شماره ۱۹۰۹ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

بر اساس اعلام سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور
علت عجیب فوت جانباختگان مراسم تشییع در کرمان اصلاح شد

[شهروند] سازمان ثبت‌احوال کشور از اصلاح علت مرگ جانباختگان مراسم تشییع شهید سلیمانی در کرمان خبر داد. روز شنبه روزنامه شهروند در گزارشی درباره آخرین وضع پیگیری خانواده جانباختگان مراسم تشییع در کرمان، اعلام کرد که در گواهی فوت تعدادی از جانباختگان، مرگ در اثر واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی عنوان شده است. برخی از خانواده‌ها اعلام کردند که علت مرگ، در پی اعتراض آنها اصلاح شده اما برای تعدادی همچنان همین علت به‌عنوان دلیل مرگ عنوان شده است. نسخه‌ای از یکی از گواهی‌های فوت در اختیار روزنامه است. با انتشار این خبر، سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت ‌احوال کشور، به رسانه‌ها توضیح داد که علت مرگ یادشده، در گواهی‌های فوت، اصلاح شد: «در جهان 19 علت فوت داریم که حدود ۳۰۰ زیرشاخه دارد و برخی از این علت‌ها مغایر با فرهنگ ما هستند، مثلا ما می‌گوییم شهادت اما در علت‌های جهانی، به‌عنوان خشونت‌های عوامل انسانی و حیوانی یاد می‌شود.» ابوترابی تأکید کرد که تمامی گواهی‌های فوت شهدای کرمان همان روز اصلاح و دستور بازیابی مجدد آنها صادر شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور با اشاره به اینکه از تمامی خانواده‌های جانباختگان کرمان دلجویی شد، گفت: «اکنون گواهی فوت تمام جانباختگان کرمان اصلاح و علت فوت، ازدحام جمعیت و واکنش غیرعمد انسانی عنوان شده است.»


آخرین وضع ایرانیان منتقل‌شده از چین به ایران
[شهروند]  معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به وضع 57 ایرانی مقیم ووهان چین که به دلیل شیوع کرونا در آن شهر، به ایران بازگردانده شده‌اند، گفت که این افراد تا یک هفته دیگر باید در قرنطینه بمانند. تاکنون مشکلی برای این افراد پیش نیامده است. علیرضا رئیسی با تأکید بر اینکه ویروس‌کرونا هنوز وارد ایران نشده است، از ممنوعیت پرواز مسافرتی به چین، خبر داد و گفت: «هموطنانی که آنجا هستند، هم با داشتن کارت سلامت و اعلام اسامی‌شان به وزارت بهداشت توسط نهادهای ذی‌ربط و تحت کنترل می‌توانند وارد کشور شوند.» به گفته او، 57 ایرانی مقیم ووهان چین که به ایران بازگردانده شده‌اند، تحت تدابیر لازم، هشت‌روز است که در قرنطینه به سر می‌برند و تاکنون مشکلی نداشته‌اند. آنها کمتر از یک هفته دیگر در قرنطینه می‌مانند. رئیسی درباره تدابیر کنترلی در فرودگاه‌های کشور، هم توضیح داد: «در فرودگاه امام(ره) علاوه بر تب‌سنجی، دوربین‌های حرارتی نصب ‌شده که این کار در فرودگاه‌های بین‌المللی مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز هم انجام گرفته یا در دست انجام است.» او از معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست تا مرزهای ورود ازجمله مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را به دقت کنترل کنند.


تا آخر هفته داروی بیماران MPS به دست بیماران می‌رسد
[شهروند]  وزیر بهداشت از تأمین داروی بیماران ام‌پی‌اس تا آخر هفته خبر داد. به گفته سعید نمکی، وزارت بهداشت در تأمین داروی این بیماران دچار مشکل شده است، هرچند که تعداد این بیماران محدود است، اما با اینکه ارز مورد نیاز این دارو تأمین شده بود اما آمریکا به دلیل تحریم‌ها همه راه‌ها را برای ورود این دارو به ایران بسته بود. با این‌همه این دارو تا آخر هفته به دست بیماران می‌رسد. بیماری موکوپلی ساکاریدوز یا همان ام‌پی‌اس (mucopolysaccharidosis) از نوع بیماری‌های ژنتیکی- متابولیکی است که با توجه به کم‌بودن موارد ابتلا در دنیا، جزو بیماری‌های نادر به شمار می‌رود. تعدادی از مبتلایان به این بیماری از نظر ذهنی سالم‌اند اما از نظر جسمی مشکلات زیادی دارند، به‌طوری که بدن آنها تا سن هفت‌سالگی رشد می‌کند. وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به پیدانشدن برخی از داروهای خارجی تجویزشده در بازار، هم اشاره کرد، با این توضیح که: «این تصمیم برای جلوگیری از فروپاشی صنعت داخلی دارو گرفته شده است، ما اجازه نمی‌دهیم که صنعت داروی ایران که یکی از بهترین‌های منطقه است، لگدمال واردات شود اما داروهای اساسی و حیاتی را تا 6ماه آینده ذخیره داریم.»


تعداد بازدید :  309