شماره ۱۹۰۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
نگاهی به دستاوردهای جمعیت هلال احمر در آستانه چهل و یکمین سالگردپیروزی انقلاب اسلامی
داوطلبانه در خدمت مردم
به واسطه پیگیری‌های مستمر داوطلبان هلال‌احمر سالانه حدود ۲‌هزار و 400 پروژه محرومیت‌زدا در قالب پروژه‌های معیشت‌محور و سلامت‌محور انجام می‌شود و این اقدام به واسطه بررسی‌های میدانی داوطلبان در مناطق محروم و کم‌برخوردار صورت می‌گیرد. داوطلبان با سرکشی به مناطق محروم و کم‌برخوردار و شناسایی افرادی که نیازمند کمک هستند، به کمک آنها می‌شتابند و نیازهای معیشتی آنها را در حد توان برطرف می‌کنند

[شهروند] چهل‌ویک‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، جمعیت
 هلال احمر در شاخه‌ها و حوزه‌های مختلف در طی این سال‌ها در کنار مردم و همراه‌شان بوده است. نهادی بشردوستانه که با کمک گرفتن از سازمان‌‎های مختلف درونش حوزه‌های مختلفی را پوشش داده است. یکی از اصلی‌ترین این حوزه‌ها داوطلبی است. سازمان داوطلبان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این نهاد است، سازمانی که مانند اسمش پایه کار را بر داوطلبی نهاده و همیشه به دنبال حضور داوطلبانه در کنار مردم در زمان بحران و غیربحران بوده است. داوطلبان هلال‌احمری جمعیتی 2‌میلیون نفری دارند و همین اصلی‌ترین پشتوانه این جمعیت است که در طی 60‌سال خدمت‌رسانی و به‌خصوص در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی از آن استفاده کرده است.

کار سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از کجا آغاز شد؟
سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران سال۱۳۳۸ هجری شمسی در راستای احیا و گسترش اصل خدمات داوطلبانه نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تشکیل شد. هدف از تشکیل این سازمان، جذب، سازماندهی و انسجام فعالیت‌ها و خدمات داوطلبانه و خیرخواهانه در زمان حوادث برای حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث و سوانح مختلف و در زمان عادی ارایه خدمت به نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر با بهره‌گیری از توان و مساعدت افراد و اقشار توانمند جامعه به‌عنوان حلقه واسط میان نیاز نیارمندان و توان توانمندان بود و در همین راستا بیشتر از 60‌سال است که همگام با دیگر بخش‌های جمعیت هلال‌احمر در کنار مردم ایران است.

فعالیت‌های داوطلبانه گسترده در هشت‌سال دفاع مقدس
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فعالیت‌های داوطلبانه رنگ‌وبوی تازه‌ای به خود گرفت و این فعالیت‌ها با قدرت و قوت بیشتری انجام شد. عمده فعالیت‌های داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در آن سال‌ها به دوران هشت‌سال دفاع مقدس بازمی‌گردد، فعالیت داوطلبان در آن زمان، حول محورهای خدماتی در منازل، مساجد و ... بود، برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی برای رزمندگانی که در جبهه‌های نبرد با نیروهای بعثی متجاوز مبارزه می‌کردند. داوطلبان در آن زمان به صورت گروه‌های مردمی داوطلب‌محور در منازل یا مساجد کمک‌ها را جمع‌آوری، ساماندهی، بسته‌بندی و برای رزمندگان ارسال می‌کردند و همین کمک‌های مردمی همراهی بزرگی بود تا غیورمردان ایران‌زمین هشت‌سال به صورت مداوم و بدون خستگی با دشمن متجاوز بجنگند و حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندهند.
 البته فعالیت‌های داوطلبانه تنها به جمع‌آوری کمک‌های مردمی خلاصه نمی‌شد، بلکه در دوران جنگ تحمیلی امدادگران بسیاری را جمعیت هلال‌احمر برای کمک به رزمندگان به جبهه اعزام و بیش از ۴۰۰ شهید امدادگر را تقدیم میهن اسلامی کرده است.

داوطلبان؛ حلقه اتصال نیاز نیازمندان به توان توانمندان
داوطلبان هلال‌احمر در اوایل دهه ۸۰ با شعار داوطلبان؛ حلقه اتصال نیاز نیازمندان به توان توانمندان فعالیت خود را در چهار رسته مهارت، حمایت، هدایت و مشارکت آغاز کردند، در رسته مهارت از افراد توانمند که می‌توان از مهارت آنها برای حل مشکلات مردم استفاده کرد، در رسته حمایت، داوطلبانی که از لحاظ مالی استطاعت دارند و می‌توانند در جهت حل مشکلات مالی مردم گام بردارند، در رسته هدایت، از قدرت تفکر و پیشنهادات داوطلبان در زمینه انجام فعالیت‌های داوطلبانه و در رسته مشارکت از مشارکت همه مردم در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها برای کمک به مردم استفاده می‌شود.
 اما فعالیت‌های داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تنها به داخل کشور و عرصه ملی خلاصه نمی‌شود، بلکه در عرصه‌های بین‌المللی نیز داوطلبان هلال‌احمر حرفی برای گفتن دارند؛ جمعیت هلال‌احمر به واسطه جایگاه بین‌المللی که دارد، در طول ۴۰‌سال کمک‌های بسیاری برای مردم آسیب‌دیده در کشورهای عراق، افغانستان، لبنان، یمن، سومالی و … ارسال کرده است.

