شماره ۱۹۱۰ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
پس از پیگیری‌های «شهروند» درباره تعطیلی همراه‌سرای بیماران جوادالائمه(ع)
شهرداری: همراه‌سرا به فعالیت خود ادامه می‌دهد

[شهروند] روز دوشنبه (21 بهمن)  گزارشی در همین صفحه با تیتر «همراه‌سرای بیماران جوادالائمه(ع) تعطیل شد» منتشر شد. در این گزارش در گفت‌وگو با مدیر همراه‌سرا اعلام شد که شهرداری منطقه 6 یک‌میلیارد و 582‌میلیون تومان در چهار ماه گذشته به این مرکز بدهکار است و آنها دیگر نمی‌توانند فعالیت‌شان را ادامه‌دهند. روز یکشنبه مدیر این همراه‌سرا از مسافران که تعدادی همراه بیمار و تعدادی هم خودشان بیمار بودند و  مراجعه مستمر به بیمارستان داشتند، خواست تا محل را ترک کنند. از سوی دیگر هم از سه بیمارستان امام‌خمینی(ره)، شریعتی و مرکز طبی کودکان که به این افراد نامه می‌دادند، خواسته شد دیگر افراد جدیدی به مرکز معرفی نکنند. مسافران که در این مرکز خدمات رایگان دریافت می‌کردند و اغلب از شهرهای دور برای درمان خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان به تهران آمده‌اند، دچار مشکلات زیادی شده‌اند. شهرداری منطقه 6 که این همراه‌سرا زیر نظر آن فعالیت می‌کند، پس از ساعت‌ها پیگیری خبرنگار شهروند درنهایت شهردار این منطقه را برای ارایه توضیحات معرفی کرد. تورج فرهادی، شهردار منطقه 6 در گفت‌وگو با «شهروند» بدون اینکه مبلغ بدهی را رد یا تأیید کند، گفت که شهرداری نمی‌تواند یکجا این مبلغ را پرداخت کند. اما در چهار ماه گذشته (اشاره به زمان انتصابش به‌عنوان شهردار این منطقه) هر ماه 50‌میلیون تومان به حساب این مرکز واریز شده است. فرهادی پاسخ مشخصی درباره سرنوشت این همراه‌سرا نداد، اما گفت که قرار است شهرداری این منطقه مرکز دیگری به‌عنوان همراه‌سرا راه‌اندازی کند. محمدحسین پناهی‌اصل، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 6 پس از انتشار گزارش، جوابیه‌ای به دفتر روزنامه با امضای خود ارسال کرد. در متن این «جوابیه» با تیترهای «همراه‌سرای جوادالائمه(ع) به فعالیت خود ادامه می‌دهد» و «تعطیلی همراه‌سرا صحت ندارد» بر تعطیل‌نشدن این مرکز تأکید شده است.

