شماره ۱۹۰۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
گزیده اخبار

دلایل جهش بورس تهران
[فارس] رئیس سازمان بورس دلایل رشد شاخص بورس تهران را حمایت شرکت‌های حقوقی و نیز برگشت اعتماد فعالان حقیقی بازار دانست. شاپور محمدی درباره افزایش شاخص بورس گفت: «افزایش شاخص بورس دلایل متعددی دارد؛ ازجمله اینکه از محل تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه شرکت‌ها که باعث سودآوری آنها می‌شود و سهام آنها رشد می‌کند، از طرفی، معامله‌گران حقیقی به بورس آمدند که اگر بخواهیم سودآوری فقط در کوتاه‌مدت باشد، خود افراد حقیقی در هفته اول فروشنده سهام بودند، اما بعدا خریدار سهام شدند و این یعنی اینکه به سودآوری شرکت‌ها در بلندمدت توجه می‌کنند؛ روز اول طبیعی است که شاخص افت کند و فعالان حقیقی دچار هیجان شوند. در آن روز همه آمدند و فروشنده شدند، اما تلاش بر این بود که نهادهای سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ حقوقی در کنار سهامداران قرار گیرد و اگر آنها فروشنده بودند، حقوقی‌ها خریدار شدند.» محمدی اضافه کرد: «با سودآوری شرکت‌ها اطمینان به سرمایه‌گذاری در بازار شکل می‌گیرد و در همه بازارهای دنیا حضور سرمایه‌گذاران در بازار در بلندمدت با سودآوری همراه است.»


روزانه ۳۰۰‌هزار نفر شیر فله می‌خرند
[مهر] یک مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود سه‌هزار واحد صنفی اقدام به عرضه لبنیات فله درکشور می‌کنند، گفت: «سازمان‌های نظارتی برای تأمین سلامت جامعه باید در این حوزه کنترل دقیق‌تری داشته باشند.» حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی توزیع شیر فله در کشور را یکی از چالش‌های صنعت لبنیات عنوان کرد و افزود: «درحال حاضر شاهد این هستیم که حدود ۲‌هزار و ۵۰۰ تا ۳‌هزار واحد صنفی اقدام به عرضه شیر فله می‌کنند و طبق برآوردهایی که انجام شده، حدود ۳۰۰‌هزار نفر روزانه از این واحدها خرید می‌کنند. خواهش بنده از مسئولان این است که در این حوزه نظارت و کنترل بیشتری انجام شود؛ چراکه این واحدها شیرخام را بدون شناسنامه به مردم عرضه می‌کنند و این مسأله علاوه بر بحث سلامت جامعه در حوزه اقتصاد نیز، برای صنعت لبنیات چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.» مشاور انجمن صنایع لبنی کشور اضافه کرد: «این واحدها هزینه‌ای را برای شناسنامه‌دارکردن محصولات پرداخت نمی‌کنند و مستقیم شیر را از دامداری می‌آورند و به مصرف‌کننده ارایه می‌کنند. این درحالی است که صنعت لبنیات برای شناسنامه‌دارکردن روزانه ۱۰ تا ۱۲ آزمایش انجام می‌دهد که این اقدامات هزینه تمام‌شده را بالا می‌برد.»


امسال هیچ سیگار برگی وارد نشد
[ایسنا] درحالی ‌که گزارش‌ها از فروشگاه‌های مجازی حاکی از فروش سیگار برگ با قیمت‌ پنج تا ۷۰۰‌هزار تومان است،  رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد که در‌ سال ۱۳۹۸ هیچ مجوزی برای واردات سیگار برگ صادر نشده است. با این حال، با مراجعه فروشگاه‌هایی که نام لاکچری را یدک می‌کشند و عموما هم محل عرضه حضوری آنها در مناطق شمال و غرب تهران واقع هستند، برای خرید هر نخ سیگار برگ باید بین ۳۰۰ تا ۷۰۰‌هزار تومان هزینه کنید. البته این درشرایطی است که به دنبال سیگار برگ با روکش طلا نباشید. عطاالله معروفخانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در‌ سال‌جاری هیچ مجوزی برای واردات سیگار برگ صادر نشده، گفت: «بنابراین با توجه به اینکه تولید سیگار برگ هم درکشور انجام نمی‌شود، به نظر می‌رسد همه سیگارهای برگ موجود در بازار به صورت قاچاق به کشور وارد شده است.»


تعداد بازدید :  172