2‌میلیون داوطلب هلال‌احمر ایران همیشه در کنار مردم
جمعیت هلال‌احمر حدود ۲‌میلیون داوطلب در سازمان‌های جوانان، داوطلبان و امدادونجات دارد. به‌زعم دبیرکل وقت فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، جمعیت هلال‌احمر ایران به اندازه تمامی کشورهای قاره آفریقا نیروی داوطلب دارد که علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های داوطلبانه هستند و این موضوع موجب متمایزشدن جمعیت هلال‌احمر ایران نسبت به جمعیت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ سایر کشورها شده است. سه داوطلب فعال جمعیت هلال‌احمر شاهمحمدی،‌ هادی قروی و دکتر نقوی موفق به کسب سه مدال فلورانس نایتینگل (عالی‌ترین نشان فعالیت‌های داوطلبانه) شده‌اند. در چندین دوره نیز داوطلبان هلال‌احمر ایران موفق به کسب جوایز بین‌المللی در قالب اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدا و بخش‌های داوطلبانه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر شده‌اند.

اجرای بیش از ۲‌هزار و ۴۰۰ پروژه محرومیت‌زدا در هر سال
به واسطه پیگیری‌های مستمر داوطلبان هلال‌احمر سالانه حدود  ۲‌هزار و 400 پروژه محرومیت‌زدا در قالب پروژه‌های معیشت‌محور و سلامت‌محور انجام می‌شود و این اقدام به واسطه بررسی‌های میدانی داوطلبان در مناطق محروم و کم‌برخوردار صورت می‌گیرد. داوطلبان با سرکشی به مناطق محروم و کم‌برخوردار و شناسایی افرادی که نیازمند کمک هستند، به کمک آنها می‌شتابند و نیازهای معیشتی آنها را در حد توان برطرف می‌کنند. در زمینه اجرای پروژه‌های سلامت‌محور نیز کاروان‌های سلامت متعددی در طول‌ سال با حضور  پزشکان فوق‌تخصص، متخصص، پیراپزشک، جراح، دندان‌پزشک و پرستار به مناطق محروم مراجعه  و بدون دریافت حتی یک ریال حق ویزیت یا دستمزد نسبت به درمان بیماران اقدام می‌کنند. همچنین هزینه دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران هم از طریق داوطلبان تأمین می‌شود و افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت از خدمات درمانی کاملا رایگان برخوردار می‌شوند.

۱۷۴‌هزار داوطلب ثابت برای اهدای زندگی
تا قبل از‌ سال ۱۳۶۴ تهیه خون سالم برای بیماران ازجمله وظایف جمعیت هلال‌احمر بود، اما پس از تشکیل سازمان انتقال خون در آن سال، این وظیفه از دوش جمعیت هلال‌احمر ایران ساقط شد. ‌سال ۱۳۸۰ سازمان انتقال خون با جمعیت هلال‌احمر برای اهدای خون داوطلبانه تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد و از آن زمان جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یکی از شرکای سازمان انتقال خون معرفی شد و به نوعی داوطلبان هلال‌احمر تامین‌کننده خون سالم شدند. به‌طور متوسط سالانه بیش از ۱۷۴‌هزار داوطلب ثابت به صورت دو تا سه نوبت در‌ سال اقدام به اهدای خون می‌کنند.

۴ روش نوین برای عضویت داوطلبانه در هلال احمر
عضوگیری سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در اوایل تشکیل این سازمان مبتنی بر عضویت در جمعیت هلال‌احمر و اهدای کمک‌های مردمی، وقف و هبه بود، اما درحال حاضر چهار روش برای عضوگیری جدید در نظر گرفته شده است که ازجمله آن می‌توان به به‌روزرسانی سایت سازمان داوطلبان برای عضویت اینترنتی در این سازمان، تولید چهار اپلیکیشن برای عضویت آسان‌تر در سازمان داوطلبان، فراخوان گروه‌ها و سازمان‌ها مثل نظام سلامت، نظام مهندسی، اصناف، اتحادیه‌ها و صاحبان حرف و مشاغل و به صورت فراخوان خاص و تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ها   اشاره کرد.

داوطلبان؛ تأثیرگذار در تصمیم‌های کلان هلال‌احمر
جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان نهادی عمومی و غیردولتی به صورت کاملا داوطلبانه اداره می‌شود و برای انتخاب افراد موثر تصمیم‌گیر در این نهاد مردمی هر چهار‌سال یک‌بار انتخاباتی سراسری برگزار می‌شود و درنهایت هشت نفر از نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر که حائز بیشترین رأی در کشور شده‌اند، به‌عنوان اعضای شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر انتخاب می‌شوند و به همراه چهار نفر از شخصیت‌های برجسته و صاحب‌نظر کشور، مطلع و مسلط به امور امدادی،‌ بهداشتی، ‌درمانی، امور جوانان و حقوق‌ بشردوستانه با معرفی رئیس‌جمهوری، رئیس جمعیت، دبیرکل، خزانه‌دار کل، یک نفر از مدیران ارشد اجرایی جمعیت به انتخاب رئیس جمعیت، بازرسان و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در تصمیم‌گیری‌های مهم این جمعیت نقش‌آفرینی می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  170