مطالبات پیمانکار به دورانی برمی‌گردد که بدون قرارداد فعالیت می‌کرد
در متن پاسخ شهرداری منطقه 6 آمده است: «همراه‌سرای جوادالائمه (ع) سال 94 برای رفاه حال همراهان بیمارانی که شب را در پیاده‌راه‌های اطراف بیمارستان سپری می‌کردند و آسودگی‌خاطر شهروندان شهر از وضع هموطنان به‌عنوان نخستین همراه‌سرای بیماران در مجاورت بیمارستان امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد. فعالیتی که مدیریت شهری به صورت داوطلبانه انجام داد، چراکه متولیان اصلی حوزه سلامت تدبیری برای پاسخگویی به نیاز همراهان بیماران نداشتند. این‌گونه بود که مدیریت شهری وظیفه خود دانست در راستای حفظ کرامت انسانی و ساماندهی وضع شهر این مهم را در دستور کار قرار دهد، با توجه به اینکه شهرداری در قوانین جاری، بودجه‌ها، برنامه‌های اجرایی و مأموریت‌های جاری مدیریت شهری، سازوکاری برای انجام خدمات اینچنینی و ارایه خدمات هتلینگ نداشت، در بررسی‌ها و مذاکراتی که با خیران حوزه سلامت و مسئولان وزارت بهداشت انجام شد، ساختمان مقابل بیمارستان امام خمینی(ره) که مالک آن بنیاد خیریه کامرانی بود، برای راه‌اندازی همراه‌سرا انتخاب شد. همچنین یک مجموعه دارای مجوز میهمان‌سرا و ارایه خدمات هتلینگ به‌عنوان پیمانکار مجری طرح انتخاب شد. از‌ سال 94 روند خدمت‌رسانی به همراهان بیماران با تمام مشکلات پیش‌رو آغاز شد و با وجود همه مشکلاتی که از نظر تشریفات اداری وجود داشت، مثل نبود اعتبارات مرتبط در برنامه مصوب، ردیف‌های بودجه‌ای و خلأ موجود در چگونگی عقد پیمان، خدمات‌رسانی به هم‌وطنان متوقف نشد و با فرازونشیب ادامه‌داشت، مدیریت شهرداری منطقه 6 هم نهایت همکاری و تلاش خود را برای پرداخت مطالبات پیمانکار مربوطه به ‌کار بست. متأسفانه در مقطع پایانی‌ سال‌های 96 و 97 پیرو تغییرات پی‌درپی مدیریت ارشد شهرداری تهران و بالطبع آن زیرمجموعه‌های اداری و تغییر برخی روش‌های اداری، در مقاطعی انجام تشریفات اداری و قراردادی با مجموعه پیمانکار همراه‌سرا با خلل روبه‌رو شد.
از سوی دیگر، پیمانکار محترم هم طی این مدت بدون ارایه تضامین مربوط به عقد قرارداد و با توجه به اطمینان‌خاطری که شهرداران وقت تهران و دیگر مسئولان ارشد شهری در بازدیدها به ایشان داده بودند، به فعالیت خود ادامه داد و در همین دوران خیران نیز پای کار آمدند و شهرداری منطقه حمایت‌هایی را از مجموعه همراه‌سرا داشت تا به فعالیت خود ادامه دهد. ‌سال 98 و طی پنج ماه گذشته مدیریت جدید منطقه با برگزاری مناقصه و امضای قرارداد به دنبال همکاری مجدد با این پیمانکار در همراه‌سرا بود و مطالبات این مدت را هم پرداخت کرده بود، از این‌رو مطالبات مورد ادعایی پیمانکار مجموعه که از آن سخن می‌گوید، به دورانی بازمی‌گردد که بدون عقد هیچ‌گونه قراردادی مشغول فعالیت بوده است.
در همین راستا مدیریت شهری منطقه با وجود همه موانع قانونی موجود با توجه به مشکلاتی که میان پیمانکار و صاحب ملک به وجود آمده است، تلاش می‌کند مطالبات گذشته پیمانکار را با اتخاذ تصمیمات لازم و طراحی سازوکارهای قانونی حل‌وفصل کند. در همین زمینه با مذاکره مجددی که با پیمانکار مربوطه صورت گرفت، روند پذیرش همراهان بیماران در همراه‌سرا پس از وقفه نیم‌روزه از سر گرفته شد و تا حل مشکلات بدون وقفه ادامه خواهد داشت و آنچه تحت عنوان تعطیلی همراه‌سرا از آن یادشده است، صحت ندارد. مدیریت شهری منطقه 6 در راستای حفظ کرامت انسانی همراهان بیماران که میهمانان شهر تهران به شمار می‌روند، تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به این افراد در همراه‌سرای جوادالائمه(ع) خواهد داشت. اما نباید فراموش کرد که متولی رسیدگی به نیازهای بیماران و همراهان‌شان ارگان‌های دیگری هستند.»

 اگر شهرداری به وعده‌اش عمل نکند، مرکز تعطیل می‌شود
توضیحات شهرداری منطقه 6 تهران با صحبت‌های رضا پیروز، مدیر همراه‌سرای بیماران جوادالائمه (ع) تفاوت‌هایی دارد. پیروز به «شهروند» می‌گوید که پس از انتشار گزارش در روزنامه شهروند شهرداری جلسه‌ای با مسئولان مرکز داشت که در آن درخواست مهلت کرد و وعده داد تا پایان بهمن‌ماه بخشی از مطالبات را پرداخت کند تا مرکز بتواند اجاره‌اش را به صاحب ملک بدهد، از آن طرف هم با بنیاد خیریه کامرانی صحبت شد و آنها هم تا پایان بهمن برای پرداخت اجاره به آنها مهلت دادند: «قرار شد شهرداری تا آخر بهمن به ما 200‌میلیون تومان از بدهی‌ها را پرداخت و سپس وضع ادامه فعالیت را تعیین تکلیف کند. شهرداری می‌گوید بخشی از بدهی‌ها مربوط به زمانی است که ما قرارداد نداشتیم، اما از یک‌میلیارد و 582‌میلیون تومان، 710‌میلیون تومان آن مربوط به زمانی است که قراردادی نداشتیم، اگر هم می‌گویند شهردار وقت در یکی از بازدیدها از ما خواسته بدون قرارداد فعالیت کنیم، باید گفت که ما با شخص طرف نیستیم، شهرداری یک مجموعه است، آن زمان هم شهرداری از ما خواست که به فعالیت‌مان ادامه دهیم، ما هم ادامه دادیم، زمانی که مسئولی از سازمانی می‌رود، یعنی تعهدات قبلی فراموش می‌شود؟»
به گفته پیروز شهرداری با کمبود بودجه مواجه است، ما هم اصراری نداریم که حتما پول نقد به ما داده شود، می‌توانند به گونه دیگری مطالبات ما را بدهند: «اگر تا پایان این ماه شهرداری به وعده‌اش عمل نکند، فعالیت را متوقف‌می‌کنیم، الان نزدیک به پایان ‌سال است و کارگران ما چندین ماه است که حقوق نگرفته‌اند. روز یکشنبه هم مرکز تعطیل شده بود، اما با تماس‌های شهرداری برای برگزاری جلسه مسافران در محل ماندند.»


تعداد بازدید :  241