شماره ۱۹۰۹ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
واکنش سازمان جنگل‌ها و سازمان امور اراضی به راه‌اندازی سایت پرورش میگو در قشم
عملیات نیاز به ساخت‌وساز وسیعی ندارد

[شهروند] یک‌هزار و 200 هکتار زمین در تنها ژئوپارک جهانی کشور در جزیره قشم به بخش خصوصی واگذار شده که در بخش عمده‌ای از آن سایت راه‌اندازی پرورش میگو راه انداخته‌اند. این سایت در کنار گنبد و غار نمکی، حریم این اثر را نقض کرده و بعد از مخالفت‌های بسیار، رئیس‌جمهوری هم به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نامه زده که «حفظ منافع مهم در فهرست سازمان یونسکو ضروری است.» در قشم همه حواس‌ها جمع راه‌اندازی استخر میگو در نزدیکی ‌‌‌ژئوسایت‌ها، گرفتن کارت‌های زرد و قرمز از سازمان جهانی یونسکو و خروج از فهرست ژئوپارک‌هاست. چند روز قبل هم مجتبی اسماعیلی، راهنمای زمین-گردشگری (ژئو تورگاید) به «شهروند» گفت از گنبد نمکی تا سایت پرورش میگو فقط 370 قدم است: «٣٠٠ متر زمین‌های واگذارشده درست زیر پای گنبد نمکی است. بعضی مسئولان می‌گویند این زمین‌ها از دهانه غار ٦-٥ کیلومتر فاصله دارد، درحالی‌که گنبد و دهانه غار فاصله زیادی از هم دارند. آنها درباره غار نمکی حرف می‌زنند، اما باید بدانیم این تأسیسات تهدیدی برای خود گنبد نمکی است.»
پس از آن راضیه لک، رئیس پژوهشکده علوم زمین و رئیس پیشین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی به «شهروند» گفت: «حق ندارند در ‌ژئوسایت چنین ساخت‌وسازی داشته باشند؛ چون آوردن آب دریا برای پرورش میگو به گنبد نمکی آسیب خواهد زد، اما حتی اگر هیچ آسیبی هم ‌نرساند، به دلیل اینکه در سایت‌های ژئوپارک نباید هیچ نوع مواد مصنوعی و غیربومی به کار برد، ساخت‌وساز ممنوع است. این قوانین بین‌المللی است و ما موظف به رعایت دستورالعمل هستیم.» صحبت‌ از ممنوع بودن ساخت‌وساز از سویی و از سوی دیگر وجود قوانین بین‌المللی درحالی است که محمدرضا همتی، مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها در پاسخ به چرایی ساخت‌وساز در محدوده گنبد نمکی به ایسنا گفته منطقه آزاد و میراث فرهنگی حریمی را به‌عنوان محدوده ژئوپارک به اداره منابع طبیعی اعلام نکرده و از این‌رو اداره منابع طبیعی استان با واگذاری زمین به سایت پرورش میگو موافقت کرده است.
او با اشاره به اینکه مساحتی حدود ۱۲‌هزار مترمربع در جزیره هرمز برای پرورش ماهی واگذار شده است، گفته این زمین هیچ محدودیتی از نظر پوشش گیاهی، ذخیره‌گاه جنگلی و زیست‌محیطی و ... ندارد و اداره منابع طبیعی محدودیت‌های مشخصی برای اختصاص زمین دارد که این قسمت جزو هیچ‌کدام از محدودیت‌ها نیست:  «این عملیات به گونه‌ای نیست که نیاز به ساخت‌وساز وسیعی داشته باشد. درحال حاضر شرکت شهرک‌های کشاورزی که وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است، مسئول تشکیل محل‌هایی برای پروژه‌های خود است که یکی از مصادیق آنها شهرک‌های تولید و پرورش آبزیان است و عملیات پرورش میگو پیش از این هم به صورت محدود در استان گلستان و خوزستان انجام شده بود.»
علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی اعلام کرد که هیأتی متشکل از چندین نهاد مربوطه درحال تدقیق مزارع میگو با نقشه مصوب یونسکو هستند که نتیجه آن در روزهای آینده اعلام می‌شود و توافق شده که اگر بخشی از این زمین‌ها در محدوده ژئوپارک قشم قرار گرفته باشد، جابه‌جا شوند.
به گفته او هر اقدامی که وزارت جهاد کشاورزی استان در این راستا انجام داده، با استعلام از محیط‌زیست و میراث فرهنگی استان و با گرفتن نظر مثبت آنها اتفاق افتاده است: «اینکه درحال حاضر سازمان محیط‌زیست مجوزهای استان را برای مزارع پرورش میگو قبول ندارد، به محیط‌زیست و میراث فرهنگی استان هرمزگان مرتبط است، همچنین  اگر در حین عملیات سابقه‌ای از میراث تاریخی پیدا شود یا طرح عمرانی عمومی دولت وجود داشته باشد، بدون هیچ اعتراضی باید عرصه به میزانی که واگذار شده است، به دولت بازگردانده شود.»


تعداد بازدید :  255