شماره ۱۹۰۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
بررسی شرایط استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان در آستانه حضور در لیگ قهرمانان
رویاهای فرامرزی نمایندگان ایران

 [شهروند] لیگ قهرمانان آسیا امسال برای نمایندگان فوتبال ایران حال‌وهوای دیگری دارد. با توجه به مشکلاتی که نزدیک بود به انصراف 4 تیم ایرانی از آسیا منجر شود، انگیزه‌ها به اوج رسیده و مهم‌تر از همه اینکه 4 مربی ایرانی روی نیمکت 4 تیم آسیایی حضور خواهند داشت. از فردا هواداران فوتبال ایران، چه آبی، چه قرمز و چه زرد همه یکرنگ و یکدل می‌شوند تا پرچم فوتبال ایران در قاره کهن بالا برود. همچنان امیدواریم انتظار طولانی‌مدت برای قهرمانی یک تیم ایرانی در آسیا به پایان برسد؛ اتفاقی که 4‌میلیون دلار جایزه مالی هم برای تیم قهرمان به ارمغان می‌آورد.

استقلال؛‌ تداوم توفان استقلال در آسیا؟
استقلال که بعد از شکست‌دادن الکویت و الریان قطر با بردهایی پرگل و غیرمنتظره توانست خودش را به دور گروهی لیگ قهرمانان برساند، حالا با تیم‌های الشرطه عراق، الاهلی عربستان و الوحده امارات هم‌گروه است. تیم فرهاد مجیدی که این روزها در خط حمله کاملا خطرناک نشان می‌دهد، با ادامه روند پلی‌آف می‌تواند در دور گروهی هم در برابر رقبای نه چندان قدرتمند خود توفان به پا کند. آبی‌ها که با آسیب‌دیدگی برخی از بازیکنان تأثیرگذار خود مثل دیاباته و فرشید اسماعیلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، شاید با فشردگی بیشتر بازی‌ها و سفرهای متعدد با مشکلات بیشتری هم مواجه شود. الشرطه در رده دهم لیگ عراق قرار دارد، الاهلی در رده سوم لیگ عربستان و الوحده هم در رده سوم لیگ عربستان قرار دارد. با این شرایط پیش‌بینی می‌شود استقلال در گام اول راحت‌ترین بازی خود را پیش رو داشته باشد و سپس برابر رقبای عربستانی و اماراتی کمی شرایط دشوارتر می‌شود.  

شهرخودرو؛ استارت دشوار در آسیا
دیگر نماینده ایران که توانست در مرحله پلی‌آف موفق عمل کند و راهی مرحله گروهی شود، شهرخودرو است. این تیم مشهدی که بعد از جدایی یحیی گل‌محمدی فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه می‌کند، امیدوار است در اولین تجربه آسیایی خود بتواند در قامت یک شگفتی‌ساز ظاهر شود. مجتبی سرآسیایی و تیمش هم‌اکنون در رده پنجم لیگ برتر قرار دارند و در گروهی نسبتا دشوار قرار گرفتند؛ گروهی که تیم‌هایی همچون شباب الاهلی امارات، الهلال عربستان و پاختاکور ازبکستان در آن قرار دارند. حداقل از نظر اسم و رسم و سابقه، در این گروه شهرخودرو در رده آخر قرار دارد، اما تیم مشهدی با در اختیارداشتن بازیکنان باتجربه‌ای همچون مهدی رحمتی و محمدرضا خلعتبری که سابقه طولانی‌ای در لیگ قهرمانان دارند، امیدوار است بتواند یکی از 2 تیم صعود‌کننده باشد. البته شاید حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیز برای شهرخودرو افتخاری بزرگ باشد؛ چون کسی از این تیم در گروهی که الهلال عربستان به‌عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های آسیا حضور دارد، از شهرخودرو انتظار کسب امتیازات پرتعداد نخواهد داشت.

پرسپولیس؛ دنبال خاطرات خوش 2‌ سال قبل
پرسپولیس که بعد از فینالیست‌شدن در آسیا، ‌سال قبل نتوانست حتی از مرحله گروهی صعود کند، امسال با یحیی امیدوار است دوباره خاطرات خوش دوران برانکو را تکرار کند. سرخ‌ها که فعلا جایگاه خود را در صدر جدول لیگ برتر ایران مستحکم می‌بینند، از نیمکت پرباری هم برای حضور در لیگ قهرمانان برخوردار هستند. البته گروه پرسپولیس را نمی‌توان اصلا آسان دانست. الدحیل صدرنشین لیگ ستارگان قطر، التعاون تیم پنجم عربستان و الشارجه تیم چهارم امارات رقبای دور گروهی تیم گل‌محمدی هستند، اما پرسپولیس به‌عنوان قهرمان 3 دوره اخیر فوتبال ایران و نایب‌قهرمان آسیا در ‌سال 2018 قطعا ترسناک‌ترین تیم این گروه برای رقباست. بدون‌ شک اگر در دور رفت پرسپولیس بازی‌ها را به سلامت و بدون شکست سپری کند، سرخپوشان در دور برگشت با بهره‌گیری از هواداران خود در 2 بازی خانگی می‌توانند حتی به صدرنشینی هم فکر کنند. به نظر می‌رسد رویارویی با الدحیل در خانه حریف یکی از سخت‌ترین چالش‌های یحیی گل‌محمدی و تیمش در لیگ قهرمانان است.

سپاهان؛ تیم قلعه باز هم اوج می‌گیرد؟
با اینکه چند هفته‌ای است سپاهان در لیگ برتر نتایج دلخواه خود را نمی‌گیرد و از صدر جدول هم فاصله گرفته، اما هواداران این تیم نه‌تنها همچنان به قهرمانی در لیگ امیدوار هستند، بلکه در آسیا نیز با توجه به در اختیار داشتن بازیکنان باکیفیت و حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت به صعود از گروه D امید دارند. السد قطر با هدایت ژاوی هرناندز روی نیمکت خود یکی از مدعیان این فصل لیگ قهرمانان آسیاست و سپاهان هم کار دشواری برابر این تیم خواهد داشت. النصر عربستان که در رده دوم لیگ کشور ایستاده، دیگر رقیب زردپوشان اصفهانی است و درنهایت هم العین امارات که با روزهای اوج خود فاصله دارد، سومین حریف سپاهان است. امیر قلعه‌نویی که تا مرز جدایی از سپاهان و نشستن روی نیمکت تیم‌ملی پیش رفت، حالا با منتفی‌شدن این ماجرا، باید تمرکز خود را روی موفقیت سپاهان بگذارد و مثل استقلال و پرسپولیس در 3 جام برای موفقیت بجنگد.


تعداد بازدید :  214