او و همکارانش برای تشکیل یک ائتلاف انجام شده است.

نبی، مورد حمایت مدیران کنونی؟
مهدی محمدنبی سال‌ها دبیرکل فدراسیون بود و به جرأت می‌توان نوشت که آرزوی رسیدن به صندلی ریاست فوتبال ایران را مدت‌هاست که در سر دارد. او نه‌تنها مورد حمایت وزارت ورزش است بلکه با اعضای مجمع و مدیران کنونی فدراسیون هم ارتباطاتی در این مدت برقرار کرده است. به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که نبی با چند جریان انتخاباتی برای پیروزی ائتلاف داشته باشد؛ یعنی نام او را هم به‌عنوان رئیس در انتخابات مشاهده خواهیم کرد و هم نایب‌رئیس یک نامزد دیگر. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده البته نبی تا لحظات آخر ممکن است برای شرکت در انتخابات ریاست مردد باشد و تنها درشرایطی در انتخابات باقی می‌ماند که شانس پیروزی‌اش را حتمی بداند. به این ترتیب اگر دیدید او هم به یکباره قید ریاست را زد، تعجب نکنید. نبی امروز تصمیم نهایی را برای شرکت در انتخابات ریاست خواهد گرفت. البته بدش هم نمی‌آید که اگر رئیس نشد، با کسی که بیشترین شانس را برای ریاست فدراسیون دارد، لابی کند تا دوباره به صندلی دبیرکلی برسد.

آجرلو، چراغ خاموش تا ریاست؟
مصطفی آجرلو هم با چراغ خاموش عزم خود را جزم کرده که وارد انتخابات شود. او که چهار‌سال قبل از مهدی تاج در رقابت برای ریاست شکست خورد،‌ دوباره تصمیم گرفته شانس خود را برای تبدیل‌شدن به نفر اول مدیریتی فوتبال ایران امتحان کند. او در روزهای گذشته هم با چند جریان انتخاباتی جلساتی برگزار کرده تا حمایت آنها را برای پیروزی و بالابردن شانس خود به دست بیاورد. اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا او هم امروز با حضور در فدراسیون ثبت‌نام خود را برای حوزه ریاست انجام خواهد داد.
نقش ویژه جایگزین مهدی تاج
حیدر بهاروند، سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال نیز بدون هیچ تردیدی بیشترین نقش را در معادلات انتخاباتی این دوره دارد. او خودش تمایل زیادی برای ثبت‌نام برای ریاست دارد و هنوز تصمیم جدی برای ثبت‌نام‌کردن یا نکردن به خاطر بحث بازنشستگی نگرفته است. به‌ هرحال طبق قانون به او اعلام کرده‌اند اگر برای انتخابات ریاست ثبت‌نام کند، احراز صلاحیت به خاطر بازنشسته‌بودن نخواهد شد و به همین ترتیب بهاروند هم قطعا یک یا دو گزینه حمایتی در انتخابات خواهد داشت و نام او را در فهرست نواب رئیس پیشنهادی حداقل دو نامزد انتخاباتی خواهیم دید.

سایر نامزدهای احتمالی
در هفته‌های گذشته همچنین شایعاتی درباره حضور علیرضا اسدی، دبیرکل سابق فدراسیون در انتخابات شنیده شد. همچنین شایعات غیررسمی حکایت از این مسأله دارد که احتمال دارد حبیب کاشانی با حمایت مهدی تاج و محمود اسلامیان برای ریاست فدراسیون ثبت‌نام کند و اگر این موضوع به حقیقت تبدیل شود، آن‌وقت بازی انتخابات حسابی پیچیده خواهد شد.  از عباس صوفی به عنوان یکی دیگر از نامزدهای احتمالی ریاست نامبرده شده است همچنین ممکن است امروز 2 گزینه دیگر که در هفته‌های اخیر هیچ گمانه زنی‌درباره حضورشان مطرح نبود، در انتخابات ثبت‌نام کنند. منتهی نکته قابل تأمل اینجاست که سطح لابی و رقابت انتخاباتی به قدری بالاست که تا زمان اعلام فهرست نهایی نفرات ثبت‌‌نام کرده برای ریاست و بررسی مدارک آنها‌ و مشخص‌شدن نتیجه احراز صلاحیت‌ها از سوی نهادهای نظارتی باید صبر کرد و دید چه پیش خواهد آمد، ولی از بین نفراتی که در این گزارش به نام آنها اشاره شد، قطعا یک‌نفر رئیس بعدی فوتبال ایران خواهد بود.


تعداد بازدید :  237