شماره ۱۹۰۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
نگاهی به دستاوردها و موفقیت‌های جمعیت هلال‌احمر در آستانه چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (بخش نهایی)
قدم‌های محکم امدادگران هلال‌احمری همراه با مردم
امروز جمعیت هلال‌احمر بیش از ۴۵۰۰ خودروی عملیاتی در سطح ایران و همچنین ۷۰۰ ست نجات سنگین، ۵۰۰۰ ست نجات سبک و ۲۴ فروند بالگرد امدادی دارد. این در حالی است که تعداد خودروهای عملیاتی جمعیت پیش از انقلاب، در بهترین شرایط تنها ۴۰۰ دستگاه و تعداد بالگردهای آن تنها ۲ فروند بوده است

[شهروند] بسیاری در ایران جمعیت هلال‌احمر را با امدادونجات می‌شناسند؛ با پایگاه‌های امدادونجاتی که هر چند کیلومتر در جاده‌ها احداث شده‌اند، با امدادگرانی که بعد از وقوع تصادف بلافاصله در محل حادثه حاضر می‌شوند یا با امدادگرانی که بعد از وقوع حوادثی مانند سیل، زلزله یا آتش‌سوزی برای امدادرسانی آماده‌اند. هر چند فعالیت‌های این سازمان مردم‌نهاد تنها به این بخش اختصاص ندارد، اما می‌توان گفت امدادونجات یکی از بازوهای اصلی فعالیت‌های آن است، بخشی که یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های آن را باید در پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای که بعد از انقلاب ایجاد شده است، دید. در گزارش زیر به فعالیت این سازمان در این سال‌ها نگاهی گذرا داشته‌ایم.

خدمت بیش از ۶۰‌هزار امدادگر و نجاتگر درجه‌بندی‌شده  به مردم
پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای بعد از انقلاب ایجاد شد؛ پیش از آن هیچ فعالیت منسجمی در این‌باره انجام نمی‌شد. البته وجود پایگاه‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کرد و برای همین به حضور نیروهای متخصص هم نیاز بود. همین ماجرا سرآغاز فعالیت تازه‌ای شد؛ جذب نیروهای مختلف. نیروهایی که پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به امدادگر تبدیل می‌شدند. از آن پس بود که امدادگران و نجاتگران به بازوان توانمند هلال‌احمر بدل شدند تا در موقعیت‌های مختلف و حساس یار و یاور هم‌میهنان‌شان شوند. بعد از انقلاب که پایگاه‌های امدادونجات ایجاد شد، به نیروهای متخصص و امدادگر هم نیاز بود. گر چه پیش از انقلاب هم نیروهای داوطلبی بودند که در حوزه‌های مختلف جمعیت فعالیت می‌کردند؛ اما پس از انقلاب این نیروها منسجم شده و با عنوان مشخص امدادگر و نجاتگر به صورت عملیاتی خدمت‌رسانی می‌کنند و حالا بیش از ۶۰‌هزار امدادگر و نجاتگر درجه‌بندی‌شده به فعالیت مشغولند؛ امدادگران و نجاتگران آموزش‌های تخصصی و ویژه‌ای می‌بینند تا به‌عنوان نیرویی متخصص شناخته شوند؛ مانند امدادگران و نجاتگرانی که درجه امدادی نجاتگر سه تا ایثار دارند. البته نباید این را فراموش کرد که جمعیت هلال‌احمر ایران تنها شامل امدادگران و نجاتگران و پرسنل متخصص در حوزه امدادونجات نیست. نیروهای واکنش سریع هم هستند که تعداد آنها در مرکز استان‌ها نزدیک به  500 نفر است؛ می‌شود گفت که هر استان یک تیم ۱۵ نفره دارد. نیروهای واکنش سریع هم دوره‌های آموزشی طی می‌کنند، در مرحله اول برای شعب بالای ۱۲۰ نفر دوره‌های آموزشی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی در بیش از ۱۱۰ شعبه هم تیم‌های واکنش سریع، شامل تیم‌های ۹ نفره شروع به فعالیت کنند.

