شماره ۱۹۰۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
نجات چند بیمار با مرگ آیناز ‏

[شهروند] دختر نوزده‌ساله که در ماجرای گاز گرفتگی دچار مرگ مغزی شده بود به چند بیمار زندگی بخشید‎. دهم ‎بهمن ماه امسال ‏بود که آیناز نوزده ساله به دنبال گازگرفتگی در حمام  بی‌هوش شد. ماجرا به اورژانس اطلاع داده شد و با حضور تکنیسین‌های ‏اورژانس عملیات احیای آیناز آغاز شد. هرچند به هوش آمد اما با همه تلاش‌هایی که برای نجات جان آیناز انجام شد او دوباره از ‏هوش رفت و این بار دخترجوان سر از اتاق آی‌سی‌یو
در آورد‎.
زوبین عموی آیناز می‌گوید: «وقتی خبردار شدیم که آیناز را به اتاق آی‌سی‌یو منتقل کرده‌اند دست به دعا برداشتیم تا خدا دوباره او ‏را به ما بدهد. آیناز فرزند بزرگ برادرم است. برادرم دچار بیماری ام‌اس است اما آیناز همیشه به او انرژی می‌داد و محبتش ‏باعث می‌شد برادرم درد بیماری را فراموش کند‎. دل‌مان بیشتر از این موضوع می‌سوزد که آیناز هیچ بیماری نداشت و دختری سالم ‏و با نشاط بود. این احتمال وجود دارد که در هنگام حمام کردن دچار گازگرفتگی شده باشد اما هنوز اظهارنظر آتش‌نشانی در این ‏خصوص را نداریم. به هرحال هر ماجرایی بود، باعث شد که ما آیناز را برای همیشه از دست بدهیم‎‏. چند روزی از بستری شدن ‏دختر برادرم گذشت، همچنان امیدوار بودیم او دوباره به زندگی بازگردد اما فایده‌ای نداشت و سرانجام پزشکان اعلام کردند او دچار ‏مرگ مغزی شده و دیگر هیچ امیدی به بازگشتش به زندگی وجود ندارد‎. ‎با اعلام مرگ مغزی آیناز، تلاش‌برای گرفتن رضایت ‏اولیای دم آغاز شد تا اعضای بدن دختر جوان را به چند بیمار نیازمند اهدا کنند‎.»
زوبین، عموی آیناز گفت: «با ماجرای اهدای عضو آشنا بودیم اما هیچ وقت این ماجرا برای خانواده یا نزدیکان ما رخ نداده بود ‏و در این شرایط قرار نگرفته بودیم. دوست، فامیل و آشنا از ماجرای مرگ مغزی آیناز باخبر شده بودند و در همین زمان بود که ‏همسر دوستم یک روز به بیمارستان آمد و ماجرایی را برای برادرم تعریف کرد. او به برادرم گفت، همسر من‌سال گذشته به دلیل اینکه ‏کبدی برای پیوند زدن به او پیدا نشد جانش را از دست داد، به همین دلیل اگر شما رضایت بدهید اعضای بدن دخترتان به چند ‏بیمار نیازمند اهدا شود. هیچ‌کدام از این بیماران به سرنوشت همسرم دچار نمی‌شوند و فرصت تازه‌ای برای ادامه زندگی پیدا ‏خواهند کرد.» حرف‌های همسر دوستم باعث شد برادرم برگه رضایت‌نامه را امضا کند و به این ترتیب بود که آیناز به بیمارستان سینای تهران ‏منتقل شد تا اعضای بدن او به بیماران نیازمند اهدا شود‎.با اعلام رضایت اولیای دم، خانواده‌ آیناز با او خداحافظی کردند و دختر جوان به اتاق عمل منتقل شد تا اعضای بدنش اهدا شود‎.دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا دراین‌باره گفت: «پس از انتقال بیمار مرگ مغزی ‏به اتاق عمل، تیمی از متخصصان با تلاش چند ساعته موفق شدند کبد وکلیه‌ها و نسوج او را به بیماران نیازمند پیوند بزنند.»

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 0 موافق
خداوند ایشان را رحمت کند یکی از نزدیکان مارا که دختر جوانی بود نجات داد

تعداد بازدید :  357