شماره ۱۹۰۹ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
خندیدن به بی‎مزگی‎های برخی از مدیران!

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

 نحوه رفتار مردم با برخی از مدیران کشور مرا یاد یک لطیفه قدیمی می‌اندازد. روزی در یک جمع خانوادگی کسی لطیفه‎های بی‌مزه‌ای تعریف‌می‌کرد، اما همه حاضران از ته دل به آن لطیفه‌ها می‌خندیدند. از یکی‌شان پرسیدم: «چرا به این جوک‌های بی‌مزه می‌خندید؟» طوری که کسی نشنود، گفت: «اگر نخندیم فکر می‎‌کند لطیفه را نفهمیده و نگرفته‌ایم و دوباره برایمان تعریف‌می‎کند.» حالا حکایت مردم است که وقتی برخی از مدیران کاری می‎کنند، مردم لبخندمی‌زنند و از کنار آن عبور می‌کنند، چون می‎ترسند اگر لبخندنزنند، خدای ناکرده فکرکنند کسی متوجه اقدامات‌شان نشده و دوباره آن کار را تکرار کنند! تا جایی که شهروندان لبخند که هیچ، گریه هم نتوانند بکنند.
 و باز لطیفه دیگری هم مرا یاد وضع این روزهای خودمان می‌اندازد. روزی مردی به دخترش -که نوجوانی را سپری کرده و در سن ازدواج بود (به این می‎گویند تبلیغ زیرپوستی مخالفت با کودک‌همسری)-  گفت: «همکارم تو را برای پسرش خواستگاری کرده.» دخترخانم گفت: «نه بابا. چند بار بگویم نه؟ اذیتم نکن.» پدر پرسید: «دخترم بی‌دلیل که نمی‎شود همه را رد کنی.  باید دلیل منطقی داشته باشی یا نه؟» دختر خانم جواب داد: «من نمی‎توانم بدون مادرم زندگی‌کنم.» پدر هم گفت: «خب این را از اول بگو.  برای این مشکل هم یک فکر ناب دارم. می‌توانی برای غلبه بر این مسأله‎ بغرنج مادرت را هم ببری با خودت زندگی کند.» این لطیفه را گفتم چون در یکی از سازمان‌ها یکی از حاضران به یکی از مدیران گفت: «بهتر نیست بازنشسته شوید و بروید یک گوشه برای خودتان استراحت کنید؟» آن مدیری که نمی‌خواست بازنشسته شود گفت: «وای نه من که نمی‌توانم دور از همکارانم زندگی کنم.» مرد معترض هم گفت: «به قول برادران عزیز آذری‎مان «عیبی یوخ». شما آن آنها را هم همراه خودتان ببرید. جای دوری نمی‌رود.»
 و حتما شما هم در یکی دو هفته اخیر مدام درگیر پیش‎بینی‎های نادرست سازمان هواشناسی بوده‎اید. مثلا چنان گفته بودند یخ‌بندان و برف و بوران در راه است که آدم زیر کرسی هم به خاطر تلقین زیاد یخ می‎زد. می‎گویند از یکی از مدیران این سازمان پرسیدند: «خب چرا پیش‌بینی‌های شما این‌قدر نادرست از آب در می‎آید؟» ایشان هم در پاسخ گفت: «به خاطر هیجان که برای زندگی شما خوب است. مثل خرید تخم‌مرغ شانسی. نمی‌دانید داخلش چیست، اما هرچه باشد کیف می‌کنید. یا مثلا شبیه مسابقه فوتبال. از قبل به شما بگویند برنده شهرآورد کیست خوب است یا بد؟ هواشناسی هم همین است. انتظار داری هوا آفتابی باشد، اما برفی می‎شود.

 


تعداد بازدید :  160