شماره ۱۹۰۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
جشن تبرئه ترامپ دو مقام عالی‌رتبه را از کاخ سفید اخراج کرد

  [یاسمن طاهریان] خوشحال از تبرئه و مصمم در انتقام، دو مقام ارشد کاخ سفید را اخراج کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه، 48 ساعت بعد از تبرئه‌شدنش در مجلس سنای آمریکا، خیلی سریع دست به کار شد تا از مقامات عالی‌رتبه‌ای که در روند تحقیقات استیضاح در جایگاه شهود حاضر شده بودند، انتقام بگیرد. ترامپ دستور داد تا گوردون ساندلند و سرهنگ الکساندر ویندمن اخراج شوند. به گزارش نیویورک تایمز، ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و مالک یکی از هتل‌های زنجیره‌ای است که به مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری یک‌میلیون دلار کمک کرده بود. او روز جمعه از پست خود فراخوانده شد. در همان روز، سرهنگ الکساندر ویندمن، کارشناس امور اوکراین در کمیته امنیت ملی کاخ سفید را مأموران حراست کاخ سفید به بیرون هدایت کردند. همچنین روز جمعه، یوگنی ویندمن، یکی از وکلای ارشد کمیته امنیت ملی کاخ سفید، افسر ارتش و برادر الکساندر ویندمن نیز اخراج شد. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ از زمانی که از دو اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در عملکرد کنگره» در سنا تبرئه شده، کمپین انتقام‌جویانه‌ای را نسبت به آن دسته از افرادی که در مقابلش ایستادند، شروع کرده است. ترامپ از آن زمان تاکنون آنها را شیطان، فاسد و شیاد خوانده است. دیوید پرسمن، وکیل سرهنگ ویندمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ آمریکایی شک ندارد که چرا این مرد بیکار شده است، چرا کاخ‌سفید یک سرباز خدمت‌گزار کمتر دارد. سرهنگ ویندمن به خاطر گفتن حقیقت اخراج شد. شرافت و تعهد او به درستکاری صاحبان قدرت را ترساند.» پرسمن   تأکید کرد: «قوی‌ترین مرد جهان، تصمیم‌گرفت انتقام بگیرد.» گوردون ساندلند هم تأیید کرد بدون هیچ اعتراضی از شغل خود برکنار شده است. او چند ساعت بعد از برکناری ویندمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز به من گفتند که رئیس‌جمهوری مرا فورا از سمت سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا فراخوانده است. من از ترامپ بابت فرصتی که برای خدمت‌کردن به من داد، از پومپئو، وزیر امور خارجه برای حمایت‌های همیشگی‌اش و از تمام متخصصان استثنایی و ازخودگذشته در مأموریت آمریکا در اتحادیه اروپا قدردانی می‌کنم.»
گوردون ساندلند و الکساندر ویندمن از شاهدان کلیدی در دادگاه استیضاح ترامپ بودند که تلاش کردند به اوکراین فشار بیاورند تا تحقیقات درباره رقبای دموکرات ترامپ را اعلام کند. آنها شهادت دادند که از «دستورات رئیس‌جمهوری پیروی کردند» و «همه در جریان آن قرار داشتند». ویندمن که در زمان تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین در روزبیست‌وپنجم جولای حضور داشت، شهادت داد که «در شأن رئیس‌جمهوری نیست» که یک کشور خارجی را مجبور کند درباره رقیب سیاسی خود تحقیق کند.»
دونالد ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا ویندمن را اخراج‌می‌کند یا نه، گفت: «خب، من از او راضی نیستم.»
سرهنگ ویندمن با حضور در مجلس نمایندگان دست‌کم دو بار معطل نگه‌داشتن کمک نظامی به بهانه یک درخواست سیاسی را تذکر داده بود. ویندمن که به‌عنوان کارشناس وزارت دفاع آمریکا به کاخ سفید فرستاده شده بود قرار است به پست قبلی خود در پنتاگون بازگردد.
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد برادر سرهنگ ویندمن در این جریان قربانی شده است. یوگنی ویندمن، هیچ نقشی در تحقیقات استیضاح ترامپ نداشت. او فقط در ماه نوامبر در دادگاه حاضر شد و پشت سر برادرش نشست. به گفته پرسمن،‌ وکیل بیدمن «با وجود دو دهه خدمت به این کشور» هیچ دلیلی بابت اخراجش ارایه نشده است.  
گوردون ساندلند در جریان تحقیقات استیضاح دو بار در کنگره آمریکا در جایگاه شهود حضور پیدا کرد. ساندلند چندین بار گفت که ترامپ از فعالیت‌های رودی جولیانی، وکیل شخصی‌اش اطلاع داشته و با او درباره روش‌های ترغیب‌کردن رئیس‌جمهوری اوکراین برای اعلام تحقیقات فساد مالی درباره جو بایدن و پسرش صحبت کرده است.  
حالا که تحقیقات استیضاح تمام شده، دونالد ترامپ به فکر تغییرات بیشتری در کارکنان کاخ سفید است.  بعضی از مشاوران ترامپ  او را تشویق می‌کنند که راه خود را از رئیس دفترش، میک مولوینی جدا کند. آنها معتقدند مولینی در جریان فریزکردن کمک‌های نظامی به اوکراین مشارکت داشت و عملکردش منجر به استیضاح شده است. اما دونالد ترامپ پیش از سفر خود به کارولینای شمالی با رد احتمال برکناری مولینی گفت که با او رابطه فوق‌العاده‌ای دارد.


تعداد بازدید :  189