شماره ۱۹۱۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

خطر سقوط بهمن در کمین مسافران
[شهروند] رئیس پلیس راه مازندران می‌گوید با توجه به افزایش دما احتمال سقوط بهمن در جاده‌های کوهستانی مازندران امروز وجود دارد. علیرضا قدمی، رئیس پلیس راه مازندران گفت: «ضرورت دارد رانندگان با احتیاط بیشتری از گردنه‌ها و مناطق کوهستانی استان عبور کنند و از توقف زیر کوه محلی که احتمال ریزش وجود دارد، پرهیز کنند.» او ادامه داد: «ریزش بهمن در چند مورد در محورهای کوهستانی استان در چند روز گذشته اتفاق افتاد که خوشبختانه خسارتی نداشت. با توجه به شرایط جوی و لغزندگی برخی جاده‌های استان رانندگان ضمن رعایت مقررات راهنمایی‌ورانندگی با تجهیزات لازم در جاده‌ها تردد کنند.» به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قدمی با بیان اینکه مدیریت زمان رفت و برگشت نیز بسیار مهم است، گفت: «رانندگان حتما قبل از تردد وضع مسیر را استعلام کنند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.» به گفته او تلفن مرکز کنترل پلیس راه مازندران با شماره‌های ۲۱۸۲۹۳۴ و ۲۱۸۲۹۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ شبانه‌روزی آماده پاسخگویی در مورد آخرین وضع راه‌های استان است.


توله شیر گمشده در قزوین راهی باغ‌وحش باراجین شد
[شهروند] توله شیری که در یکی از آزادراه‌های قزوین سرگردان شده بود، راهی باغ‌وحش باراجین شد. درحالی‌که پس از انتشار فیلمی از این توله شیر در گوشه اتوبان، انتقادها درباره قاچاق حیوانات و سرنوشت این حیوان بالا گرفت، روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین خبر داد که این توله شیر سه‌ماهه را به باغ‌وحش سپرده‌اند. حسن عباس‌نژاد به ایرنا توضیح داد که «احتمالا توله شیر گمشده که سه ماه عمر دارد، درحال انتقال از استانی به استان دیگر بوده که در یکی از آزادراه‌های قزوین به دلیل نامعلوم از خودرو بیرون آمده است و حاملان نتوانسته‌اند این حیوان را پیدا کنند.» روز پنجشنبه وقتی مردم خبر دادند که این توله شیر را دیده‌اند، هم‌یاران محیط‌زیست حیوان را به محیط‌بان اداره کل حفاظت محیط‌زیست تحویل دادند. اما بعد از معاینه توله‌ شیر مشخص شد حیوان بیمار است و عباس‌نژاد گفته است که شیر را برای نگهداری و مداوا به دهکده طبیعت قزوین تحویل داده‌اند. به گفته او درحال حاضر بررسی برای یافتن محل اولیه شیر و اینکه توسط چه فرد یا افرادی و به چه مقصدی درحال انتقال بوده، ادامه دارد و بعید به نظر می‌رسد صاحبان این توله شیر برای گرفتن آن مراجعه کنند، چراکه نقل و انتقال حیوانات حیات‌وحش تخلف است و پیگیرد قانونی به همراه دارد.


تولد ۳۶۰ کودک مبتلا به SMA در یک‌سال
[شهروند] نماینده بیماران SMA از شناسایی ۴۰۰ بیمار مبتلا به SMA و جان باختن دو نفر از این بیماران در هر هفته خبرداد. «سارا یزدانی» درباره تجمع روز گذشته بیماران SMA مقابل وزارت بهداشت گفت: «خانواده‌هایی که آنجا جمع شدند، به وضع دارورسانی به بیماران اعتراض دارند. متاسفانه این بیماری از طرف دولت به هیچ عنوان حمایت نمی‌شود. گفته می‌شود به دلیل نبود بودجه یا تحریم، دارو وارد کشور نمی‌شود.» او با اشاره به اینکه SMA  جزو چهار بیماری خطرناک دنیاست که موجب مرگ‌ومیر کودکان می‌شود، گفت: «در دنیا از هر ۱۰‌هزار نفر یک کودک مبتلا به SMA متولد می‌شود که در ایران از هر ۴‌هزار تولد زنده یک مبتلا داریم، البته این آمارها به استثنای تولدهای مرده به علت این بیماری است. متاسفانه اقدام به غربالگری نمی‌شود. تنها در ‌سال گذشته ۳۶۰ کودک مبتلا به SMA  متولد شدند. به‌طور میانگین روزی یک کودک مبتلا در ایران زاده می‌شود. بدون تجهیزات لازم، هفته‌ای دو بیمار SMA  در ایران از دست می‌رود.» به گزارش «ایلنا»، یزدانی ادامه داد: «افرادی که مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده‌اند یا خانواده‌های بیمارانند یا سه نفر از افرادی هستند که فرزندان آنها فوت کرده است. پس از ۱۸ ماه که به جایی نرسیده‌ایم، تصمیم به تجمع گرفتیم.» به گفته او از‌ سال گذشته تا الان ما ۴۰۰ بیمار از ۴‌هزار بیمار را کشف کرده‌ایم. از این ۴۰۰ نفر ۱۰۰نفر فوت کردند و عملا هفته‌ای دو بیمار را از دست می‌دهیم. آتروفی عضلانی نخاعی یا به ‌اختصار « SMA» یک بیماری عصبی-عضلانی نادر است که با از دست رفتنِ نورون‌های حرکتی و تحلیل‌رفتن عضلات همراه است و اغلب موجب مرگ زودهنگام می‌شود.


تعداد بازدید :  202