تداوم آموزش
نجاتگران جمعیت هلال‌احمر نقش کلیدی و مهمی ایفا می‌کنند، نقشی که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. برای همین یکی از دغدغه‌های همیشگی جمعیت در مورد آنها آموزش یا به عبارت دقیق‌تر تداوم آموزش و بازآموزی است. بر همین اساس در فواصل زمانی معین دوره‌های آموزشی مختلفی برای آنها برگزار می‌شود تا  هنگام سوانح و حوادث حضور موثرتری داشته باشند؛ مانند دوره آموزش پیشرفته نجات در عمق و ارتفاع که همین چند وقت پیش برای نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در استان‌های اردبیل، قزوین، زنجان، کردستان، البرز، گیلان، آذربایجان‌شرقی و غربی در مرکز آموزشی و تخصصی چاف لنگرود برگزار شد، همچنین دوره آموزشی کار با خودروهای نجات و آفرود در اردوگاه آموزشی چاف که هدف از برگزاری آن افزایش توانمندی کاربران حوزه لجستیک بود و سایر دوره‌هایی که به همین منظور و در استان‌های مختلف ایران برگزار شده است.

لزوم بازآموزی به زنان نجاتگر
ناگفته ‌نماند که این آموزش‌ها تنها محدود به نجاتگران و امدادگران مرد نیست. یکی از دغدغه‌های جمعیت هلال‌احمر ایران توانمندسازی زنان امدادگر نیز است؛ زنانی که قدرت و توانمندی خود را در این سال‌ها اثبات کرده و همپای مردان در مواقع بحرانی حاضر می‌شوند. ازجمله دوره‌هایی که برای زنان امدادگر برگزار شده می‌توان به نوزدهمین دوره آموزشی توان‌افزایی ویژه نجاتگران زن ایران اشاره کرد. این دوره در اواخر دی ماه‌ سال جاری و به میزبانی جمعیت هلال‌احمر گیلان برگزار شد و در آن ۷۵ نفر از نجاتگران استان‌های قم، تهران، اردبیل، اصفهان، مرکزی، گلستان، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، گیلان، سمنان، لرستان، البرز، کرمانشاه و همدان شرکت کردند. طی این دوره‌ آموزشی نجاتگران زن در کارگاه‌های عملی کار با چوب‌بر و بتون‌بر، پنوماتیک، جابه‌جایی اجسام و نحوه ورود و خروج از آوار حاضر شدند. اینها تنها گوشه‌ای از آموزش‌ها و اقدامات جمعیت هلال‌احمر ایران است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، این مأموریت‌ها به تجهیزات و امکانات بسیاری نیاز دارد؛ مسأله‌ای که تا پیش از انقلاب قابل توجه نبود و رسیدگی چندانی به آن نمی‌شد. اما در طی ۴۰‌ سال گذشته تجهیزات لجستیکی و امکانات جمعیت رونق چشمگیری داشته است.

بیش از ۴۵۰۰ خودروی عملیاتی در راه خدمت به مردم
معاونت لجستیک و آمادگی یکی از معاونت‌های سازمان امدادونجات است که نقش لجستیک و پشتیبانی در حوادث را به عهده دارد. طبعا حضور در حوادث هم بدون تجهیزات و امکانات ناممکن است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که تجهیزات امدادی و لجستیکی جمعیت هلال‌احمر رونق گرفت و افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت تا جایی که تجهیزات امروز، به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست. امروز جمعیت هلال‌احمر بیش از ۴۵۰۰ خودروی عملیاتی در سطح ایران و همچنین ۷۰۰ ست نجات سنگین، ۵۰۰۰ ست نجات سبک و ۲۴ فروند بالگرد امدادی دارد. این در حالی است که تعداد خودروهای عملیاتی جمعیت پیش از انقلاب، در بهترین شرایط تنها ۴۰۰ دستگاه و تعداد بالگردهای آن تنها ۲ فروند بوده است. معاون لجستیک با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات مختلف وظایف متعددی دارد؛ وظایفی پیش از بروز سانحه، در حین سانحه و همچنین اقدامات پس از وقوع سانحه. در هر یک از این حوزه‌ها به افراد مختلفی نیاز است که از پیش باید آموزش‌های لازم را دیده و از آمادگی مناسب برخوردار باشند.


تعداد بازدید :  312