شماره ۱۹۰۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
اخبار روز

شماری از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا اخراج می‌شوند
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام مطلع گزارش داد، مشاور امنیت ملی آمریکا احتمالا در روزهای آتی تعدادی از کارکنان شورای امنیت ملی را تعدیل می‌کند. این انتظار می‌رفت که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا بعد از پایان محاکمه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حدود ده‌ها نفر از مقام‌ها را برکنار کند و علت آن هموارسازی کار این شورا عنوان شده است که شمار کارکنان آن از ۱۰۰ نفر به ۲۳۶ نفر در دولت اوباما افزایش پیدا کرد.
کاخ سفید روز جمعه الکساندر ویندمن، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا را اخراج کرد که به‌عنوان شاهد در تحقیقات استیضاح ترامپ حضور داشت. ویندمن عالی‌رتبه‌ترین کارشناس امور اوکراین در کمیته امنیت ملی کاخ سفید بود. ماه سپتامبر مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌های آمریکا تحقیقات استیضاح را علیه ترامپ آغاز کرد که بر سر تماس تلفنی بیست‌وپنجم ژوئیه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بود که طی آن رهبر کاخ سفید از مقام‌های کی‌یف خواست تا تحقیقاتی را علیه جو بایدن، رقیبش در انتخابات ۲۰۲۰ انجام دهند و تهدید کرد کمک نظامی آمریکا به اوکراین را تعلیق می‌کند. روز چهارشنبه سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان آمریکا ترامپ را از اتهامات استیضاح مبنی‌بر سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در کار کنگره تبرئه اعلام کرد. بعد از پایان یافتن این روند، گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا هم گفت به واشنگتن فراخوانده شده است. او بالاترین مقام وزارت خارجه بود که در جریان تحقیقات استیضاح دو بار به کنگره رفت و اظهاراتش بسیار جنجالی شد. رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند دونالد ترامپ پس از تبرئه از استیضاح قصد دارد تغییرات عمده‌ای در کادر کارمندان کاخ‌ سفید صورت دهد. رسانه‌های آمریکا همچنین از برکناری قریب‌الوقوع میک مولوینی، رئیس دفتر ترامپ خبر دادند.


نماینده عراقی: کابینه جدید شامل ۲۳ وزیر و در مدت ۱۰ تا ۱۵ روز معرفی می‌شود
یک نماینده عراقی اعلام کرد نخست‌وزیر مکلف این کشور قصد دارد دولتی به دور از هرگونه سهمیه‌بندی حزبی تشکیل دهد. حسین عرب، نماینده پارلمان عراق به روزنامه الصباح چاپ این کشور گفت: «محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق با تمام فراکسیون‌های سیاسی درباره ممانعت از سهمیه‌بندی حزبی در کابینه مذاکره کرده است و فراکسیون‌ها با این مسأله موافقت کرده‌اند. احتمالا کابینه طی ۱۰ تا ۱۵ روز تشکیل شود.» او افزود: «کابینه آتی متشکل از ۲۳ وزیر است و این وزرا همان وزرای دولت مستعفی هستند. پارلمان در قبول یا مخالفت با هر وزیری که مسئولیت‌پذیر نباشد، آزاد است.»


حذف بند محکومیت «معامله قرن» از پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در شورای امنیت
پس از انجام برخی اصلاحات در پیش‌نویس اولیه محکومیت، طرح صلح آمریکا از متن پیش‌نویس قطعنامه فلسطینی که قرار است سه‌شنبه در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، حذف شد. در پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که روز جمعه به اعضای شورای امنیت ارایه شد، طرحی که آمریکا بیست‌وهشتم ژانویه ‌سال‌جاری میلادی برای به اصطلاح صلح خاورمیانه ارایه کرد (معامله قرن)، به منزله انحراف از استانداردهای توافق‌شده بین‌المللی برای توقف پایدار درگیری‌های دو طرف فلسطینی-اسراییلی است که در قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل نیز به آنها تصریح شده است. ساختار اولیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که فلسطینی‌ها به واسطه تونس و اندونزی، دو عضو غیردائم شورای امنیت به این شورا ارایه‌کردند، حاوی ابراز تأسف شدید شورای یاد شده بود، زیرا طرح صلح آمریکا ناقض قوانین بین‌المللی است. در نسخه اصلاح‌شده این پیش‌نویس بند «محکومیت تمامی اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان ازجمله اقدامات تروریستی و تحریک‌آمیز و تحریک به خشونت و ویرانی» افزوده شد. در این نسخه جدید درخواست برگزاری کنفرانس بین‌المللی در اسرع وقت درباره خاورمیانه حذف و در آن تنها به یادآوری این نکته بسنده شده که چنین درخواستی در متن قطعنامه ‌سال۲۰۰۸ سازمان ملل آورده شده است.


تعداد بازدید :  303