شماره ۱۹۰۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
اخبار روز

‏۱۰۷‏‎ ‎نماینده دموکرات‌ آمریکا به‌شدت «معامله قرن» را محکوم کردند
نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی به رئیس‌جمهوری این کشور طرح «معامله قرن» را محکوم و تأکید کردند ‏این طرح خشونت و تضعیف ثبات در اردن را تجدید و دو پیمان صلح میان اسراییل و مصر و نیز معاهده میان این رژیم با اردن ‏را تهدید می‌کند‎. ‎به گزارش ایسنا، این نمایندگان در پیامی به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اظهارات مذکور را مطرح و ‏‏۱۰۷ نماینده دموکرات نیز آن را امضا کردند‎.نمایندگان دموکرات در پیام‌شان به شدت طرح «معامله قرن»ترامپ را محکوم کردند و هشدار دادند، دولت رژیم صهیونیستی ممکن ‏است از این طرح به‌عنوان مجوزی برای نقض قوانین بین‌المللی از طریق الحاق بخشی یا تمامی کرانه باختری استفاده کند‎. آنها ‏نسبت به تشویق الحاق یک‌جانبه و اشغال دایمی کرانه باختری و نیز دور کردن رهبری فلسطین از روند سیاسی هشدار داده و  اعلام ‏کردند، تلاش‌های ترامپ به جای حل اختلاف میان رژیم صهیونیستی و فلسطین آن را عمق بخشیده و تشدید خواهد کرد‎. ‎ در این پیام آمده است، اعضای کنگره می‌دانند که با ‏مجموعه‌ای از مناطق محاصره شده فلسطین، احاطه شده با شهرک‌ها و زیرساخت‌های این شهرک‌ها که همچنان تحت کنترل رژیم ‏صهیونیستی است، کشوری تشکیل نمی‌شود‎. دموکرات‌ها هشدار دادند، طرح ترامپ می‌تواند خشونت را در اراضی اشغالی و ‏فلسطینی و بی‌ثباتی را در اردن تجدید کرده و توافق‌های صلح میان رژیم صهیونیستی با مصر و اردن را به خطر بیندازد‎.


سازمان ملل: حدود ۲۷‌هزار تروریست خارجی در عراق و سوریه هستند
رئیس دفتر ضد تروریسم سازمان ملل اعلام کرد، حدود ۲۷‌هزار تروریست خارجی در سوریه و عراق حضور دارند‎. ولادیمیر ‏ورونکوف، رئیس دفتر ضد تروریسم سازمان ملل روز جمعه اظهار کرد: «باید به منظور مبارزه با شر داعش که به تلاش‌هایش ‏برای بازگشت و بازیابی توامندی‌هایش علیه تدابیر عملیات جهانی دشوار تقلا می‌کند، هوشیار و متحد باشیم.»‎ ‎این مقام سازمان ملل ‏تاکید کرد: «بازمانده‌های داعش در منطقه به دنبال پایبندی به استراتژی نفوذ در اماکن درگیری با سوءاستفاده از مشکلات محلی ‏هستند‎.» به گفته ورونکوف، انتظار می‌رود به دلیل تعداد بالای تروریست‌های خارجی که به عراق و سوریه منتقل شده‌اند تشکیل ‏خطر علیه چشم‌انداز نزدیک،‌ متوسط و دور ادامه یابد‎. او تصریح کرد: «تعداد این تروریست‌ها بین ۲۰ تا ۲۷‌هزار تن برآورد ‏می‌شود.‏»


عربستان درخواست پاکستان را درباره کشمیر نپذیرفت
عربستان با درخواست پاکستان برای بررسی مسأله کشمیر در نشست وزارتی سازمان همکاری اسلامی مخالفت کرد‎. روزنامه‎ ‎The Hinduنوشته بود، اسلام آباد یک پیروزی دیپلماتیک را از طریق واداشتن عربستان به برگزاری نشستی ویژه درباره کشمیر ‏در سازمان همکاری اسلامی محقق کرده اما در آن مقطع زمانی هیچ بیانیه‌ای از سوی سازمان همکاری اسلامی منتشر ‏نشد‎. روزنامه داون پاکستان اخیرا در گزارشی مغایر با این پیروزی نوشت، عربستان درخواست‌های عمران خان، نخست‌وزیر ‏این کشور را برای بررسی مسأله کشمیر نپذیرفته است‎. سازمان همکاری اسلامی امروز در جده با حضور مسئولان عالی‌رتبه ‏نشستی مقدماتی برای نشست وزرای خارجه این سازمان برگزار خواهد کرد‎. رجب طیب اردوغان، رئیس ‏جمهوری ترکیه درباره برخی از فشارهای ریاض بر اسلام‌آباد گفت: «عربستانی‌ها تهدید کردند سپرده‌های خود را از بانک مرکزی ‏پاکستان خارج و چهار‌میلیون کارگر پاکستانی ساکن این کشور را بیرون کرده و آنها را با کارگران بنگالی جایگزین ‏می‌کنند.» اردوغان افزود: «پاکستان که با بحران‌های اقتصادی بزرگی مواجه است، مجبور شد از حضور در این کنفرانس انصراف ‏بدهد‎.»روزنامه داون نوشت، عمران خان در گفت‌وگویی که در سفر  خود به مالزی در مرکز پژوهش‌ها داشت، نسبت به سکوت سازمان ‏همکاری اسلامی درباره مسأله کشمیر ابراز تأسف کرد و گفت:   «علت این است که ما صدایی نداریم و اختلاف‌نظر کاملی میان ما ‏وجود دارد، حتی نمی‌توانیم با هم در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره کشمیر حضور یابیم‎.»


تعداد بازدید :  226